• niniz

    Hur vänja av vid bröstet på nätterna?

    Vår snart 6 månaders pojke vaknar mycket på nätterna och har gjort sen han föddes. Vissa nätter vaknar han "bara" 2 ggr och vissa kan han vakna var och varannan timme.
    Han kan bara somna om om han får bröstet en liten stund sen brukar jag kunna lägga ner honom igen.
    Men jag tror inte han vaknar för att han är hungrig, kanske att han behöver något nattmål, men inte så ofta han får. Jag tror att han bara vant sig vid att få bröstet för att somna om. Han kräks nämligen mer på natten än på dagen, därför jag tror att han egentligen inte behöver så mycket mat. Han kräks även de nätter som han bara vakna 2 ggr. Har provat några nätter att vagga honom men det går inte, han somnar inte fören han får bröstet.

    Skulle behöva lite tips hur jag kan göra för att vänja honom av vid bröstet på nätterna. Han kan somna utan bröstet på kvällarna när jag vaggar honom i famnen och ibland kan han somna i sin egen säng.

  • Svar på tråden Hur vänja av vid bröstet på nätterna?
  • Fikon

    Äter han ordentligt på dagarna? Testa att ge honom bröstet som vanligt, vänta tills han inte suger så intensivt och stick då in lillfingret i mungipan på honom så att han släpper. Har han napp så kan du då sticka in den snabbt, eller så kan du trycka upp hakan lite försiktigt så att munnen stängs. Förhoppningsvis lär han sig då snart att han inte behöver äta för att somna. Söker han bröstet, ge honom det, och börja om från början.

    Min dotter snuttade också mycket på nätterna, och gör det ibland fortfarande (10mån). För oss hjälpte detta bra.

  • skoladan

    Sov med en åtsittande BH på. Det gör det svårare för Dig att ta fram bröstet av bara farten. Bestäm Dig för att nu är det slut med snuttande på nätterna och håll sedan fast vid din föresats. Du kan ha barnet intill Dig. Han kan sova på Din mage, men ta inte fram bröstet om Du har bestämt Dig.

  • Pralina 81
    Fikon skrev 2012-05-29 19:39:22 följande:
    Äter han ordentligt på dagarna? Testa att ge honom bröstet som vanligt, vänta tills han inte suger så intensivt och stick då in lillfingret i mungipan på honom så att han släpper. Har han napp så kan du då sticka in den snabbt, eller så kan du trycka upp hakan lite försiktigt så att munnen stängs. Förhoppningsvis lär han sig då snart att han inte behöver äta för att somna. Söker han bröstet, ge honom det, och börja om från början. Min dotter snuttade också mycket på nätterna, och gör det ibland fortfarande (10mån). För oss hjälpte detta bra.

    Precis så gjorde jag också och det funkar utmärkt! Lilltjejen vaknade varannan timme fast hon behövde inte äta varje gång, utan snuttade mest. Nu äter hon ibland en gång vid 12 och en gång kl 3 eller 4 och vaknar bara för att äta.
  • Fikon
    niniz skrev 2012-06-04 08:57:55 följande:
    Tack för tipset! Nappen vill han inte ta men ska prova fingret
    Läste någonstans att när man trycker upp hakan så att munnen stängs så kan de lära sig att "suga" i gommen istället. Så det kan funka alldeles utmärkt utan napp. Du kanske får försöka flera gånger innan han slutar söka bröstet.
  • telefon

    Vi började ge ersättning på natten istället. När vi sedan viste att hon åt tillräckligt på dagarna o egentligen inte var hungrig på nätterna slutade vi med ersättningen. Hon var någonstans mellan 6-7 månader då. Gick hur smidigt som helst o faktiskt utan gråt.Hon har sen hon var ca 7 månader sovit från ca 19:30-6:00 utan mat. En vän sa till mig " om din man ger dig en smörgås varje gång du vaknar på natten så kommer det snart bli en vana" och de stämmer ju faktiskt. Jag tyckte det var lättare att få ett slut på nattmatningen genom ersättning. Med bröstet var jag knappt vaken när hon ammade och jag hade inte koll på hur mycket/ofta hon egentligen åt.
    Kan rekommendera boken " Somna utan gråt" minns inte författaren men boken finns tex på adlibris. Det som bla sägs i den boken är att barnen inte alltid vaknar helt utan att de kanske halvvaknar och att man själv liksom väcker dem med att ge dem mat och att man själv är den som gör det till en vana.

  • rosajo

    Jodå, även om det kan kännas besvärligt för mamman, så 'behöver' bebisar äta/suga under natten. Läs James McKenna, sovexperten, om varför detta är viktigt. Sover bebisen brevid dig? Jag har alltid sovit så med mina småttingar och har inte varit besvärad av nattliga måltider. 

  • niniz

    Han brukar sova i sin egen säng på kvällen och sen lite in på natten sen så får han sova hos mig.
    Jag har inte heller varit besvärad av det, det har funkat bra när han vaknat och jag lagt honom hos mig sen har han i stort sätt kunnat äta när han velat. Problemet har varit att han kan ha vaknat varannan timme och velat äta och sen har han kräkts upp det. Vi har ju somnat båda två så han har legat med huvudet i kräket tills jag vaknat :( Å det känns inte alls bra. Därför jag ville få honom att vänja sig av vid bröstet för jag faktiskt inte tror han behöver det.

    I natt fick han bröstet först vid halv 4 och inget kräk :) Å inget gnäll på natten heller. Jag har gett honom vatten i flaska när han vaknat å det har funkat bra.

  • Fikon

    Låter toppen! :)
    Här har vi haft en dålig natt... Vår E tror att det är morgon när det är ljust vid fyra och vaknar. Måste snutta för att somna om. Vaknade tre ggr innan det var dags att gå upp. Suck. Det går väl lite upp och ner antar jag ;)

    Lycka till i fortsättningen! :)

  • rosajo

    Då förstår jag. 

    Det kan va så att han faktiskt inte vaknar för att han är hungrig, men att nånting annat inte står rätt till. Dock är en bebis biologi sådan att instinkten till att amma inte endast väcks av hungerskänslor. Det är helt naturligt att amma bara för att somna om, eller för att exempelvis tröstas. Så att avvänja honom från bröstet är kanske en svårare taktik än att försöka komma underfund med varför han vaknar så ofta. Är han orolig i magen? Om han även kräks då han bara vaknar två gånger så tippar jag på att han reagerar mot något du har ätit, eller att något har bidragit till att hans matsmältning inte är som den ska. Min första kräktes bra mycket oftare efter att jag hade ätit tomat eller något annat surt. Under förlossnigen hade jag antibiotikadropp och det vet jag nu kan bidra till försämrad magflora. 

  • musky

    Men guud era konstiga vrak ............

    en liten person under 3 ar behover amma

    hela tiden - nar dom behover mat.

    om mamman har blivit hjarntattad av den svenska staten - att dagis med en plast-napp passar battre med hennes bebis - mer an hennes mjolk (usch bla gor vi tjejer till barn mjolk yak) da maste detta vara sant .

    om 20 ar , sa kommer forskare saga att generationer blev mentalt rubbade av statens makt over mammor, nar dom tvingade dom till att ge bort sina 1 -aringar till instutioner.  

  • niniz
    musky skrev 2012-06-16 01:32:02 följande:
    Men guud era konstiga vrak ............

    en liten person under 3 ar behover amma

    hela tiden - nar dom behover mat.

    om mamman har blivit hjarntattad av den svenska staten - att dagis med en plast-napp passar battre med hennes bebis - mer an hennes mjolk (usch bla gor vi tjejer till barn mjolk yak) da maste detta vara sant .

    om 20 ar , sa kommer forskare saga att generationer blev mentalt rubbade av statens makt over mammor, nar dom tvingade dom till att ge bort sina 1 -aringar till instutioner.  
    Men snälla människa vad är detta för jävla påhopp? Du är inne på nåt helt annat, du känner väl inet mig som människa å jag anser att jag känner mitt barn bättre än du gör.... jag ammar honom fortfarande men det har visat sig att han bara behöver ammas en gång per natt, han vaknar mer sällan, sover bättre och är piggare och gladare.

    När han var mindre så ville han amma hela tiden, å det fick han. Nu mår han själv bättre av matrutiner å det funkar hur bra som helst, men är han hungrig så självklart får han mat. Undra vad du tror man är för människa egentligen...
    Jag ville ha tips inga jävla påhopp..
Svar på tråden Hur vänja av vid bröstet på nätterna?