• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • Anonym (konstigt)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 06:47:19 följande:
    Du får inget svar människa! Är det nåt tvång att svara på dina frågor? Sluta tjata!
    Fast det verkar ju lite konstigt att skriva att andra är avundsjuka och sen inte motivera varför kan man tycka. Själv är jag väldigt tacksam att inte mitt barn betedde sig så här i förskolan "Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen."  Huvaligen för en sån unge. 
  • BookLady

Fy vad ni är ogina! Varför kan ni inte unna en mamma att tycka att hennes barn är smart, duktigt och tidigt? Och glädjas med henne? Gör det er eller era barn sämre för att hon tycker att hennes barn är bra? NEJ! Men det tycker ni tydligen, annars skulle ni unna henne det! Så otroligt trist.

Till anonym "konstigt" - vaddå huvaligen, det är väl underbart med ett barn som tar initiativ och visar ledaregenskaper, förmåga att organisera och ta beslut mm? Vad är det för fel på det? Det säger väl sig självt att man lär barnet och det lär sig själv automatiskt under åren att inte "bossa" eller vara otrevlig och också låta andra bestämma!?

• BookLady

Om någon inte begriper vad jag menar med ogin så kommer här en definition från SAOB:

ohågad att hjälpa l. att tillmötesgå fram­ställda önskningar (numera särsk. där detta skulle kunna ske utan större ansträngning l. uppoffringar), otjänstvillig, ovillig; stundom: snål, ogenerös; äv. i utvidgad l. bildl. anv.; ofta om sätt, tonfall, svar o. d.: som uttrycker l. visar oginhet l. ovänlighet l. brist på tillmötes­gående.

• Regnig måndag
    BookLady skrev 2012-05-29 08:37:01 följande:
    Fy vad ni är ogina! Varför kan ni inte unna en mamma att tycka att hennes barn är smart, duktigt och tidigt? Och glädjas med henne? Gör det er eller era barn sämre för att hon tycker att hennes barn är bra? NEJ! Men det tycker ni tydligen, annars skulle ni unna henne det! Så otroligt trist.

Till anonym "konstigt" - vaddå huvaligen, det är väl underbart med ett barn som tar initiativ och visar ledaregenskaper, förmåga att organisera och ta beslut mm? Vad är det för fel på det? Det säger väl sig självt att man lär barnet och det lär sig själv automatiskt under åren att inte "bossa" eller vara otrevlig och också låta andra bestämma!?
    Som kommentar till det sista: nej, det är inget barn lär sig per automatik utan de tar efter sina förebilder. Kanske man säger "huvaligen" för att man innerst inne vet att man inte är någon god förebild, inte kan uppfostra sina ungar till att bemöta omgivningen med hyfs eller i största allmänhet har problem med auktoriteter?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • BookLady
    Regnig måndag skrev 2012-05-29 08:48:32 följande:
    Som kommentar till det sista: nej, det är inget barn lär sig per automatik utan de tar efter sina förebilder. Kanske man säger "huvaligen" för att man innerst inne vet att man inte är någon god förebild, inte kan uppfostra sina ungar till att bemöta omgivningen med hyfs eller i största allmänhet har problem med auktoriteter?

Det jag menar med "automatiskt" är "naturligt" i samspel med andra, kompisar, lärare osv, förutom det föräldrarna aktivt försöker lära dem.

I övrigt - ja så kan det naturligtvis vara.  
  • Regnig måndag
    BookLady skrev 2012-05-29 08:55:09 följande:
    Det jag menar med "automatiskt" är "naturligt" i samspel med andra, kompisar, lärare osv, förutom det föräldrarna aktivt försöker lära dem.

I övrigt - ja så kan det naturligtvis vara.  
    Ok.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Oj oj oj...)

Håller med TS i sin bedömning att det nog till viss del är avundsjuka... En viss tävlan förekommer bland föräldrar så fort barnen kommer ut. Vems av barnen i manmagruppen är snabbast att vända sig, sitta, åla osv...människor gillar av naturen att tävla och jämföra sig. Varför är vi annars så fascinerade av OS och människors personliga rekord tex. Jag tror man också mer eller mindre medvetet vill se det som att får man ett tidigt barn kanske man själv är ovanligt smart? Däremot tror jag att man jämför mindre ju tryggare man är i sig själv. Vissa har mer behov av bekräftelse utifrån än andra.

• Anonym (konstigt)

Nja jag har sett barn som betett sig på det viset. Som styrt och ställt, talat om för andra vad de ska göra och inte direkt lyssnat på vad andra vill. De har inte varit så populära. Därför säger jag huvaligen, jag är glad att inte mitt barn betett sig på det viset. Jag är glad att mitt barn kan lyssna och samarbeta. Tom stolt även om hen varken är tidig eller sen utan helt normalbegåvad. Och inte ett dugg avundsjuk på "stolt mamma". 
  • Anonym (I win)
    Anonym (stolt mamma) skrev 2012-05-29 06:47:19 följande:
    Du får inget svar människa! Är det nåt tvång att svara på dina frågor? Sluta tjata!
    Då tolkar jag det helt enkelt som att det är ditt standardsvar när du är ställd mot väggen att spela ut avundsjuka-kortet. Trots att du inte kan förklara eller motivera varför folk skulle vara avundsjuk på dig.
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 07:39:25 följande:
    Fast det verkar ju lite konstigt att skriva att andra är avundsjuka och sen inte motivera varför kan man tycka. 
    Håller med dig...
  • Anonym

Det får hon så gärna göra men att kalla de som inte håller med avundsjuka, utan att vilja specificera varför, ja då har man diskvalificerat sig själv från diskussionen i mitt tycke. Och varför tror du att vi inte förstår vad "ogina" betyder? Det är väl inte ett speciellt avancerat ord?
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!