• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (AM)

Jag menar inte att "ta ner dig på jorden" TS, men är det verkligen smarthet som du beskriver? För mig låter det mer som att hon är tidig i utvecklingen, vilket är nog så mycket att varaq stolt över. Smarthet är för mig att kunna lösa komplexa problem, dra slutsatser, föra avancerade resonemang (kräver så klart kunskap också).

Är det verkligen smart att kunna borsta tänderna eller sätta i hårspännen när man är 3?

• Anonym

Jag har ett barn som via en utredning hos psykolog (som om vi inte visste det sedan tidigare) visat sig ha  en extremt hög intelligenskvot om man ska gå på intelligens. (en bra bit över inträdeskravet till Mensa)
    Det är ju jättebra om man ser till hur omgivningen ser på det här med att vara intelligent, men det är banne mig ett straff när du inte kan träffa andra som är lika intelligenta (Asperger) och känslan av att vara annorlunda och tagen ur ett större sammanhang är rent nedbrytande. Att vara duktig på att klä sig, ta hand om sig är jättebra men man måste ta ett särbegåvat barn på allra största allvar och ge det även anat så det inte känner sig ovanlig och udda. Mitt barn mår dåligt av att ha det så, skolan blir för lätt, få lärare matchar hen och det blir jobbigt med jämnåriga som inte förstår eller som tycker hen är alldeles för konstig för att kunna ingå i gruppen.

• Anonym (hm)

men vad 17 har motoriken med intelligens att göra?!?!
    någon får gärna informera mig om det? ;))

att din unge kan räkna till 100 behöver inte betyda att hon kan räkna-räkna...
    att hon talar rent tycker jag inte heller har med intelligens att göra??

en 3åring SKA väl kunna färgerna???

och bla bla bla :))

3åringar är OERHÖRT kompetenta små varelser!! de suuuuger åt sig ALLT i dess väg och de är superhärliga!:))

• Anonym (konstigt)
    Anonym skrev 2012-05-27 08:21:20 följande:
    Jag har ett barn som via en utredning hos psykolog (som om vi inte visste det sedan tidigare) visat sig ha  en extremt hög intelligenskvot om man ska gå på intelligens. (en bra bit över inträdeskravet till Mensa)
    Det är ju jättebra om man ser till hur omgivningen ser på det här med att vara intelligent, men det är banne mig ett straff när du inte kan träffa andra som är lika intelligenta (Asperger) och känslan av att vara annorlunda och tagen ur ett större sammanhang är rent nedbrytande. Att vara duktig på att klä sig, ta hand om sig är jättebra men man måste ta ett särbegåvat barn på allra största allvar och ge det även anat så det inte känner sig ovanlig och udda. Mitt barn mår dåligt av att ha det så, skolan blir för lätt, få lärare matchar hen och det blir jobbigt med jämnåriga som inte förstår eller som tycker hen är alldeles för konstig för att kunna ingå i gruppen.
    Förstår att det är jobbigt för dig och ditt barn. Försök hitta en friskola där barnen får arbeta i sin egen takt. Mitt barn går i en sån, där får barnen sätta sina egna mål och arbeta individuellt.
  • lillajag82

Gratulerar!! 
    Jag hoppas du ser henne som den hon ÄR också... 
    Din dotter är inte unik på något sätt, hon är TIDIG i utvecklingen och det är skillnad gentemot att vara smart..

Jag har inte på något sätt en dotter som är lika tidig som din men jag uppskattar henne säkert lika mycket som du uppskattar din dotter.. klart du ska vara stolt som mamma!  

• Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-26 23:39:31 följande:
    Du ville ha reflektion över ordet stolt och fick det även om svaret inte föll dig på läppen.

Utbrända tjejer har inget med sakfrågan att göra, speciellt inte med tanke på att du är ute efter reflektion över ordet stolt.
    Du svarade på mitt inlägg så hetsigt och det förstod jag inte riktigt varför, det var mitt första inlägg i diskussionen så jag förstod inte varför du bemötte med sån hetsig ton. Så jag var helt ärlig med att jag inte förstod vad du menade.

Så vill du fortsätta diskutera med mig kanske du kan formulera om dig lite lugnt.
  • Blöjor111111
    3 barns mamma84 skrev 2012-05-26 23:13:00 följande:
    Min 3 åring hmm ska se här

Han kan gå
    Han kan säga mamma pappa farmor mommu häst ko grist osv osv och sen härma ljud på olika saker
    Han han räkna 1 2 3 6 9 10 4 5 osv
    Han kan rita måla hmm sakre man inte förstår
    Han kan cykla och springa och göra bus

Idag stoppade han till o med en av mina jerntabletter i näsan men sen fick vi den ut       
    Järn, järn, järn, järn, järn, järn, järn, järn, järn,järn, järn, järn, järn, järntabletterSkrattande
  • Mammatilltvåprinsar

Min fyraåring är ganska sen av sig. Han tar små utvecklingshopp men kom av sig en period när vi flyttade och han mådde dåligt över det. Han är däremot väldigt klok, tänker och funderar ganska avancerat kring relationer och känslor. Har mycket insikt.

Min tvååring är mer som din dotter TS. Tror världen behöver båda sorterna och är mycket stolt över de båda:)

• Helle333
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 10:47:32 följande:
    Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?
    Coolt =D

Min dotter är bara 9,5 månader. Hon chockade BVC-läkaren när hon var 6 månader med att krypa. Och då hade hon redan gjort det ett par veckor. Inte för att jag tycker det är särskilt konstigt med 6 månaders som kryper men iallafall.
    Hon äter helst själv. Hon kan inte använda gaffeln och skeden ännu (menar att hon inte kan placera maten själv på besticket) men lägger man på gröt eller fäster en makaron på gaffeln så tar hon den och stoppar själv in den i munnen. Det har hon gjort sedan hon var 5 månader gammal. Nu äter hon mycket plockmat, äter fortfarande helst själv och hon försöker med sked och gaffeln med ger upp efter en liten stund och använder händerna. Funkar lika bra =)  Jag kommer bli väldigt förvånad om hon inte går utan stöd inom två månader. I samband med att hon började krypa reste hon sig själv när hon håller i något och har i flera veckor gått utefter saker.
  • Kritik

Jag är ganska övertygad om att de flesta barn skulle kunna lära sig det mesta av det din dotter kan vid samma ålder som henne. Barn ÄR otroligt smarta, det handlar bara om hur mycket uppmuntran de får från sin omgivning. Varför vi i Sverige har bilden av att barn är så himla sega i utvecklingen är för mig obegripligt. När jag började förskoleklass (dom det heter numera, dvs 6-årsverksamhet) fick vi exempelvis lära oss siffrorna 1-10, färgerna och skriva våra namn. Saker som de allra flesta barn lärt sig absolut senast vid 4 års ålder. Färger brukar man lära sig i samband med att man lär sig prata ungefär.  

Jag vet inte om TS dotter är smartare än andra 3-åringar men jag vet att de flesta barn behandlas som rent förståndshandikappade av många vuxna så fort de börjar skolan. Då ska de sitta där och vänta på nån seg unge som inte kan siffrorna än samtidigt som de själva kunnat dessa i flera år. Frutansvärt! Hoppas du fortsätter uppmuntra din dotter, TS!

Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!