• Anonym (stolt mamma)

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Min flicka är 3 år och 3 mån. och många nästan alla som känner henne säger att hon är otroligt duktig och smart för sin ålder och jag håller med.
    Hon är tidig med nästan allt och kan mycket mer än sina jämnåriga.
    Hon är otroligt lätt lärd och intresserad av att lära sig.
    Vi föräldrar uppmuntrar såklart detta och sitter med henne när hon vill hålla på med bokatäver, siffror, läsa och skriva tex. Men det sker på hennes villkor och vi har aldrig tvingat henne till nåt, det är hon som vill lära sig.

Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?

Här är en listan på vad hon kan nu:
    - Gå på toa själv, behöver aldrig påminna henne, kan torka sig själv, slutade med blöja vid 1 ½ år.

-Klä på och av sig alla kläder, inkl. skor, kan knyta skor.

_ Tvätta och duscha sig själv, kan borta tänder men vi hjälper till lite.

- Borta håret själv, kan reda ut tovor tex, och sätta i hårspännen.

- Behöver ingen hjälp vid maten, kan lägga upp mat själv, kan skala potatis, bena tex. kotletter.

-Pratar helt rent och har gjort det i över 1 år.

- Kan hela sitt namn inkl. mellan namn och efternamn, vet när hon fyller år, datum och vilket år.

- Kan våran adress och hemtelefon nummer.

-Kan våra föräldrars hela namn, hur gamla vid är och kan tala om vad och var vi jobbar med.

-Kan hela alfabetet (skriva och läsa upp), kan räkna upp till 100.

- Kan läsa och skriva kortare ord, kan skriva sitt namn själv (6 bokstäver)
    -Kan alla färger

-Förstår skämt
    - Förstår tid som idag, imorgon, igår.
    - Kan kommunicera och föra en dialog
    -Tar en lederroll för förskolan och talar om vi gör si och så, även med den äldre barnen.

Såklart är vi föräldrar stolta över henne!
    Nån som har ett tidigt utvecklat barn?

• Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!
  • BookLady
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 09:24:37 följande:
    Nja jag har sett barn som betett sig på det viset. Som styrt och ställt, talat om för andra vad de ska göra och inte direkt lyssnat på vad andra vill. De har inte varit så populära. Därför säger jag huvaligen, jag är glad att inte mitt barn betett sig på det viset. Jag är glad att mitt barn kan lyssna och samarbeta. Tom stolt även om hen varken är tidig eller sen utan helt normalbegåvad. Och inte ett dugg avundsjuk på "stolt mamma". 

Då är det bara att vara glad för att ditt barn är ovanligt bra på att lyssna och samarbeta, om den är 3 år som ts, för det brukar 3-åringar inte vara världsbäst på, precis! Och precis på samma sätt kan ts få vara glad för att hennes barn är ovanligt bra på att ta initiativ och leda andra, vilket kan vara en högst positiv egenskap. Om man vill vända på allt till något negativt kan man skriva om någon som är ovanligt bra på att lyssna och samarbeta "huvaligen, jag skulle verkligen inte vilja att mitt barn var en dörrmatta som bara mjäkade med alla andra och inte vågade ta för sig, det bådar inte gott inför framtiden!"

Det är nämligen precis vad du gör mot ts.  
  • BookLady
    Anonym skrev 2012-05-29 10:07:31 följande:

Det får hon så gärna göra men att kalla de som inte håller med avundsjuka, utan att vilja specificera varför, ja då har man diskvalificerat sig själv från diskussionen i mitt tycke. Och varför tror du att vi inte förstår vad "ogina" betyder? Det är väl inte ett speciellt avancerat ord?

Varför tror du att jag tror att du inte förstår vad ogina betyder? Jag definierade vad jag avsåg med ogin just här och nu, för att undvika hårklyverier och onödiga diskussioner om vad som egentligen menas med ordet.

Till exempel för att undvika helt meningslösa diskussioner om vad "avundsjuk" egentligen är.   
  • BookLady

...och för att mota Olle i grind anonym inlägg 472 - ja, jag skrev "begriper" när jag förtydligade ogin, och med det menade jag inte "om någon är korkad och inte förstår ordet" utan "om någon inte begriper vad jag vill säga med ordet ogin just här och nu, eftersom ogin kan ha ett antal olika betydelser beroende på sammanhanget, eller om någon gärna vill ägna sig åt att märka ord och hårklyverier, vilket jag tycker är meningslöst och vill förebygga".

• Anonym (konstigt)
    BookLady skrev 2012-05-29 10:11:45 följande:
    Då är det bara att vara glad för att ditt barn är ovanligt bra på att lyssna och samarbeta, om den är 3 år som ts, för det brukar 3-åringar inte vara världsbäst på, precis! Och precis på samma sätt kan ts få vara glad för att hennes barn är ovanligt bra på att ta initiativ och leda andra, vilket kan vara en högst positiv egenskap. Om man vill vända på allt till något negativt kan man skriva om någon som är ovanligt bra på att lyssna och samarbeta "huvaligen, jag skulle verkligen inte vilja att mitt barn var en dörrmatta som bara mjäkade med alla andra och inte vågade ta för sig, det bådar inte gott inför framtiden!"

Det är nämligen precis vad du gör mot ts.  
    Fast nu var det ju så att TS barn utmärkte sig bland andra 3-åringar för att hon talade om för de andra barnen vad de skulle göra. Jag ser inte det som en positiv egenskap men självklart ska TS vara stolt över det om hon nu tycker det är bra. 

Men jag tycker fortfarande om man anklagar andra för att vara avundsjuka så bör man kunna motivera vad de då är avundsjuka på. Det är annars ett väldigt dåligt argument i en debatt. 
  • BookLady
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 10:24:50 följande:
    Fast nu var det ju så att TS barn utmärkte sig bland andra 3-åringar för att hon talade om för de andra barnen vad de skulle göra. Jag ser inte det som en positiv egenskap men självklart ska TS vara stolt över det om hon nu tycker det är bra. 

Men jag tycker fortfarande om man anklagar andra för att vara avundsjuka så bör man kunna motivera vad de då är avundsjuka på. Det är annars ett väldigt dåligt argument i en debatt. 

Ja och i jämförelse så verkar din 3-åring utmärka sig vad gäller samarbete och att lyssna. De absolut flesta 3-åringar jag träffat på är annars små söta Khadaffisar i miniatyr . Men man kan som sagt vända det mesta till något positivt eller något negativt, bedoende på med vilka glasögon man läser. Jag tolkar det ts beskriver som att hennes barn har förmågan att ta initiativ, organisera lekar, ta täten och leda andra på ett positivt sätt, även om alla 3-åringar har benägenhet att "bossa". Det är positiva ledaregenskaper som man kan ta vara på. Och alla som har en naturlig fallenhet för att "leda" behöver givetvis också lära sig att lyssna och samarbeta. Det hindrar inte att det är en positiv egenskap som kan användas till mycket bra. Annars skulle det inte finnas några bra chefer eller ledare i världen.
  • Anonym

Min yngsta dotter kan allt de där du skriver. Hon blir 4 i juli. Däremot är hon urkass på att klättra, cykla, åka skateboard med mera som hennes tvillingbror är jätte duktig på. Dom har helt olika intressen därav att dom kan olika saker olika bra. Är rätt övertygad om att dom är lika smarta, trots att pojken bara kan skriva sitt namn... bakofram.

• Anonym (konstigt)
    BookLady skrev 2012-05-29 10:49:15 följande:
    Ja och i jämförelse så verkar din 3-åring utmärka sig vad gäller samarbete och att lyssna. De absolut flesta 3-åringar jag träffat på är annars små söta Khadaffisar i miniatyr . Men man kan som sagt vända det mesta till något positivt eller något negativt, bedoende på med vilka glasögon man läser. Jag tolkar det ts beskriver som att hennes barn har förmågan att ta initiativ, organisera lekar, ta täten och leda andra på ett positivt sätt, även om alla 3-åringar har benägenhet att "bossa". Det är positiva ledaregenskaper som man kan ta vara på. Och alla som har en naturlig fallenhet för att "leda" behöver givetvis också lära sig att lyssna och samarbeta. Det hindrar inte att det är en positiv egenskap som kan användas till mycket bra. Annars skulle det inte finnas några bra chefer eller ledare i världen.
    Det är sant att 3-åringar ofta är bossiga. Om man då utmärker sig bland dem så lär det väl vara något extremt bossigt. Att vilja styra andra innebär inte att man med automatik är en bra ledare. Ledaregenskaper handlar inte om att man talar om för andra vad de ska göra utan att man är en person som andra gärna vill följa. Enligt min åsikt.
  • Indianica
    BookLady skrev 2012-05-29 08:37:01 följande:
    Fy vad ni är ogina! Varför kan ni inte unna en mamma att tycka att hennes barn är smart, duktigt och tidigt? Och glädjas med henne? Gör det er eller era barn sämre för att hon tycker att hennes barn är bra? NEJ! Men det tycker ni tydligen, annars skulle ni unna henne det! Så otroligt trist.

Till anonym "konstigt" - vaddå huvaligen, det är väl underbart med ett barn som tar initiativ och visar ledaregenskaper, förmåga att organisera och ta beslut mm? Vad är det för fel på det? Det säger väl sig självt att man lär barnet och det lär sig själv automatiskt under åren att inte "bossa" eller vara otrevlig och också låta andra bestämma!?
    Det är klart att man ska glädjas med andra. Jag tror inte det "hjälper" (TS läser inte ens svaren i tråden) men jag ser det som lika viktigt att upmuntra samarbete och att vara en god kamrat etc och det ville jag också framföra. Att endast berömma och framhålla prestationer kan leda itll låg självkänsla hos barnet (bara det  man gör framhålls ju som fantastiskt, inte hur man är som person)och att de empatiska sidorna underutvecklas.

Att någon inte svarar på en tråd man startat  och där svaren väller in, är ett tecken på att man ska ta den med en nypa salt.
  • BookLady
    Anonym (konstigt) skrev 2012-05-29 11:01:50 följande:
    Det är sant att 3-åringar ofta är bossiga. Om man då utmärker sig bland dem så lär det väl vara något extremt bossigt. Att vilja styra andra innebär inte att man med automatik är en bra ledare. Ledaregenskaper handlar inte om att man talar om för andra vad de ska göra utan att man är en person som andra gärna vill följa. Enligt min åsikt.

Nu kommer hårklyverierna och definitionsdiskussionerna om vad som egentligen är "ledaregenskaper". Du väljer hur du vill tolka ts inlägg - dvs negativt och ditt gensvar är också mycket negativt. That´s a fact.
  • Anonym (konstigt)
    BookLady skrev 2012-05-29 12:07:44 följande:
    Nu kommer hårklyverierna och definitionsdiskussionerna om vad som egentligen är "ledaregenskaper". Du väljer hur du vill tolka ts inlägg - dvs negativt och ditt gensvar är också mycket negativt. That´s a fact.
    Ok, jag förstår att du anser dig har tolkningsföreträde. Då blir det inte mycket till diskussion så det är väl bäst att avsluta. Själv tycker jag det är intressantare att ge mina egna argument än recensera andras.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!