• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (Stolt?)
    Anonym skrev 2012-05-27 11:31:52 följande:
    Jättekul att din dotter är så duktig (jag har dock ingen koll på alls vad 3-åringar brukar kunna). Men varför känner du stolthet? Jag undrar för att jag verkligen vill veta, det är ingen pik.

Jag trodde stolthet hörde ihop med aktiva val, att välja det som är snällast eller bäst, kanske minst osjälviskt eller det som visar mest omtanke. Jag kan inte förstå känslan stolthet i sammanhanget 'mitt barn kan'. Har bekanta som använt ordet stolt p.g.a deras barn kunde gå vid 10 månaders ålder, som om de inte hade varit stolta om han varit 12 månader.

Hade du inte känt samma stolthet över din dotter om hon inte klarat av att göra dessa saker förrän hon var 5 år?
    Precis så funderar jag också!
  • Anonym (stolt mamma)
    Alexi skrev 2012-05-27 13:28:14 följande:
    Vi har en 3,5-åring och träffar ju en del barn i samma ålder och jag upplever verkligen inte att de flesta kan allt som TS barn kan. Knyta skor tex, vilka barn övar på det idag när alla har kardborreskor? Skära all mat och bena fisk, de flesta barn använder väl inte ens kniv i den här åldern ännu? Skala potatis med fingrarna ja, men inte med kniv.

Sen det där med prata rent undrar jag över, även de barn vi känner som verkligen anses tidiga språkligt, man måste ändå anstränga sig för att uppfatta helt vad de säger. De pratar tyst och lite mumligt även om själva uttalet är helt rent. Eller?
    Hon har ett par skor med snören på, dem knyter hon själv. Hon kan bena kött med en kniv, ja. Hon skalar potais med kniv också ,inte med fingrarna. Hon pratar rent, dvs hon använder rätt ord följd i meningarna, kan uttala alla bokstäver rätt, tex R.
  • BookLady
    Alexi skrev 2012-05-27 13:28:14 följande:
    Vi har en 3,5-åring och träffar ju en del barn i samma ålder och jag upplever verkligen inte att de flesta kan allt som TS barn kan. Knyta skor tex, vilka barn övar på det idag när alla har kardborreskor? Skära all mat och bena fisk, de flesta barn använder väl inte ens kniv i den här åldern ännu? Skala potatis med fingrarna ja, men inte med kniv.

Sen det där med prata rent undrar jag över, även de barn vi känner som verkligen anses tidiga språkligt, man måste ändå anstränga sig för att uppfatta helt vad de säger. De pratar tyst och lite mumligt även om själva uttalet är helt rent. Eller?

Min dotter pratar helt rent och väldigt tydligt och har gjort det mer eller mindre från det hon började prata, aldrig någon som någonsin haft svårt att förstå vad hon säger. Hon rättar oss också - en dag sa hennes pappa lite slarvigt "hunn-dagis", då sa hon "det heter faktiskt hunD-dagis pappa!" När hon inte är riktigt säker på vad något egentligen heter så frågar hon oss innan hon använder ordet. Tom sånt man inte riktigt kan svara på, tex "heter det FISK-spö eller FISKE-spö"? Sen talar hon om vad de andra barnen hos dagmamman säger fel på .
  • Regnig måndag
    Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-27 08:33:19 följande:
    Du svarade på mitt inlägg så hetsigt och det förstod jag inte riktigt varför, det var mitt första inlägg i diskussionen så jag förstod inte varför du bemötte med sån hetsig ton. Så jag var helt ärlig med att jag inte förstod vad du menade.

Så vill du fortsätta diskutera med mig kanske du kan formulera om dig lite lugnt.
    Jag svarade inte ett dugg hetsigt.

Sluta tolka varje inlägg som en personlig förolämpning utan testa med att läsa det som står utan en massa tolkningar så kommer du att upptäcka det också.

Jag formulerar mig precis som jag vill inom reglerna. Om du inte kan acceptera det är det bara för dig att inse att ett textbaserat forum inte är det uttrycksmedel som passar bäst för dig!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym
    Jordgubbssmak skrev 2012-05-26 11:09:43 följande:
    Jag kommer inte ihåg om min dotter kunde exakt det där, vid precis den åldern (hon är 19 nu) men hon var alltid väldigt tidig och smart osv. Fick flytta upp en klass från 5an till 7an på inrådan av sin lärare. Jag var med jättestolt :)
    Men vet du vad, det har liksom inte spelat så stor roll i det långa loppet...Hon fyllde 18 och blev vuxen precis samtidigt som alla andra. Och nu kan alla hennes kullkamrater också gå och kissa på toaletten och prata och köra bil de med. Man får lite perspektiv med tiden :)
  • Anonym (tidig)
    Anonym skrev 2012-05-26 20:59:31 följande:
    Hehe, tänk alla som uttalar sig om hur begåvade de var som barn... och så sitter de på Familjeliv idag ;D
    Att läsa och diskutera på FL är väldigt underhållande, man överraskas ofta och ibland måste man använda alla sina små grå för att förstå hur en del tänker. 

Jag hade, precis som många andra särbegåvade  barn, svårt att umgås med andra barn eftersom jag hade helt andra intressen än de hade. Jag förstod dem inte och de förstod inte mig. Hög IQ (problemlösning, inlärning, språkkänsla, logik) föddes jag med, EQ (social intelligens) var jag tvungen att lära mig. Det tog ganska många år för mig att förstå att andra inte tycker om att bli rättade när de sagt/gjort något fel och att de flesta inte vill höra en detaljerad föreläsning om ett samtal kommer in på ett visst ämne. 
  • Anonym (jajjamen)

Ja jag har också en väldigt smart tjej.
    Bokstäver kunde hon känna igen och ljuda (kylskåpsmagneter) när hon var 1 år.
    Pratade också väldigt bra väldigt tidigt.
    Målade bilder väldigt bra väldigt tidigt, kommer säkert bli något konstnärligt av henne.
    Nu är hon precis fyllda 8 och i skolan har hon läs-och matteböcker som passar de som går i flera årskurser över henne.
    De frågade om jag ville hon skulle gå i en klass högre än hon gör nu, men nej.
    Hon är duktig och hon utvecklas fort, lär sig snabbt, men som någon sa är EQ minst lika viktigt, och det är mer än läsa och skriva man lär sig i skolan. Jag vill att hon ska gå tillsammans med jämnåriga. och utvecklas på det sociala planet också.

Jag har också varit noga med att inte "skryta" för jag vet att det kan såra föräldrar som är oroliga för sina barns utveckling.
    Jag VET att barn utvecklas väldigt olika och som någon sa kommer inte det spela någon roll i det långa loppet.

En sak jag vill inflika också är att det är de som får kämpa i livet som kommer längst.
    Att glida på räkmaka "only takes you so far"

Men bra att du är stolt över din dotter, vi är alla stolta över våra barn.

• Anonym (Stolt?)
    Regnig måndag skrev 2012-05-27 13:41:35 följande:
    Jag svarade inte ett dugg hetsigt.

Sluta tolka varje inlägg som en personlig förolämpning utan testa med att läsa det som står utan en massa tolkningar så kommer du att upptäcka det också.

Jag formulerar mig precis som jag vill inom reglerna. Om du inte kan acceptera det är det bara för dig att inse att ett textbaserat forum inte är det uttrycksmedel som passar bäst för dig!
    Men alltså vad är problemet? Jag frågar lugnt vad du menar, för att jag inte förstod. Är det FL-lag att man måste förstå precis vad alla skriver omgående eller vad?

Men ta du din påtvingade semester, lugna ner dig lite och återkom sen och läs igenom det både du och jag skrivit så kanske du har en annan syn på vad som står. För jag har inte tagit något som en personlig förolämpning, tvärtom ställde jag frågan vad du menar, just för att jag inte skulle tolka något fel eller så. Men det var tydligen inte bra heller. Jag börjar undra om du sammanblandar mig med någon annan, för mina tre inlägg i diskussionen borde inte kunna få de reaktioner jag upplever att jag får från dig...
  • Sanna o Ryan

Såg att någon hade kommenterat men jag kan inte citera. 
    Självklart är det kul när barn är framåt och utvecklas. TS ska vara stolt, men ALLA föräldrar ska vara stolta över sina barn oavsett om de lär sig gå när de är 9 månader eller 5 år!  

Jag tycker det allra mesta på listan tillhör saker som en 3-3,5-åring kan, oavsett om de inte visar det. Jag ifrågasatte bara vissa punkter eftersom TS får det att låta som att barnet faktiskt kan mycket mer än vad jag tror att barnet kan egentligen. Jag tycker att TS ska vara stolt över barnet, inte över de saker som barnet presterar. Vill inte trycka ner dem på något sätt men vissa punkter låter lite otrovärdigt (helt förstående pga barnets ålder!)

Och till det sista, det är stor skillnad på om barnen utvecklas eller om barnen lär sig. Om man förhör barnet varje dag på siffrorna och räknar med barnet så är det inte så konstigt om barnet kan siffrorna 1 år tidigare än det barn som bara frågar sina föräldrar då och då när barnet hör någon prata om siffror. Med andra ord, ett barn som blir "tränad" är inte tidig utvecklad. Det barn som själv tar initiativet att lära sig är tidigt utvecklat.

Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.
    - De flesta 3-åringar går på toa själv och kan torka sig, däremot kan det alltid finnas risk för att det händer en olycka. Att förneka detta vore konstigt! Sluta med blöja vid 1 ½ år är relativt tidigt, dock finns det barn som slutar med blöja före året tack vare EC.

Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.
    - Klä av och på är inte ovanligt, däremot undrar jag hur barnet kan knyta skorna. Är det något ni tränat henne till eller vaknade hon bara upp och kunde det helt plötsligt en dag?

Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.
    - Själv skulle jag hjälpa till även om barnet kunde då risken för slarv är hög.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.
    - Om barnet borstar till en frisyr är det tidigt, om barnet däremot borstar ut trassel (så att man kan dra kammen genom håret utan att den fastnar) är det normalt. Om hårspännena blir rakt och det ser bra ut så är det ganska tidigt. Om hon däremot bara sätter dit dom är det inget speciellt att hurra över.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.
    - De flesta barn kan och vill lägga upp mat själv. Dock kan det alltid finnas risk för söl, precis som för oss vuxna. Skala potatis och bena kotletter är det inte många barn som kan! 

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år. 
    - Det tror jag inte alls på. BVC har sagt att majoriteten av alla barn talar rent vid 4-5 år. Övriga talar rent senare pga språkstörningar. Ytterst få, i jämförelse med antalet barn, talar rent före 4 årsåldern. Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. Dock kan man bli "döv" när det gäller sina egna barn. Man är så van med hur de pratar att man tror att de är duktigare än vad de är. Behöver ju inte vara så i ert fall, men det är snudd på omöjligt enligt mig.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.
    - Namn och efternamn kan de allra flesta barn. Runt 7-9 år kan de flesta tala om när de fyller år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.
    - Mobilnumret vore bra att kunna. Hemtelefon och adress känns lite för mycket...

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.
    - Varför behöver barnet veta hur gamla ni är ??

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)

- Kan alla färger 
    - Som jag skrev tidigare, menar du de vanliga färgerna (blå, röd, gul, grön osv) eller alla färger?

-Förstår skämt
    - Där måste ni verkligen ha lyckats för inte ens jag förstår alla skämt!

- Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.
    - Låter helt normalt

2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym (tidig)
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 15:10:43 följande:
     Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. 
    Min brorsdotter pratade rent som tvååring och hennes bror verkar bli likadan, så alldeles omöjligt är det inte. 
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!