• Jelenas

    Allergitest som först visar negativt.

    Hur funger det här med allergi?

    Gjorde ett allergitest på yngsta sonen för ca 1 år sen då han var precis fyllda 1. Anledningen att vi gjorde det var för att han fick massor av eksem över hela kroppen. Det man tog var bla för katt då vi har 3 st hemma, olika matsorter, gluten och för att se om han har allergi överhuvudtaget.

    Svaren vi fick då var negativa men nu lite mer än 1 år senare har jag märkt att han reagerar när vi är ute med rinnsnuva som försvinner så fort vi kommer in.
    Han är även mycket irriterad, kliar sig ögonen (kan iofs vara trötthet).
    Utslag på rumpan och lår, (ska testa och byta tvättmedel)

    Saken är den med att han har haft två kraftiga förkylningar med rejäl hosta och sen hade han feber i 1 dag som gav med sig utan alvedon lite senare på eftermiddagen.

    Hur vanligt är det att man får 2-3 förkylningar på rad med endast 1-2 dagars mellanrum och hur märker man skillnad på astma och vanlig hosta? Nu hostar han en del på morgonen och lite då och då under dagen. Ingenting på natten.

    Så kort och gott, finns det risk att han utvecklat allergi eller är det bara en vanliga sega förkylningar?

  • Svar på tråden Allergitest som först visar negativt.
  • Allergiexperten

    Hej! Barn i denna ålder brukar få 4-5 förkylningar höst och vår eftersom de är små och immunförsvaret därmed inte är färdigutvecklat. Varje förkylning stärker immunförsvaret så att barnet på sikt inte blir sjuk lika ofta. Långvarig hosta efter förkylning kan tyda på förkylningsastma men det är många andra faktorer som påverkar.
    Kort sagt är risken för att utveckla förkylningsastma större om man har astma och eller allergi i familjen, samt om man har haft flera perioder av svårighet att andas och behövt söka akut vård. Men barn kan också ha flera långvariga förkylningar utan att för den skull utveckla astma.
    Mitt råd är att söka läkare om hostan inte försvinner.
    vänliga hälsningar Anitha    

  • Jelenas

    Jag hade en telefon tid med läkaren för en annan sak igår och passade på att fråga och iom att vi har allergi i familjen så tyckte hon att vi skulle prova med tavegyl och ventoline vi har hemma till honom.

    Dessa hjälper ju dock inte mot nästäppa, visst finns det bara kortisonnässpray som är från 6 år som är receptfritt?

Svar på tråden Allergitest som först visar negativt.