Min 3 åring är smart för sin ålder!
Alexi skrev 2012-05-27 13:28:14 följande:
Vi har en 3,5-åring och träffar ju en del barn i samma ålder och jag upplever verkligen inte att de flesta kan allt som TS barn kan. Knyta skor tex, vilka barn övar på det idag när alla har kardborreskor? Skära all mat och bena fisk, de flesta barn använder väl inte ens kniv i den här åldern ännu? Skala potatis med fingrarna ja, men inte med kniv.Sen det där med prata rent undrar jag över, även de barn vi känner som verkligen anses tidiga språkligt, man måste ändå anstränga sig för att uppfatta helt vad de säger. De pratar tyst och lite mumligt även om själva uttalet är helt rent. Eller?
Min dotter pratar helt rent och väldigt tydligt och har gjort det mer eller mindre från det hon började prata, aldrig någon som någonsin haft svårt att förstå vad hon säger. Hon rättar oss också - en dag sa hennes pappa lite slarvigt "hunn-dagis", då sa hon "det heter faktiskt hunD-dagis pappa!" När hon inte är riktigt säker på vad något egentligen heter så frågar hon oss innan hon använder ordet. Tom sånt man inte riktigt kan svara på, tex "heter det FISK-spö eller FISKE-spö"? Sen talar hon om vad de andra barnen hos dagmamman säger fel på