• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • BookLady
    Pigeon skrev 2012-05-27 20:37:31 följande:
    Mina barn har varit tidiga med läsningen och kunde läsa vid 2½, 3 respektive 3½ års ålder. De är också tidiga med matte och har lätt för det, särskilt barn nr 1 och 3.

Jag ser dock inte detta som en fördel alls. Tvärtom har det lett till mycket oro och bekymmer. Äldsta barnet har fått det jobbigt i skolan, han är fullständigt understimulerad. Nu i andra klass räknar han helst matte i 7:ans mattebok som jag lånat hem - i skolan har han såklart 2:ans bok vilken han tycker är urtråkig. Men läraren har ju en stor klass och för att få det att funka måste alla hålla sig till ungefär samma tempo - givetvis.

Tyvärr drabbar det både de tidiga och de sena barnen. Känns som ett olösligt dilemma.

Jag hoppas på att hitta en skola där dottern kan få stimulans utifrån den nivå hon är på. Kanske Montessori, där de gör egna uppgifter i sin egen takt.
  • Anonym

min dotter fyllde tre häromdagen. Hon kan förvisso gå på toa själv, klä av och på sig själv, borsta tänder och jadajada, men hon kan inte alfabetet och definitivt inte räkna till 100. Hon räknar till 12. kan peka ut vilken bokstav familjemedlemmars namn börjar på och även skriva ett par bokstäver. men hon är ganska sen i talet, mkt bebisdaddande än. Jag har en sen 3-åring!!!

• Ankazz

Förstår att du TS är stolt över dottern! Har också ett barn som var tidig framförallt språkligt men också lärt sig läsa, skriva etc långt före de andra på förskolan. Det som hänt nu när det börjar ställas mer krav i skolan som 7-åring är att han blivit lite bråkig och okoncentrerad, vi trodde först att han var understimulerad och behövde svårare uppgifter. Men han kunde bara sitta väldigt korta stunder med svårare matte än plus och minus tex... Nu har skolan i samråd med oss "tagit ett steg tillbaka" och låter honom leka mer vilket fungerar enormt mycket bättre. Hans pappa och jag har också fått tänka till hur vi pratar med honom, vi behandlar honom som äldre än han är och har alltid gjort. Skolan tror att han har känt krav på sig själv hemifrån vilket säkert är sant ???? vi har nog sagt "Gud vad duktig du är!" en gång för mycket. Välment men blev fel. Ville bara varna för hur det kan gå om man berömmer prestationer för mycket men ni kanske är smartare än vad vi var ????

• Anonym (nic)

med lite tur kanske hon kan lära sin mamma att skriva också!

• NooneBird

Hahaha gud vilken rolig tråd!! En mamma berättar stolt om sitt barn och genast kommer andra morsor och ska motbevisa TS och tala om att barnet inte alls kan allt TS säger och att deras barn minsann också kan! LOL
    FL i ett nötskal! 

• Regnig måndag
    NooneBird skrev 2012-05-27 21:28:19 följande:
    Hahaha gud vilken rolig tråd!! En mamma berättar stolt om sitt barn och genast kommer andra morsor och ska motbevisa TS och tala om att barnet inte alls kan allt TS säger och att deras barn minsann också kan! LOL
    FL i ett nötskal! 
    Jag tycker att den samtidigt är oerhört tragisk därför att det visar tydligt att många blir personligt förolämpade av att andra barn är smartare och att föräldrar dessutom är stolta över det!
    I mitt stilla sinne undrar jag om dessa människor har speciellt många bestick i lådan, jag tror inte det, bara tillräkligt många för att inse sina begränsningar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (imponerad)

Oj TS, vad roligt!

Dock är jag utbildad inom psykiatri och hade blivit mer rädd är stolt om det va mitt barn. Det behöver ju inte vara så, men så tidigt utvecklade barn löper större risk för Bipolär sjukdom och det är inget jag önskar mitt barn!

• Beckah82
    Pigeon skrev 2012-05-27 20:37:31 följande:
    Mina barn har varit tidiga med läsningen och kunde läsa vid 2½, 3 respektive 3½ års ålder. De är också tidiga med matte och har lätt för det, särskilt barn nr 1 och 3.

Jag ser dock inte detta som en fördel alls. Tvärtom har det lett till mycket oro och bekymmer. Äldsta barnet har fått det jobbigt i skolan, han är fullständigt understimulerad. Nu i andra klass räknar han helst matte i 7:ans mattebok som jag lånat hem - i skolan har han såklart 2:ans bok vilken han tycker är urtråkig. Men läraren har ju en stor klass och för att få det att funka måste alla hålla sig till ungefär samma tempo - givetvis.

Tyvärr drabbar det både de tidiga och de sena barnen. Känns som ett olösligt dilemma.
    Det är oerhört tragiskt faktiskt att det är så här i den verkliga skolan. Skolan i teorin, d.v.s. läroplanen, säger något helt annat. Undervisningen ska individanpassas. Visst, det låter ju fint på papper, men det efterföljs inte! Det är i de flesta fall inte på grund av lärarna dock, utan begränsade ekonomiska resurser. Men så du vet; dina barn har RÄTT till en undervisning som passar dem.
    BookLady skrev 2012-05-27 20:50:06 följande:
    Synd att du inte får ihop det. Jag tycker jag förklarar tydligt.

Min dotter började precis som du skriver om din äldste att säga ord före 1 års ålder. Det var väldigt tidigt hon började säga "mamma" och det var inte joller mamama utan hon visste klart och tydligt att jag var "mamma". Jag minns inte om "konkurs" var hennes exakt andra ord, men vi diskuterade och skrattade åt att hon sa "konkurs" innan hon sa "pappa" och det var omkring 1 års ålder. Hon var inte särskilt tidig med att gå däremot och började gå ungefär vid 1 år och 1-2 månader, och både konkurs, balkong och paraply hade hon sagt innan dess. Och "halsband", tydligt och klart när hon satt och pillade på min väninnas halsband i hennes knä en dag omkring 1 års ålder, som jag beskrev i ett annat inlägg och vilket fick min väninna att hoppa högt och säga "hon PRATAR ju!"
    Halsband visste hon uppenbarligen vad det var, även om jag inte minns att jag lärde henne det, men konkurs ville hon veta vad det var lite senare, när exakt minns jag inte, kanske 1 år och 8 månader eller nåt.

Ett annat av hennes första ord hon använde var DEN, vilket jag lärde henne säga när hon ville ha en massa saker och gav upp ett tjut varje gång, vilket jag fick ont i huvudet av. Så jag lärde henne att peka och säga "vill ha DEN" istället, vilket hon gjorde hela tiden. Kanske det var därför hon inte pekade och sa DÄR. Det var "mamma titta" och "vill ha den" och alla möjliga andra ord men hon har aldrig sagt MOJOT eller liknande, hon har aldrig pratat "bebisspråk", nej. Ett annat av de absolut första orden var NEJ

Nu kan jag nog inte beskriva det tydligare.
     Jag orkar inte diskutera saken mer, jag tänker att vi helt enkelt bara har olika uppfattning om vad som är rent och inte. Rent för mig är så som en vuxen pratar, eller kanske rättare sagt ett vanligt skolbarn utan talsvårigheter. I den åldern pratar alla normalutvecklade barn rent. Förstår du vad jag menar med rent då? Jag menar att min son pratade HELT rent vid 4 års ålder, dvs inga som helst felaktigheter ljudmässigt. Inte heller grammatiskt. Förskolebarn kan ha svårt med vissa saker, som att böja korrekt och liknande. "Gådde" istället för gick osv. Det finns massvis av språkfel som inte får förekomma för att jag ska anse att det är rent.

Min yngste fyller 3 år i september. Han var sen med att börja prata, för han hade en hörselnedsättning (tjockt slem i öronen) från han var en liten bebis tills han var 1,5 år och de opererade honom. Han sa inte många ord före ettårsdagen inte. Nu är han som sagt drygt 2,5 år och pratar obehindrat och flytande i hur långa meningar som helst. Det är inga problem att förstå honom. Dock pratar han allt annat än rent. Han kan inte säga de saker jag nämnt tidigare som sj, tj, R. Han kan säga "han" till en flicka, han kan böja ord fel, han kan blanda ihop bokstäver och han kan ha svårt för vissa bokstäver i kombination. Vi hade en katt som hette Sessan. Det var svårt, det blev "dettan" istället (detta var bara någon månad sen), medan han kan uttala "s" i ordet "bebis" till exempel. Jag förstår att din dotter pratade väldigt mycket bättre än så, precis som min äldste gjorde, men jag har svårt att föreställa mig att hon pratade RENT så som jag menar när jag säger rent, när hon var 2-2,5 år. Men såklart KAN det vara så som du säger, fast då kan du inte säga emot att det är sensationellt, för det ÄR det i så fall!

Vad gäller ordet "mamma" så sa jag inte emot dig alls. Jag drog bara ett exempel. Jag tror mycket väl att hon sa mamma på riktigt. Det gjorde min äldsta också när han var 5 månader gammal (jollret mamamamama kom betydligt tidigare än så). Första ordet sa han vid 3 månaders ålder, men det går inte att skriva på familjeliv, för DET är nämligen omöjligt, så jag har gett upp att folk skulle tro på det. Han var också väldigt tidig motoriskt de första åren (ålade vid 3,5 månad, kröp på knä vid 5 månaders ålder och gick vid 8 månaders ålder, för att nämna några exempel så du vet vad jag menar med motoriskt tidig), men har varit väldigt sen med en del annat och är fortfarande. Jag blev överlycklig när han gjorde sin första huvudfoting vid 6 års ålder (något en normal 2-3 åring gör). Han har Aspergers och en del andra neuropsykiatriska funktionshinder. Vissa problem har han kunnat kompensera genom att han är väldigt överintelligent (enligt BUPs utredningar), men en del saker är han mycket mycket långt efter i och kanske aldrig kommer ikapp i.

Det finns, som jag ser det, inga som helst fördelar att vara tidig, lättlärd och intelligent om man bor i Sverige. Den svenska skolan har inte plats för dessa barn, vilket Pigeon här ovanför också har erfarenheter av.

Jag hoppas att mina andra två barn INTE kan läsa och räkna när de börjar skolan. Annars har de liksom inget att göra de första åren i skolan. Min erfarenhet med första barnet. Tyvärr är just bokstäver, ord och siffror bland det roligaste min 5-åring vet
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • NooneBird
    Regnig måndag skrev 2012-05-27 21:31:31 följande:
    Jag tycker att den samtidigt är oerhört tragisk därför att det visar tydligt att många blir personligt förolämpade av att andra barn är smartare och att föräldrar dessutom är stolta över det!
    I mitt stilla sinne undrar jag om dessa människor har speciellt många bestick i lådan, jag tror inte det, bara tillräkligt många för att inse sina begränsningar.
    Jag håller med dig fullständigt, jag var lite ironisk i mitt inlägg. :)
  • Beckah82
    Anonym (imponerad) skrev 2012-05-27 21:33:17 följande:
    Oj TS, vad roligt!

Dock är jag utbildad inom psykiatri och hade blivit mer rädd är stolt om det va mitt barn. Det behöver ju inte vara så, men så tidigt utvecklade barn löper större risk för Bipolär sjukdom och det är inget jag önskar mitt barn!
    Jasså? Det var ju väldigt ny information för mig faktiskt, som trodde att jag var väldigt påläst om särbegåvade barn och också bipolär sjukdom. Har du någon källa att hänvisa till? Det hade varit roligt att läsa, för det låter smått otroligt.

Däremot finner man en hel del särbegåvade barn bland barnen med ett neuropsykiatriskt funktionshinder, men det är ju verkligen något helt annat. 
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!