• Anonym

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min dotter som nu är 18 år IQ-testades då hon var 4 år i samband med hennes Aspergerutredning. IQ för hennes del var över 140 och det räknas väl som högt. Alltså är hon begåvad men det är inget som vi någonsin diskuterat med henne, jämfört med andra / syskon osv. Alla barn är olika och utvecklas i olka takt.

Din dotter verkar vara tidig men låt henne vara den lilla 3-åringen hon trots allt är:) 

• Anonym

Detta kunde min son när han var 3år.
    Han kunde läsa,skriva o räkna hur lång som helst.Han höll ordning på barnen osv....

När han var 5år fick han diagnosen autism,vilket jag misstänkte tidigt o ringde runt om.
    Säger inte att din dotter har det,men håll koll. 

• Anonym

min son är som din. vid 1 års ålder pratade han rent kunde alla färger
    vid 2 år kädet vart läattare när jag slutade vara nde han igen 40 talet ord och kunde "läsa" dom
    nu vid 3 år skriver han sitt namn o lite annat själv
    osv
    jag har tyckt att det varit skit tufft för man får banne mej inte ha en unge som är smart
    man får inte prata om det för då skryter man
    ja . det vart lättare när han började dagis. då dämpades "utvecklingsfarten" något

däremot kommer en hel del andra problem på köpet också som andra med barn i samma ålder inte förstår.

"

• Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-26 18:05:32 följande:
    Skönt att min flicka inte är ensam att vara tidig!

Hmm, nej, klart inte din flicka är ensam om att vara "tidig".  

Min son var också tidig, läste när han var tre, och läste Harry Potter innan han börjat skolan. 

Han är ett par år före de andra i sin klass, och mycket smart. 

Fast det är inget jag går och berättar för alla, och jag skulle aldrig drömma om att starta en tråd på Familjeliv om det.     Vet att han inte är ensam om att vara smart och tidig, och jag skulle vara precis lika stolt över honom om han fått kämpa i skolan, istället för att bara glida igenom allt utan problem.
  • Anonym
    Lite Av Varje skrev 2012-05-26 15:39:20 följande:
    Kan tillägga att min dotter varit tidig med väldigt mycket och otroligt tidig ibland MEN att krypa och gå gjorde hon mycket senare än sina kompisar. Krypa 8 månader och gå 13 månader. Man kan inte vara bra på allt ju :)

Man kan inte vara bra på allt?  

Genomsnittsåldern för att krypa är just  8 månader, och gå just 13 månader, så din dotter är väldigt "normal" och inte alls sen om man ser till genomsnittet, vilket är mer tillförlitligt än vad "hennes kompisar kunde".
  • Anonym

Min erfarenhet av de stoltaste mammorna (om man kan jämföra sånt) är de som har barn med handikapp. När barnet gör ett framsteg, en 7-åring som lär sig gå eller en 13- åring som helt rent säger jag älskar dig mamma, då kommer tårarna hos mammorna!

• Anonym

Har inte läst alla svar, men nej, utifrån det du skriver är din dotter inte smartare än andra. Bara tidigare än de flesta. Att vara tidig är inte att vara smart. Jag är själv bra på språk, det är liksom min grej, men jag lärde mig inte alls prata särskilt tidigt. Min sportiga man lärde sig inte gå särskilt tidigt.

• Anonym
    Blöjor111111 skrev 2012-05-26 19:17:49 följande:
    Skrattande TS barn är en superchild! SkrattandeSkål Som tur så är de flesta barnen normala...och kommer att lära sig allt i rätt tid.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!