• Anonym (Fd:an)

Jävla muppfan!!

Så jävla förbannad!!! Har en son på drygt ett halvår tillsammans med mitt ex. Vi gjorde slut för första gången strax efter att vi fått reda på graviditeten och sedan hattade vi fram och tillbaka länge. Det är nu helt slut mellan oss sedan några månader på grund av att han kuckelurat med grannfrun (!!). Under ett svagt ögonblick skrev jag på för gemensam vårdnad eftersom han just då var så gullig och allting kändes bra. Nu till problemet. Idioten vägrar skriva över föräldrapenningdagar till mig. Inte för att han själv vill vara föräldraledig. Eller det kanske han vill men inte just nu.. Vad fan ska jag göra när mina dagar snart är slut??? Får ingen dagisplats, inget socialbidrag (ringt och kollat), har inga släktingar häromkring. Har försökt snacka med honom men han är helt körd i huvudet.

• Svar på tråden Jävla muppfan!!

Funderar på att stämma karlfan på enskild vårdnad. Skulle det gå genom tror ni?

• Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:30:33 följande:
    Funderar på att stämma karlfan på enskild vårdnad. Skulle det gå genom tror ni?
    Det går nog inte igenom eftersom du själv sagt att du har en lösning i form av grannens dotter. Du borde försöka få med honom på sammarbetssamtal eller upplysa honom om att han inte kan ta föräldraledigt precis när han önskar det i framtiden eftersom han inte bor med barnet. Då bestämmer du istället.
    Byt ut DE mot vi, DEM mot oss och sluta särskriv!
  • Anonym
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:28:24 följande:
    Jo tack. Vi grälade om det igår. Jag föreslog att han kunde vara föräldraledig istället men det går ju inte för att det är en sån stressig period på hans jobb tydligen. Sa till honom att jag också vill spara mina föräldrapenningdagar och att han får ta över nu. Kommer att från med juni att dumpa skrutten utanför hans dörr varje morgon. Slutade med bråk och han hotade med orosanmälan om jag skulle få för mig att göra det... Ge mig styrka att orka med denna man...
    Jag håller med dig, jävla muppfan!
    Förstår mig inte på vissa människor. Han får ju ta sitt ansvar om han vill ha sina dagar dvs börja använda dem.
    Hoppas det löser sig för dig, stå på dig. Förstår att det är jobbigt att lägga energi på en sådan här onödig grej. Det finns ju egentligen tre alternativ här.

1.  Han ger dig dagar så du kan vara hemma tills barnet har plats på dagis, tills bebis har åldern inne alltså.
    2. Han tar ut föräldrapenning och är hemma med barnet.
    3. Han får fixa en BRA barnvakt som bebis känner sig trygg med medans ni jobbar.  
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 18:33:27 följande:
    Det går nog inte igenom eftersom du själv sagt att du har en lösning i form av grannens dotter. Du borde försöka få med honom på sammarbetssamtal eller upplysa honom om att han inte kan ta föräldraledigt precis när han önskar det i framtiden eftersom han inte bor med barnet. Då bestämmer du istället.

Jag har ju ingenting att säga till om. Han gör precis som han vill. Och jag tänker inte lämna min skrutt heltid hos en tonåring med noll erfarenhet av barn och som tjyvröker bakom garaget.
  • LunaLunatic

Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience

En varning till alla mina medsystrar!! Gå aldrig med på gemensam vårdnad för ni vet aldrig vad ni kan råka ut för.

• LunaLunatic

(fortsättning)
    Har han inga idéer kan du fortsätta:

"De alternativ jag ser är att antingen skriver du över dagar på mig som räcker tills X börjar dagis, då kommer du ha Y dagar kvar (räkna ut detta innan). Annars tar du ut dina dagar nu. Det sista alternativet är att du inte tar ut dagar men ordnar barnvakt och jag hoppas vi kan undvika detta för Xs skull. Vill helst att hen får en bra relation till sin pappa redan nu så ni får bra kontakt" 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • alifewithoutme
    Emelie 491 skrev 2012-05-25 17:53:46 följande:
    Han vill ju inte ta hand om barnet. Han vägrar vara ledig och vägrar skriva över fp dagar.
    Han kanske vill ha ut dom längre fram? Han har ju som sagt dessa dagar att ta ut tills barnet blir 8?
  • Emelie 491
    Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-25 18:38:20 följande:
    Jag har ju ingenting att säga till om. Han gör precis som han vill. Och jag tänker inte lämna min skrutt heltid hos en tonåring med noll erfarenhet av barn och som tjyvröker bakom garaget.
    Kan du ansöka om vårdnasbidrag och användad det till en privat dagmamma? Jag förstår att det är jobit, och förstår inte hur man kan tänka som han gör (eller vissa andra här inne). Det är inte dina och ditt ex' dagar, det är barnets dagar och hen har störst behov av dem nu.

Och kom ihåg att utnyttja dina rättigheter som boendeförälder. Du kan, om du känner för det, bråka lika mycket när han behagar vara ledig.
  • Anonym
    LunaLunatic skrev 2012-05-25 18:40:10 följande:
    Brygg kaffe och köp någon bulle, så ringer du och be honom komma över.
    Utan att bli upprörd och skrika säger du att ni måste diskutera hur ni ska göra med lilla X.
    Typ "Mina dagar är strax slut. För att kunna jobba måste X vara på dagis, men det tillåts först när X är 12 månader. Jag kan tänka mig olika lösningar, men vill först höra hur du tänker. Har du någon idé om hur vi ska göra?"

Det här tycker jag var ett ypperligt förslag att börja med.

Och går inte det, då skulle jag vänt mig till familjerätten så får dom råda er vidare. 
    För det är ju så, man kan tycka vad man vill, men även han har ju rätt att tycka och ha inflytande på ert barn. 

Det kommer troligen komma upp många frågor där ni tycker olika, ni måste helt enkelt lära er att samarbeta runt barnet.

Och jo, jag vet av egen bitter erfarenhet att det kan vara väldigt, väldigt knepigt.       
Svar på tråden Jävla muppfan!!