BookLady skrev 2012-05-27 19:19:46 följande:
Helt rent enligt mig är precis det du beskriver. Och nu när du säger det så kommer jag ihåg att hon hade lite problem med sch-ljudet faktiskt, men inte som du skriver ut det utan hon sa CH som invandrare brukar säga och inte sju, som svenskar (kanske stockholmare? jag vet inte) brukar säga med det speciella sch-ljudet som också används i chans och Charlott. Hon brukade säga ordet flera gånger för att få det rätt, och till slut fick hon det

. R hade hon aldrig några problem med utan började säga det rent på en gång. Tj-ljuder har aldrig varit några problem.
Var har jag skrivit att det skulle vara vanligt att tala rent i tvåårsåldern? Hur vanligt det är har jag ingen aning om, men du skrev att du inte trodde på det, för BVC hade minsann deklarerat att barn inte pratade rent förran i 4-5 årsåldern. Du skrev att det var "nästintill omöjligt" vilket jag tror är dumheter med tanke både på min egen dotter och andra barn jag träffat på som pratar väldigt bra. Men visst, min dotter har varit väldigt tidig språkligt, så det kanske inte är supervanligt.
Vad jag inte begriper är varför det jag och ts beskriver provocerar dig så otroligt mycket. Vad gör det dig om det faktiskt finns en hel del barn som börjar prata rent tidigare än vad du tror och vet? Kan du inte erkänna att du inte vet allt som finns att veta om barn i allmänhet, eller var är det skon klämmer?
Nu tror jag du blandar lite fritt bland oss andra tråd-deltagare

du får nog ta en extra titt på vad det är jag skrivit och inte, så du slipper svara mig utifrån vad andra skrivit. Det skulle jag uppskatta ganska mycket faktiskt.
BookLady skrev 2012-05-27 19:24:03 följande:
Vad är det som är så sensationellt? Jag förstår att du är väldigt ironisk, men min dotter sa aldrig "dä". Hon började säga "mamma" och sa det ett bra tag och inte så mycket annat. Ett av hennes första ord efter mamma var "konkurs" om jag inte minns fel. Som jag beskrev ovan hade hon några ord som hon uttalade fel precis i början, som "buguck" för bondgård. Men första gången hon sa bondgård sa hon B-O-N-D-G-Å-R-D. Så hon har aldrig sagt "dä" eller "mojot".
Nej, jag är inte det minsta ironisk. Är det så som du berättar så ÄR det sensationellt. Jag är dock benägen att tro att det till viss del handlar om två mycket vanliga företeelser hos föräldrar;
1. I efterhand kan man "minnas" saker väldigt tydligt, som inte riktigt stämmer när man kollar upp det. Jag har sett massvis av exempel på detta.
2. Man kan ha olika uppfattning om saker och ting. Jag vet många som säger att deras fyramånadersbebis kan sitta själv, medan det egentligen är så att bebisen sitter, men håller handflatorna i golvet som stöd och runt omkring ligger kuddar, eftersom bebisen trillar titt som tätt var femte minut. Det är inte att kunna sitta, men just DEN föräldern vill gärna tro det.
Likadant är det med dig. Din dotter kunde prata rent och flytande menar du. Sen beskriver du undantag på undantag, utan att ens själv inse att då var det ju inte alls så att hon pratade rent.
Jag skrev inte att hennes första ord skulle ha varit DÄR, men hon lär ju ha sagt "där" någon gång i början av hennes pratande. De flesta barn har med ordet "dä(r)" bland de första orden. Men de säger såklar DÄ inte DÄR, som din dotter tydligen gjorde.
Hennes första ord var mamma och i vilken ålder var det? Därefter kom "KONKURS" på andraplats, eller i alla fall bland de allra första orden. Konkurs uttalades alltså med både K och R rent? Riktigt bra jobbat för en bebis. Jag tar för givet också att hon förstod vad konkurs betyder? Annars är det ju bara ett härmande av ljud. Att säga ett ord förutsätter ju att man vet vad ordet betyder.
"mamamamamama" jollrar alla bebisar. Men MAMMA säger de inte förrän de faktiskt säger mamma och syftar på just mamma.
Din dotter bör ha varit väldigt liten när hon pratade om konkurser och uttalade K och R. Min äldste hade ett helt knippe ord som han sa när han var 7-9 månader och vid 12 månader pratade han i tvåordsmeningar. Tro det eller ej, men det räknas som tidigt.
Dock pratade han inte på långa vägar rent! R sa han inte rent förrän han var nästan 3 år gammal och korrekt uttal på tjej och chans kom inte förrän han var 4 år.
Din dotter som pratade HELT RENT vid 2 års ålder bör med andra ord ha pratat i meningar redan före ettårsdagen och bör ha haft långt fler ord än min pojke när hon var dryga halvåret.