• Okara

    När ger man upp?

    När jag var 38 år fick vi efter 12 IVF-behandlingar vår efterlängtade son. I november 2011 (när han var 1.5 år och jag närmare 40) gjorde vi vår 13 IVF-behandling i hopp om ett syskon. Behandlingen misslyckades (jag fick bara tillbaka 1 ägg av dålig kvalité) men månaden efter blev vi för första gången någonsin spontant gravida. Tyvärr slutade det i mars i missfall i vecka 11/12. Har nu gjort vår 14 IVF-behandling där jag tyvärr inte fick tillbaka något ägg (det ägg läkaren trodde på lossnade innan äggplockning och det andra befruktades inte). Eftersom de två senaste behandlingarna misslyckats vill kliniken inte låta oss fortsätta. Förstår deras beslut samtidigt som det känns väldigt konstigt att ge upp bara 2 månader efter att vi faktiskt varit gravida.

  • Svar på tråden När ger man upp?
  • Pimpinellan

    Aldrig skulle jag vilja påstå. Eller när klimakteriet är ett faktum och man provat det man orkar och har råd med och det inte gått vägen. Min läkare berättade om en kvinna som gjort 6 IVF.er,aldrig varit gravid och sen blev spontant gravid och fick barn vid 43-44 års ålder! Glad Om du läst tråden om de som är runt 45 och gör IVF i Danmark så ser du även där att det kan gå mot alls odds. Din spontana graviditet bevisar ju att du fortfarande kan,men det kanske är lite långt mellan guldäggen som kan bli nåt. Testa munkpeppar och e-vitamin - de enda preparaten som kan funka enligt mig.

  • fin4

    E-vitamin ca tre mån innan vår graviditet var den enda förändringen från tidigare och nu sparkas det som bara den i magen.....så kanske det var det eller så var bara gud god för en gångs skull. Har försökt få till det i ca 4 år innan utan levande resultat. 

  • Sötisa

    Okara- vi har stött på varann genom åren vad jag minns och du har funnits i mina tankar när jag vart nära på att ge upp. Jag menar 12 ivf!! Våran historia är något omvänd då vi fick vår tjej på vårt första ivf vi gjorde 06. Syskonförsök började vi med när hon var 1,5 och nu har vi hunnit göra 12 ivf och 6 fet de senaste fyra åren.. Endast tre missfall som resultat. MEN jag vägrar ge upp! Det har funkar och det ska funka. Även för er! Spontangravid kan jag aldrig bli då mina äggledare är väck. Det har ni blivit, och det borde vara en morot att fortsätta försöka! Om inte annat så kan det ju lyckas hemma.
    Nu ruvar jag på två 9-celliga embryon som jag fick tillbaka i torsdags på dag tre. Våra resultat har blivit mycket bättre än någonsin. Av 15 ägg blev 11 normalt befruktade, 2 fina fick jag tillbaka och 8 odlas vidare till idag eller imorgon. Den skillnaden vi gjort nu är att jag har ätit Dhea i nästan ett halvår. Jag läste på massa sidor om detta och tänkte att det kan ju inte skada. Om det nu lyckas eller om vi får till frysen så kan jag ju inte tro något annat än att det är just Dhea som hjälpt till. Den som lever får se..
    Jag önskar er all lycka och hoppas ni får ett syskon tillslut. Så även jag.

  • Okara

    Lycka till - hoppas verkligen det går vägen den här gången!! Blir nyfiken på Dhea - vad är det?

  • Pimpinellan
    TyckOmMig skrev 2012-06-01 22:12:35 följande:
    Pimpinellan-Nyfiken på var du köper munkpeppar och vilken slags e-vitamin?
    Agnuscastus 1000 mg från Vitaminbutiken på nätet. E-vitamin 400 mg på Hälsokraftbutiken- Bringwell Hela Pharma. E-vitamin ges till hästar för att boosta deras fertilitet och jag har läst på flera ställen att det även kan motverka missfall så jag kör en kur nu igen.  
  • TyckOmMig

    Okara-DHEA-Prasteron APL sägs hjälpa äggen bli vitalare ökar både kvalitet och förutsättningarna att få fler ägg...mild manligt hormon omvandlas i kroppen till testosteron och östradiol bla.Fick min privata läkare att skriva ut dom nyligen.Lyckas vi inte bli gravida på egen hand nu i sommar så bär det av till AVA Riga i aug/sept för ÄD.

    Pimpinellan-tack för svar kanske dags att boosta lite med dessa preparat oxså?!

  • entjej
    TyckOmMig skrev 2012-06-02 21:20:53 följande:
    Okara-DHEA-Prasteron APL sägs hjälpa äggen bli vitalare ökar både kvalitet och förutsättningarna att få fler ägg...mild manligt hormon omvandlas i kroppen till testosteron och östradiol bla.Fick min privata läkare att skriva ut dom nyligen.Lyckas vi inte bli gravida på egen hand nu i sommar så bär det av till AVA Riga i aug/sept för ÄD.

    Pimpinellan-tack för svar kanske dags att boosta lite med dessa preparat oxså?!

    Egentligen är jag inte en person som brukar "döma" hur andra lever sitt liv men jag har reagerat starkt på några saker du skrivit. På något ställe såg jag nämligen att du skrivit att du har 14 barn. FJORTON BARN! Du är nu 45 och blir det inte ytterligare ett barn naturligt ska du göra äggdonation. Tycker inte att äggdonation ska vara till för någon som har 14 biologiska barn. Jag tycker du ska ägna din tid åt att ta hand om de barn du har, inte åt att jaga ytterligare barn. Dina barn behöver dig hela livet, inte bara när de är nyfödda. Ursäkta att jag skriver det men du verkar nästan vara beroende av att vara gravid och föda barn.  Är det så? Du verkar behöva hjälp att fokusera på de barn du har och släppa tanken på ytterligare barn. Är det en ny man i bilden så det är därför du vill ha ytterligare barn? Det är väl enda skälet jag kan förstå lite i så fall. Förstår att du antagligen blir upprörd över det jag skriver men samtidigt förstår du säkert att vissa reagerar som jag.
  • Gaaaa

    Aldrig vi får få ägg och de vill inte befruktas.. kan tillägga att jag är 37 och har inga barn.

    Jag har beställ DHEA hormonet från USA och vi ska försöka med det.
    Samtidigt ska jag ta E vitamin som är bra för livmodern/slemhinnan..

  • Kärlekens gåva
    fin4 skrev 2012-06-01 22:18:36 följande:
    E-vitamin ca tre mån innan vår graviditet var den enda förändringen från tidigare och nu sparkas det som bara den i magen.....så kanske det var det eller så var bara gud god för en gångs skull. Har försökt få till det i ca 4 år innan utan levande resultat. 

    Testade jag också... men det hjälpte inte mig... men det är skoj att det fungerade!
  • Pimpinellan
    An onym skrev 2012-08-04 08:55:09 följande:
    Pimpinella
    Munkpeppar, vad är det? Berätta mer var man köper det och vilken dos?

    Såg inte detta förrän idag-sorry! Munkpeppar heter agnuscastus på latin eller kyskhetsträd. Används utomlands mot allehanda mens-och fertilitetsbesvär och skrivs även ut av läkare. Ger mig tydlig och tidig ägglossning,har använt det nu tre månader och ingen tvekan-äl har jag. Oftast mindre spottings också och mensen börjar mer som förr d.v.s buller och bång på morronen. Helt klart värt att prova! Kör med e-vitamin också efter äl p.g.a mina m.f.
  • kirsikka

    Jag fick spottings av Agnus Castus. Bra kanske att veta om du vill prova och du får det också. Jag är säker att det var AC eftersom  jag slutade och i samma veva försvann spottings också.

    Jag hade redan ÄL men jag har ätit Apiforce hela tiden (fram till varje ÄL). 

    Det går att köpa AC via hälsokostbutiker på nätet så det behövs ingen recept om man vill prova. 

  • Pimpinellan

    Och jag får mindre spottings av munkpeppar,men testa kan man alltid. Och med att det skrivs ut av läkare menade jag förstås utomlands,här köper man det på nätet.

Svar på tråden När ger man upp?