• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Angie99
    BookLady skrev 2012-05-27 16:11:21 följande:
    Dumheter. Min dotter pratade också helt rent i stort sett från det hon började prata och definitivt i 2-årsåldern. Hon hade lite konstiga uttryck för sig precis i början, tex var Bondgård "Buguck", men hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt. Så fort hon lärde sig vad det verkligen hette blev det B-O-N-D-G-Å-R-D. Du skulle träffa min dotter och höra hur hon pratar. Man hör varenda ord och stavelse och har gjort så länge. Hon har inte fyllt 4 än.
    Men, hallå... Säger man buguck istället för bondgård så pratar man inte rent! Vad är i så fall prata orent för dig?
  • eMund

Man ska inte genomföra barn och barn. Alla är olika tidig eller sen i olika delar av utveckling. Och det är inte säkert att de kommer utvecklas åt samma håll.

Sedan är intelligens inte samma sak som att kunna färger eller räkna till hundra. Intelligens är snarare att kunna använda sin kunskap till något. Tex skapa egna ramsor eller se samband mellan tal.

Forskare brukar tala om multipla intelligenser. Dvs delar av intelligens som går att träna upp men även förlora i tex en olycka. En normal person är bra på några få av dessa delar. Ingen kan vara bra på allt.

Det blir fel att genomföra ett barn som är duktig motoriskt och logiskt mot ett annat som är duktig visuella och socialt. Som att genomföra äpple och päron.

• BookLady
    Angie99 skrev 2012-05-27 16:37:07 följande:
    Men, hallå... Säger man buguck istället för bondgård så pratar man inte rent! Vad är i så fall prata orent för dig?

Nej jag skrev ju det, precis när hon började prata var det lite såna ord som kom, men i 2-årsåldern pratade hon rent och nu rättar hon oss tom på såna saker som hunn-dagis - "nej det ska vara hunD-dagis!". Då pratar man definitivt rent . Men prata orent kan ju också betyda rätt ord men sluddrigt eller otydligt tal, att inte kunna säga R och S eller blanda ihop B och D eller liknande.
  • BookLady
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-27 16:27:23 följande:
    Det förklarar en hel del. Jag trodde att TS pratade om att barnet talade rent, dvs både uttal och ord rätt. Men när det endast handlar om att uttala ljuden (R, S osv.) är det en helt annan sak. 

Men när TS sa att hennes dotter talar rent så tänkte jag automatiskt att även orden var rätt. 
    En utvecklingsstörd 10-åring som kan uttala alla bokstäver rätt men inte kan säga mer än 2-3 ordmeningar kan enligt mig inte tala rent. Enligt mig och de jag pratade med på BVC så kan man inte tala HELT rent förrän ca 4-5 år. Däremot kan man UTTALA rent. Inte PRATA rent. Jag tycker det är en markant skillnad.

Jag tog ordet "buguck" som exempel just på att tala "orent". Orent kan också betyda rätt ord men otydligt och att tex inte uttala R utan säga "mojot". När dottern var i 2-årsåldern pratade hon rent och nu kan det ibland tom gå till överdrift tycker jag som när hon undrar om det heter FISK-spö eller FISKE-spö.
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 16:12:56 följande:
    Att utan metod och systematik föra dagbok över ett enskilt barns språkutveckling är inte forskning. Det är helt och hållet analogt med att fotografera ens barn vid skilda tillfällen under dennes uppväxt. Av vilken anledning behöver du ha synpunkter över vilka souvenirer jag vill samla från min dotters barndom?
    Har inga direkta synpunkter, bara undrade lite. Om du berättar saker här så får du väl vara beredd på att få frågor. Om du inte tål det så är det bättre att skriva i loggboken. 
  • BookLady
    BookLady skrev 2012-05-27 17:01:57 följande:

Nej jag skrev ju det, precis när hon började prata var det lite såna ord som kom, men i 2-årsåldern pratade hon rent och nu rättar hon oss tom på såna saker som hunn-dagis - "nej det ska vara hunD-dagis!". Då pratar man definitivt rent . Men prata orent kan ju också betyda rätt ord men sluddrigt eller otydligt tal, att inte kunna säga R och S eller blanda ihop B och D eller liknande.

Nu har hon också börjat roa sig med att dela upp ord i stavelser på lek och försöka hitta olika sammansatta ord. När man säger nåt sammansatt ord som "prinsessklänning" påpekar hon "just det, det ordet kan man dela upp i PRINSESS och KLÄNNING" .
  • Anonym (här med)
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-27 17:06:27 följande:
    Har inga direkta synpunkter, bara undrade lite. Om du berättar saker här så får du väl vara beredd på att få frågor. Om du inte tål det så är det bättre att skriva i loggboken. 

Du undrade in, eftersom en genuin fråga om varför man skriver loggbok skulle innebära att du låg på TS dotters kognitiva utvecklingsnivå. Du önskade vara spydig och valde ett passivt aggressivt uttryckssätt för att sedan (läs: nu) kunna gömma dig bakom att du bara ställde frågor. Du avslutar också ditt senaste inlägg med ett försök till att förminska mig och förlöjliga min loggbok. 

Varför? Hotar det dig att jag gör annorlunda än du gör? Blir du provocerad av att jag är högutbildad? Eller är det den allmänna orddiarrén som verkar drabba folk i samma stund som de loggar in på FL? Förklara gärna.    

• Angie99
    BookLady skrev 2012-05-27 17:01:57 följande:
    Du skrev "hon uttalade "Buguck" helt rent och supertydligt".
    Hur kan hon ha gjort det när buguck inte är ett ord. Då är det väl inte rent?
  • Beckah82
    Orkar absolut inte läsa tråden, men vill bara gratta dig TS. Din dotter är ju praktiskt taget redo att flytta hemifrån!

Orkar inte svara på din fråga om vad mina barn kan/kunde vid 3 års ålder, då jag inte alls ser vad det har för betydelse i din dotters utveckling och en jämförelse är jag verkligen inte intresserad av.

Jag kan säga att jag har väldigt barn som varit väldigt tidiga på väldigt många områden och det skriver jag enbart som en förklaring till det jag ska skriva här näst;

Jag tycker det är en självklarhet att man ska vara stolt över ditt/sina barn och glädjas över deras framsteg. Det har ju inget med ålder att göra. Stolt och glad är naturligt att man blir, när barnet tex lär sig att gå och den känslan av stolthet är precis lika stor, härlig och adekvat, oavsett om barnet är 6 månader eller 2 år när hen lär sig att gå.

Tyvärr anses det lite fult att berätta om sina barns framsteg om de råkar vara tidiga i sin utveckling, vilket gör att vi som har tidiga barn får en hel del skit och ofta känner att vi inte får samma rätt och utrymme att vara stolta och berätta.

Anledningen är att andra kan ta illa vid sig då de uppfattar den sunda stoltheten som SKRYT. Väldigt trist när man i själva verket bara är stolt och hade varit lika stolt om barnet varit äldre. Sen finns det undantag. Det finns föräldrar som inte alls bara är stolta, utan är stolta och skryter för att barnet är tidigt. Att barnet lärt sig gå är inte det primära, utan att barnet lärde sig gå vid 6 månaders ålder, är det viktiga att framhäva för dessa föräldrar. Dessa föräldrar förstör för oss som bara är genuint stolta, men råkar ha ett tidigt barn. Dessa föräldrar är oerhört störande.

Baserat på din trådstart så är du solklart en sådan förälder. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!