• Anonym (stolt mamma)

    Min 3 åring är smart för sin ålder!

    Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

    Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

    Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

    -Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

    _ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

    - Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

    - Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

    -Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

    - Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

    - Kan våran adress och hemtelefon nummer.

    -Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

    -Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

    - Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

    -Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

    Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

  • Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (här med)
    Beckah82 skrev 2012-05-27 19:45:58 följande:
    Nu tror jag du blandar lite fritt bland oss andra tråd-deltagare du får nog ta en extra titt på vad det är jag skrivit och inte, så du slipper svara mig utifrån vad andra skrivit. Det skulle jag uppskatta ganska mycket faktiskt.

    Nej, jag är inte det minsta ironisk. Är det så som du berättar så ÄR det sensationellt. Jag är dock benägen att tro att det till viss del handlar om två mycket vanliga företeelser hos föräldrar;

    1. I efterhand kan man "minnas" saker väldigt tydligt, som inte riktigt stämmer när man kollar upp det. Jag har sett massvis av exempel på detta.

    2. Man kan ha olika uppfattning om saker och ting. Jag vet många som säger att deras fyramånadersbebis kan sitta själv, medan det egentligen är så att bebisen sitter, men håller handflatorna i golvet som stöd och runt omkring ligger kuddar, eftersom bebisen trillar titt som tätt var femte minut. Det är inte att kunna sitta, men just DEN föräldern vill gärna tro det.

    Likadant är det med dig. Din dotter kunde prata rent och flytande menar du. Sen beskriver du undantag på undantag, utan att ens själv inse att då var det ju inte alls så att hon pratade rent.

    Jag skrev inte att hennes första ord skulle ha varit DÄR, men hon lär ju ha sagt "där" någon gång i början av hennes pratande. De flesta barn har med ordet "dä(r)" bland de första orden. Men de säger såklar DÄ inte DÄR, som din dotter tydligen gjorde.

    Hennes första ord var mamma och i vilken ålder var det? Därefter kom "KONKURS" på andraplats, eller i alla fall bland de allra första orden. Konkurs uttalades alltså med både K och R rent? Riktigt bra jobbat för en bebis. Jag tar för givet också att hon förstod vad konkurs betyder? Annars är det ju bara ett härmande av ljud. Att säga ett ord förutsätter ju att man vet vad ordet betyder.

    "mamamamamama" jollrar alla bebisar. Men MAMMA säger de inte förrän de faktiskt säger mamma och syftar på just mamma.

    Din dotter bör ha varit väldigt liten när hon pratade om konkurser och uttalade K och R. Min äldste hade ett helt knippe ord som han sa när han var 7-9 månader och vid 12 månader pratade han i tvåordsmeningar. Tro det eller ej, men det räknas som tidigt.

    Dock pratade han inte på långa vägar rent! R sa han inte rent förrän han var nästan 3 år gammal och korrekt uttal på tjej och chans kom inte förrän han var 4 år.

    Din dotter som pratade HELT RENT vid 2 års ålder bör med andra ord ha pratat i meningar redan före ettårsdagen och bör ha haft långt fler ord än min pojke när hon var dryga halvåret.
     

    Eh, det finns väl inget r-ljud i konkurs, eller?
  • BookLady
    Angie99 skrev 2012-05-27 19:41:17 följande:
    Du verkar i alla fall tappad eller åtminstone halvdöv om du tror att ditt barns andra ord efter mamma var konkurs.
    Det var nog det roligaste på länge!
    Jag hoppas du skaffar fler barn så vi kan höja nivån en smula här i världen.
    Tack och godnatt.

    Jag inser att det antagligen är rätt så meningslöst att diskutera med dig men vad är det som är så konstigt med att ett av dotterns första ord var konkurs? Det var för att hennes pappas jobb hade gått i konkurs precis när hon lärde sig prata och vi pratade mycket om det. En vacker dag härmade hon någon av oss och sa också "konkurs". På vilket sätt gör det mig "tappad" och varför var det "det roligaste på länge?" Ett annat av hennes första ord var balkong. Ett tredje var paraply, som ju är rätt svårt och därför brukade hon öva på det och gå och upprepa det för sig själv, "PA-RA-PLY". Och vad har allt detta med att "höja nivån i världen" att göra?
  • Beckah82
    Anonym (här med) skrev 2012-05-27 19:52:21 följande:
    Eh, det finns väl inget r-ljud i konkurs, eller?
    Nej, det är ju riktigt förstås. Jag borde ha uttryckt mig tydligare och frågat om hon uttalade R:et i konkurs på rätt sätt, inte uttalade R. Jag förstår om det uppfattades så som du uppfattade det.

    Roligt att DET var det enda värt att kommentera dock
    BookLady skrev 2012-05-27 20:03:31 följande:
    Jag inser att det antagligen är rätt så meningslöst att diskutera med dig men vad är det som är så konstigt med att ett av dotterns första ord var konkurs? Det var för att hennes pappas jobb hade gått i konkurs precis när hon lärde sig prata och vi pratade mycket om det. En vacker dag härmade hon någon av oss och sa också "konkurs". På vilket sätt gör det mig "tappad" och varför var det "det roligaste på länge?" Ett annat av hennes första ord var balkong. Ett tredje var paraply, som ju är rätt svårt och därför brukade hon öva på det och gå och upprepa det för sig själv, "PA-RA-PLY". Och vad har allt detta med att "höja nivån i världen" att göra?
     Hahahaha eller jaha, du skojade inte (med flit)? Förlåt.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Ellieott

    Personer som skryter är inget roliga, alls. Men man ska nog också tänka ett varv till om man tycker andra skryter - ofta uppfattar man diverse fakta just så eftersom de egentligen trampar på en öm tå.

    Jag blir inte det minsta provocerad av att andras barn är tidiga, och uppfattar därför väldigt sällan föräldrar som just skrytsamma bara för att de berättar om sina tidiga barn


    ellieott @ instagram
  • Ellieott
    Anonym (O_o) skrev 2012-05-26 23:09:26 följande:
    Det låter helt otroligt om det är sant. Speciellt "-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100" En 3 åring kan väl knappt räkna till 10 normalt?....
    Min sambo kunde läsa när han var 3. Det är knappast "otroligt" även om det är ovanligt och tidigt.
  • BookLady
    Beckah82 skrev 2012-05-27 19:45:58 följande:
    Nu tror jag du blandar lite fritt bland oss andra tråd-deltagare du får nog ta en extra titt på vad det är jag skrivit och inte, så du slipper svara mig utifrån vad andra skrivit. Det skulle jag uppskatta ganska mycket faktiskt.

    Nej, jag är inte det minsta ironisk. Är det så som du berättar så ÄR det sensationellt. Jag är dock benägen att tro att det till viss del handlar om två mycket vanliga företeelser hos föräldrar;

    1. I efterhand kan man "minnas" saker väldigt tydligt, som inte riktigt stämmer när man kollar upp det. Jag har sett massvis av exempel på detta.

    2. Man kan ha olika uppfattning om saker och ting. Jag vet många som säger att deras fyramånadersbebis kan sitta själv, medan det egentligen är så att bebisen sitter, men håller handflatorna i golvet som stöd och runt omkring ligger kuddar, eftersom bebisen trillar titt som tätt var femte minut. Det är inte att kunna sitta, men just DEN föräldern vill gärna tro det.

    Likadant är det med dig. Din dotter kunde prata rent och flytande menar du. Sen beskriver du undantag på undantag, utan att ens själv inse att då var det ju inte alls så att hon pratade rent.

    Jag skrev inte att hennes första ord skulle ha varit DÄR, men hon lär ju ha sagt "där" någon gång i början av hennes pratande. De flesta barn har med ordet "dä(r)" bland de första orden. Men de säger såklar DÄ inte DÄR, som din dotter tydligen gjorde.

    Hennes första ord var mamma och i vilken ålder var det? Därefter kom "KONKURS" på andraplats, eller i alla fall bland de allra första orden. Konkurs uttalades alltså med både K och R rent? Riktigt bra jobbat för en bebis. Jag tar för givet också att hon förstod vad konkurs betyder? Annars är det ju bara ett härmande av ljud. Att säga ett ord förutsätter ju att man vet vad ordet betyder.

    "mamamamamama" jollrar alla bebisar. Men MAMMA säger de inte förrän de faktiskt säger mamma och syftar på just mamma.

    Din dotter bör ha varit väldigt liten när hon pratade om konkurser och uttalade K och R. Min äldste hade ett helt knippe ord som han sa när han var 7-9 månader och vid 12 månader pratade han i tvåordsmeningar. Tro det eller ej, men det räknas som tidigt.

    Dock pratade han inte på långa vägar rent! R sa han inte rent förrän han var nästan 3 år gammal och korrekt uttal på tjej och chans kom inte förrän han var 4 år.

    Din dotter som pratade HELT RENT vid 2 års ålder bör med andra ord ha pratat i meningar redan före ettårsdagen och bör ha haft långt fler ord än min pojke när hon var dryga halvåret.
     
    Vad är det jag blandar ihop? Jag har först svarat på ditt inlägg 324 och citerat det. Är det inte du som skrivit det inlägget?

    Vi har skrivit upp åtminstone en del av det dottern sa och när hon sa det, så jag "minns inte fel". Och jag har skrivit ända från början när jag beskrev hennes språk att hon hade en del "hemmagjorda" ord i början men de försvann allihop rätt snart och i 2-2,5 årsåldern pratade hon tydligt och rent. Hon sa DÄR hon sa MOROT och hon sa BONDGÅRD.  Och nej, hon visste inte vad konkurs betydde när hon sa det, hon upprepade bara ett ord vi nämnde rätt mycket. Men rätt snart frågade hon vad det betydde. Varför förutsätter ett sägande av ord att man vet vad ordet betyder? Jag trodde att vi åtminstone delvis pratade om både ordförråd men också att uttala orden rätt? Om en 3-åring tydligt säger "pappas jobb har gått i konkurs, det säger pappa", så pratar den väl rent vare sig den vet vad "konkurs" faktiskt betyder eller ej? 

    Din äldste låter ungefär som min dotter och jag tror visst att det anses "tidigt", varför skulle jag inte det? Tydligen lägger du in något annat i att "prata rent" än vad jag gör. Det jag menar med att prata rent är att hon i 2-årsåldern uttalade orden och bokstäverna rätt, och varken vi eller någon som inte kände henne hade några som helst problem med att förstå vad hon sa. CH-ljudet hade hon problem lite längre men tj och R har hon sagt rätt från början när hon började använda ord med de bokstäverna i och jag tror inte det är det minsta sensationellt. Konkurs uttalas ju konkuSH inte konkuRS.
  • Beckah82
    BookLady skrev 2012-05-27 20:24:17 följande:
    Vad är det jag blandar ihop? Jag har först svarat på ditt inlägg 324 och citerat det. Är det inte du som skrivit det inlägget?

    Vi har skrivit upp åtminstone en del av det dottern sa och när hon sa det, så jag "minns inte fel". Och jag har skrivit ända från början när jag beskrev hennes språk att hon hade en del "hemmagjorda" ord i början men de försvann allihop rätt snart och i 2-2,5 årsåldern pratade hon tydligt och rent. Hon sa DÄR hon sa MOROT och hon sa BONDGÅRD.  Och nej, hon visste inte vad konkurs betydde när hon sa det, hon upprepade bara ett ord vi nämnde rätt mycket. Men rätt snart frågade hon vad det betydde. Varför förutsätter ett sägande av ord att man vet vad ordet betyder? Jag trodde att vi åtminstone delvis pratade om både ordförråd men också att uttala orden rätt? Om en 3-åring tydligt säger "pappas jobb har gått i konkurs, det säger pappa", så pratar den väl rent vare sig den vet vad "konkurs" faktiskt betyder eller ej? 

    Din äldste låter ungefär som min dotter och jag tror visst att det anses "tidigt", varför skulle jag inte det? Tydligen lägger du in något annat i att "prata rent" än vad jag gör. Det jag menar med att prata rent är att hon i 2-årsåldern uttalade orden och bokstäverna rätt, och varken vi eller någon som inte kände henne hade några som helst problem med att förstå vad hon sa. CH-ljudet hade hon problem lite längre men tj och R har hon sagt rätt från början när hon började använda ord med de bokstäverna i och jag tror inte det är det minsta sensationellt. Konkurs uttalas ju konkuSH inte konkuRS.
    Sa hon sitt andra ord (konkurs) vid 3 års ålder? Eller hur menar du nu? Om hon var som min äldste sa hon väl konkurs kring halvåret, men frågade alltså strax därefter vad det betyder?

    Jag får inte ihop dessa två grejer faktiskt.

    Hur som helst; hon har uttalat R rent sen hon började använda ord som innehöll R? Om hon, som du säger, var som min son så pratade hon i tvåordsmeningar kring ettårsdagen. Med andra ord kunde din ettåring uttala R rent, alternativt; pratade massor och i tvåordsmeningar, men använde inte ett enda ord som innehöll bokstaven R?

    Uttalet av R i konkurs har jag redan skrivit om.

    Nej, jag får faktiskt inte ihop någonting av det du skriver.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • BookLady

    Däremot så trodde jag själv inte på min kille när han påstod att dottern kunde läsa innan hon fyllt 3, trots att jag visste att hon kunde bokstäverna. Trodde han överdrev och att det var önsketänkande. Men en dag läste hon ett ord på ett juicepaket eller nåt sånt som hon sen frågade vad det betydde, hon kunde det alltså inte och hade inte sett det juicepaketet förut, då insåg jag ju att hon läste. 

    Och som jag också skrivit - dottern har haft en del sociala svårigheter, tom såpass att vi kontaktat BUP även om de aldrig träffat henne och det har blivit så pass mycket bättre att vi nu avslutat BUP-kontakten. Och delvis på grund av att hon faktiskt varit väldigt tidig med vissa saker, så har jag inte helt avskrivit tanken på att hon kan ha någon släng av Asperger eller så. Eller också är hon kanske särbegåvad. Eller varken eller. 

  • Pigeon

    Mina barn har varit tidiga med läsningen och kunde läsa vid 2½, 3 respektive 3½ års ålder. De är också tidiga med matte och har lätt för det, särskilt barn nr 1 och 3.

    Jag ser dock inte detta som en fördel alls. Tvärtom har det lett till mycket oro och bekymmer. Äldsta barnet har fått det jobbigt i skolan, han är fullständigt understimulerad. Nu i andra klass räknar han helst matte i 7:ans mattebok som jag lånat hem - i skolan har han såklart 2:ans bok vilken han tycker är urtråkig. Men läraren har ju en stor klass och för att få det att funka måste alla hålla sig till ungefär samma tempo - givetvis.

    Tyvärr drabbar det både de tidiga och de sena barnen. Känns som ett olösligt dilemma.

  • BookLady
    Beckah82 skrev 2012-05-27 20:33:38 följande:
    Sa hon sitt andra ord (konkurs) vid 3 års ålder? Eller hur menar du nu? Om hon var som min äldste sa hon väl konkurs kring halvåret, men frågade alltså strax därefter vad det betyder?

    Jag får inte ihop dessa två grejer faktiskt.

    Hur som helst; hon har uttalat R rent sen hon började använda ord som innehöll R? Om hon, som du säger, var som min son så pratade hon i tvåordsmeningar kring ettårsdagen. Med andra ord kunde din ettåring uttala R rent, alternativt; pratade massor och i tvåordsmeningar, men använde inte ett enda ord som innehöll bokstaven R?

    Uttalet av R i konkurs har jag redan skrivit om.

    Nej, jag får faktiskt inte ihop någonting av det du skriver.
    Synd att du inte får ihop det. Jag tycker jag förklarar tydligt.

    Min dotter började precis som du skriver om din äldste att säga ord före 1 års ålder. Det var väldigt tidigt hon började säga "mamma" och det var inte joller mamama utan hon visste klart och tydligt att jag var "mamma". Jag minns inte om "konkurs" var hennes exakt andra ord, men vi diskuterade och skrattade åt att hon sa "konkurs" innan hon sa "pappa" och det var omkring 1 års ålder. Hon var inte särskilt tidig med att gå däremot och började gå ungefär vid 1 år och 1-2 månader, och både konkurs, balkong och paraply hade hon sagt innan dess. Och "halsband", tydligt och klart när hon satt och pillade på min väninnas halsband i hennes knä en dag omkring 1 års ålder, som jag beskrev i ett annat inlägg och vilket fick min väninna att hoppa högt och säga "hon PRATAR ju!"
    Halsband visste hon uppenbarligen vad det var, även om jag inte minns att jag lärde henne det, men konkurs ville hon veta vad det var lite senare, när exakt minns jag inte, kanske 1 år och 8 månader eller nåt.

    Ett annat av hennes första ord hon använde var DEN, vilket jag lärde henne säga när hon ville ha en massa saker och gav upp ett tjut varje gång, vilket jag fick ont i huvudet av. Så jag lärde henne att peka och säga "vill ha DEN" istället, vilket hon gjorde hela tiden. Kanske det var därför hon inte pekade och sa DÄR. Det var "mamma titta" och "vill ha den" och alla möjliga andra ord men hon har aldrig sagt MOJOT eller liknande, hon har aldrig pratat "bebisspråk", nej. Ett annat av de absolut första orden var NEJ

    Nu kan jag nog inte beskriva det tydligare.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!