• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Indianica
    Anonym (I win) skrev 2012-05-28 09:57:34 följande:
    Snälla TS, du har inte svarat på mina andra inlägg, men svara på det här:

Vad tror du att människor är "avundsjuka" på? 
    Kanske på att man sliper knyta barnets skor, borsta barnets tänder och hår, skära barnets mat, skala deras potatis och bena ur kotletterna, engagera sig i påklädnad och säga telefonnumret till släkten etc. Nästa steg blir att lära treåringen att laga middag och dammsuga huset och kanske byta blöja på och mata småsyskonen så kan man gå i pension på hemmafronten sedan
  • vimsan06
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 09:00:04 följande:
    Intressant. Du är inte intresserad av trådar där man är anonym men ändå skriver du ett mega långt inlägg och verkar mer än intressaerad av min tråd. Ja, jag är stolt över henne, får jag inte vara det för dig? Och jag hade varit det även om hon inte hade varit tidigt utvecklad.
    jag blir alltid MINDRE engagerad i trådar när den som gör tråden är anonym skrev jag. Finner du det konstigt? Blir du inte själv det eller vad?Lär dig sålla och se att man kan skriva både negativa och positiva saker utan att mena illa. Och jag är (VAR) uppriktigt intresserad av hur hon är för övrigt,vad hon har för personlighet och egenskaper då jag intresserar mig för autonoma barn och eventuell koppling till hög intelligens.
    Men du är ju i en sån försvarsställning att du inte går att resonera med. Är man anonym i ett sammanhang där man samtidigt framställer sig som stolt,får man förvänta sig att förklara det. När hälften av de som skriver är troll.

Nu har jag gått från att vara MINDRE engagerad till att vara ytterst lite engagerad. Kommer inte skriva nåt mer och du behöver inte svara då du inte klarar av tuffa frågor eller klarar av att bli ifrågasatt. Ska läsa lite mer för att se vad ANDRA med tidiga och/eller intelligenta barn skriver o sen lämna. Tack och hej
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-28 10:24:22 följande:
    Det är klart att det inte tvunget betyder att man drillar sitt barn, men det är ju uppenbart hur många som fascineras av hur mycket barn kan lära sig och det kan de, det ligger ju för deras överlevnad i deras natur att inte fortsätta befinna sig på spädbarnsstadiet.

Vad jag menar är att man som förälder också kanske ska uppmuntra annat också och visa stolthet över det. Det är klart att det är jättebra att kunna en massa adresser och telefonnummer, men samtidigt känns det lite tragiskt för mig att man radar upp en massa praktiska och basala kunskaper, men inte en enda "mänsklig EGENSKAP" man är stolt över hos sitt barn. Barnet beskrivs här t ex som "en bra ledare". Ok, det är alltså bättre att vara en bra ledare än en bra kompis? För det verkar inte som att man "skryter" om att barnet är en bra och fin kompis?!

Sedan är det ju typiskt svenskt att "skryta" om självständighet. Barnet kan borsta tänderna själv (ja, det kan de flesta barn, men hur bra borstat blir det egentligen, de flesta vuxna klarar t ex inte att borsta tillräckligt länge, på tändernas insida osv?!) barnet kan tvätta sig och skära mat etc. Ja, allt det där kan barn lära sig, en treåring kan även lära sig att koka sin egen mat och tvätta sina kläder i en flod, om föräldrarna helt överger det. Vad jag menar är att det också kan vara en varningssignal när föräldrar inte kan se att de ställer för höga krav på sina barn. För barn har föräldrar av ett syfte: för att de inte ska göra allting själva.

Däremot blir dessa barn ofta anorektiska eller får ångestproblematik och blir utbrända senare i vuxenlivet om de fostras att deras värde hänger på antalet telefonnummer och att fokus inte ligger på hur de är som personer.
    Visa källa på det!

Och om det är typiskt svenskt att skryta om barns självständighet, vad skryter "utlänningar" med?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (stolt mamma)
    Sanna o Ryan skrev 2012-05-28 09:56:21 följande:
    Vad finns det att vara avundsjuk på? Förvånad
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
  • Sanna o Ryan
    Regnig måndag skrev 2012-05-28 10:31:42 följande:
    Visa källa på det!

Och om det är typiskt svenskt att skryta om barns självständighet, vad skryter "utlänningar" med?
    Bra fråga
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:35:31 följande:
    Hennes barn hade diagnosen Asperger,( jättetråkigt), såklart hon blir avundsjuk då när mitt barn är friskt och även tidigt i utvecklingen. Läs hennes inlägg (anonym-Tja) nr 395 så förstår du.
    men du skriver att 75 % av de som skriver i tråden är avundsjuka... tror inte 75 % har barn med aspergers Jag har t ex inga barn alls.
  • Sanna o Ryan
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:35:31 följande:
    Som att man automatiskt blir mindre värd och lycklig för att man har aspergers.. Läs på lite grann är du snäll! 
    Och om du tycker det är så "jättetråkigt" (förstår inte anledningen men) så kanske du inte ska bete dig illa och försöka "vinna" över henne. Du tror att hon känner sig bättre efter dina inlägg? 
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Anonym (stolt mamma)
    Anonym (I win) skrev 2012-05-28 09:57:34 följande:
    Snälla TS, du har inte svarat på mina andra inlägg, men svara på det här:

Vad tror du att människor är "avundsjuka" på? 
    Nej, jag hinner inte svara på alla inlägg (över 400 st), jag har lixom ett jobb att sköta, ett helt hushåll och trädgård inkl. mitt barn och mina intressen. Svara på inlägg här på FL prioriterar jag sist. Jag har inte ens läst alla inlägg.
  • Anonym
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-28 10:40:54 följande:
    Nej, jag hinner inte svara på alla inlägg (över 400 st), jag har lixom ett jobb att sköta, ett helt hushåll och trädgård inkl. mitt barn och mina intressen. Svara på inlägg här på FL prioriterar jag sist. Jag har inte ens läst alla inlägg.
    så du svarar på inlägget med att berätta att du inte har tid att svara på inlägget?
  • Sanna o Ryan
    Anonym skrev 2012-05-28 10:38:52 följande:
    men du skriver att 75 % av de som skriver i tråden är avundsjuka... tror inte 75 % har barn med aspergers Jag har t ex inga barn alls.
    Jag skriver i tråden men jag är inte ett dugg avundsjuk. TS verkar inte veta hur man uppför sig och tycker det är roligt att trycka ner andra. Man måste väl få ifrågasätta men att vara elak är inte okej någonstans.

Mina barn har inga diagnoser, men å andra sidan är de bara 1 månad gamla. Men helt ärligt struntar jag i om det skulle visa sig att de har aspergers. Det är inte relevant i diskussionsfrågan.

Förstår inte vad som är fel i att påpeka att sitt barn kunnat lika mycket och haft aspergers. Det är inte precis ett bevis på att de är osmartare eller senare i utvecklingen bara för att de har ett namn på situationen.. 
    2012 Adam & Oliver 2012
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!