• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (här med)

Min dotter har pratat rent i ung ett år - hon är tre nu. Enligt den här tråden ska jag tydligen anmäla detta till Guiness rekordbok. BVC-sköterska, förskolepersonal, läkare och andra som träffat henne under det senaste året har alla lyft fram hur bra hon talar (sätter alla ljud, inkl r, talar med korrekt och varierad ordfröljd, med bisatser, adverbial, konditionalis etc). Hon har ett omfångsrikt ordförråd. Hon är också en frejdig tös som alltid talar högt och klart.

Många   har imponerats av detta. Ingen har sagt att det är omöjligt. Ännu mindre ovanligt blir det ju av det faktum att jag själv var lika tidig med språkutveckling (och annat) som hon är.  

Vi har fört logg över hennes språkutveckling. Hon talade i tvåordsmeningar vid 13 månader. Vid 16 månader började hon prata rent (uttalsmässigt), flerordsmeningar, hade en vokabulär på 200 ord och använde sitt namn om sig själv. 

Jag har loggat en konversation   vi hade när hon var 18 månader: Titta mamma, det är moln där. Jag tycker om moln. Jag svarar att jag också tycker om moln och att jag tycker om henne. Hon svarar: Jag tycker om moln. Men jag älskar dig, mamma.

• Angie99
    Cardiaca skrev 2012-05-27 15:51:31 följande:
    Finns det specifiskt svenska kunskaper? Eller hur menar du nu, när vi ändå är i farten med att peka ut helt onödiga grejer bara för att vara dryga?
    Sorry, svenskkunskaper. Särskrivning är en av mina dåliga sidor då jag länge bott i ett engelsktalande land. Skriver ofta jul gran och team möte. Men så har jag ju inte heller påstått att min 3 åring kunde prata rent när han/hon var 2. Jag menar då måste man ju vara ett geni på svenska språket själv!
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 15:56:35 följande:
    Min dotter har pratat rent i ung ett år - hon är tre nu. Enligt den här tråden ska jag tydligen anmäla detta till Guiness rekordbok. BVC-sköterska, förskolepersonal, läkare och andra som träffat henne under det senaste året har alla lyft fram hur bra hon talar (sätter alla ljud, inkl r, talar med korrekt och varierad ordfröljd, med bisatser, adverbial, konditionalis etc). Hon har ett omfångsrikt ordförråd. Hon är också en frejdig tös som alltid talar högt och klart.

Många   har imponerats av detta. Ingen har sagt att det är omöjligt. Ännu mindre ovanligt blir det ju av det faktum att jag själv var lika tidig med språkutveckling (och annat) som hon är.  

Vi har fört logg över hennes språkutveckling. Hon talade i tvåordsmeningar vid 13 månader. Vid 16 månader började hon prata rent (uttalsmässigt), flerordsmeningar, hade en vokabulär på 200 ord och använde sitt namn om sig själv. 

Jag har loggat en konversation   vi hade när hon var 18 månader: Titta mamma, det är moln där. Jag tycker om moln. Jag svarar att jag också tycker om moln och att jag tycker om henne. Hon svarar: Jag tycker om moln. Men jag älskar dig, mamma.
    Du loggar din dotters språkutveckling? Jaha där ser man. Bra att ha för att?
  • Anonym (här med)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-27 16:03:57 följande:
    För att jag är lingvist och tycker att det är intressant att kunna gå tillbaks och se - vilka ord, kopplade till vad, i vilken ordning. Framförallt är det roligt att spara fyndiga kommentarer.Barns språkutveckling säger mycket om deras kognitiva och sociala utveckling. Jag är nyfiken på mitt barn.
  • Anonym
    Haha !
  • Anonym (här med)

Tar du foton av ditt barn under dennes uppväxt? Bra att ha för att?
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 16:07:27 följande:
    För att jag är lingvist och tycker att det är intressant att kunna gå tillbaks och se - vilka ord, kopplade till vad, i vilken ordning. Framförallt är det roligt att spara fyndiga kommentarer.Barns språkutveckling säger mycket om deras kognitiva och sociala utveckling. Jag är nyfiken på mitt barn.
    Jaha, ditt privata lilla forskningsobjekt alltså. 
  • BookLady
    Sanna o Ryan skrev:
    - Det tror jag inte alls på. BVC har sagt att majoriteten av alla barn talar rent vid 4-5 år. Övriga talar rent senare pga språkstörningar. Ytterst få, i jämförelse med antalet barn, talar rent före 4 årsåldern. Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. Dock kan man bli "döv" när det gäller sina egna barn. Man är så van med hur de pratar att man tror att de är duktigare än vad de är. Behöver ju inte vara så i ert fall, men det är snudd på omöjligt enligt mig. 

Dumheter. Min dotter pratade också helt rent i stort sett från det hon började prata och definitivt i 2-årsåldern. Hon hade lite konstiga uttryck för sig precis i början, tex var Bondgård "Buguck", men hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt. Så fort hon lärde sig vad det verkligen hette blev det B-O-N-D-G-Å-R-D. Du skulle träffa min dotter och höra hur hon pratar. Man hör varenda ord och stavelse och har gjort så länge. Hon har inte fyllt 4 än.
  • Anonym (här med)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-27 16:09:41 följande:
    Jaha, ditt privata lilla forskningsobjekt alltså. 

Att utan metod och systematik föra dagbok över ett enskilt barns språkutveckling är inte forskning. Det är helt och hållet analogt med att fotografera ens barn vid skilda tillfällen under dennes uppväxt. Av vilken anledning behöver du ha synpunkter över vilka souvenirer jag vill samla från min dotters barndom?
  • Sanna o Ryan
    BookLady skrev 2012-05-27 16:11:21 följande:
    Sanna o Ryan skrev:
    - Det tror jag inte alls på. BVC har sagt att majoriteten av alla barn talar rent vid 4-5 år. Övriga talar rent senare pga språkstörningar. Ytterst få, i jämförelse med antalet barn, talar rent före 4 årsåldern. Att ditt barn talar rent nu som 3-åring kan vara möjligt men som 2-åring? Isåfall får du nog anmäla er till guiness rekord bok då det är YTTERST ovanligt. Dock kan man bli "döv" när det gäller sina egna barn. Man är så van med hur de pratar att man tror att de är duktigare än vad de är. Behöver ju inte vara så i ert fall, men det är snudd på omöjligt enligt mig. 

Dumheter. Min dotter pratade också helt rent i stort sett från det hon började prata och definitivt i 2-årsåldern. Hon hade lite konstiga uttryck för sig precis i början, tex var Bondgård "Buguck", men hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt. Så fort hon lärde sig vad det verkligen hette blev det B-O-N-D-G-Å-R-D. Du skulle träffa min dotter och höra hur hon pratar. Man hör varenda ord och stavelse och har gjort så länge. Hon har inte fyllt 4 än.
    Det förklarar en hel del. Jag trodde att TS pratade om att barnet talade rent, dvs både uttal och ord rätt. Men när det endast handlar om att uttala ljuden (R, S osv.) är det en helt annan sak. 

Men när TS sa att hennes dotter talar rent så tänkte jag automatiskt att även orden var rätt. 
    En utvecklingsstörd 10-åring som kan uttala alla bokstäver rätt men inte kan säga mer än 2-3 ordmeningar kan enligt mig inte tala rent. Enligt mig och de jag pratade med på BVC så kan man inte tala HELT rent förrän ca 4-5 år. Däremot kan man UTTALA rent. Inte PRATA rent. Jag tycker det är en markant skillnad.
    2012 Adam & Oliver 2012
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!