• Mimmi O

Jag är orolig för min treåring. :/

Min pojke på 3 år har precis blivit av med blöjan. Han har även blivit torr nattetid...

Han kissar på toaletten jättebra... men han VÄGRAR att bajsa.

Han vill varken bajsa på toaletten eller på pottan vilket resulterar i att han inte bajsar på 5-6dar mellan varven.
    Det verkar som han håller emot.

Vi har försökt erbjuda honom blöja när vi insett att det går för lång tid, men den vill han inte heller ta.

Vi har nu köpt "Toalettring till barn" (Som man sätter ovanpå vanliga ringen) för att han ska slappna av lite mer och vi ha börjat kolla på film via datorn på toaletten för att han ska slappna av.

Ibland sitter jag inne hos honom men efter ett tag har jag tänkt att bara det gör honom stressad och därför har jag börjat gå ut.

Jag ser ofta spår i kalsongerna, precis som om det varit nere men åkt upp igen. 

Så efter 5-6 dar så kommer bajset i kalsongerna istället, vilket han inte alls uppskattar.

Vad ska vi göra? Känns som om vi provat allt. :/

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Jag är orolig för min treåring. :/
  • dimi

Har hört många 3åringar och även äldre som har det så - kan trösta med att det går över. Ett tips är att locka med en kaka eller glass när han har bajsat i toaletten. Det gjorde vi med vår dotter, och ja, det blev lite glassar som belöning en kort period, men det funkade. Och det var inga konstigheter att sluta med det heller, utan hon accepterade när vi sa att nu har du lärt dig att bajsa på toa, och behöver ingen glass efter. Mamma och pappa äter ju inte glass efter toabesöket :)

• Krusbäret

Vi har inte riktigt varit med om samma sak, men min pojke ville inte heller bajsa i toaletten. Har hade väldiga problem med sin hårda mage och BVC tyckte att han kunde få en bättre "bajsställning" på toan än vad han fick när han bajsade i blöjan (han satt ner och bajsade). Vi började med bajspresenter. Vi köpte lite roliga saker och så fick han en present varje gång han bajsat i toan. Detta funkade bara några gånger och sen räcke inte motivationen, så vi tog till det bästa han visste - godis! Han fick en klubba varje gång han bajsat i toan och när påsen var slut hade han kommit över sin rädsla för att bajsa i toan. 

• SilverEmma

Min treåring vägrade bajsa i toaletten. Till slut kom vi fram till att hon inte satt bekvämt utan ville ha en pall att ha fötterna på. Sen mutade vi med godis ett par gånger. Efter första gången vi mutade så sprang hon själv och bajsade, efter tre gånger hade hon glömt bort att hon kunde få godis efteråt.

• Mimmi O

Tack för tipsen!

Vi får försöka det här... :)

Vi gjorde så med duschen förut, att han fick en klubba eftersom han var panikslagen när han skulle duscha.
    Efter 1.5 år så har det äntligen blivit lite bättre..

Hoppas att vi kan muta.. :) 

• Flickan och kråkan

Ge lösande!!!! Börja med ordentligt med katrinplommon och liknande om det fungerar.

De är jättevanligt att de gör så och när det går så länge som närmare en vecka så är det hårt och gör lite ont och så håller de sig ännu mera och så blir det en ond cirkel.    

Min yngsta har nyligen fyllt 3 år och har vägrat potta/toalett sedan han blev blöjfri i somras (vill inte bajsa i  blöja heller). Det är först nu efter ett par månaders lactulos som det börjat ge med sig. Nu går det oftast 2-3 dagar och det mesta hamnar i toaltten.

OBS! Säger inte alls att det ska bli så besvärligt för er. Äldsta ville inte heller bajsa på toalett eller potta när han blev blöjfri, men det löste sig efter att det hamnat bajs på pottan en gång. Så har det inte varit med lillebror. Mitt tips är som sagt att se till att ge lösande livsmedel så att det kommer lite oftare och är riktigt mjukt så han inte blir skrämd över att det är jobbigt/gör ont.      

Svar på tråden Jag är orolig för min treåring. :/