• Anonym (3 kids to be)
    Äldre 29 May 10:08
    3590 visningar
    15 svar
    15
    3590

    Mer än ett år efter förlossningen...

    varför känner du skam??

    jag hade en skitjobbig 1a förlossning där jag inte heller fick ut barnet på egen hand, det kom då en annan bm och hängde på min mage för att trycka ut honom....
    jag förlorade 2l blod, sprack men inte såå allvarligt -men det gjorde ont vid samlag i 10mån efteråt..

    jag mådde jättedåligt över min förlossning under lång tid efteråt..
    var väldigt rädd inför en ny med.  men jag kände mig aldrig arg på att andra fick bättre förlossningar, och jag skämdes inte heller över att min blev som den blev - men så hade jag inte heller några särskilda förväntningar på förlossningen innan..

    jag blev iaf snabbt gravid igen, oplanerat. abort kom inte på fråga..
    så där gick jag med otaliga panikångestattacker hela graviditeten inför den kommande förlossningen..!
    men min BM fångade upp detta snabbt och hjälpte mig vidare till en spec.bm för förlossningsrädda, det 1a hon frågade var om jag ville ha ett snitt! men det känns ännu värre för min del, så vi pratade,pratade o pratade lite till...
    gick igenom den 1a förlossningen och vad som gick snett.. och den 2a förlossningen blev faktiskt SÅ MYCKET BÄTTRE!!!!!
    den tog lika lång tid, och jag blev sjuk igen (preeklampsi), MEN utdrivningen gick på 10min ist för 3timmar, och jag klarade det HELT PÅ EGEN HAND!
    Fantastisk upplevelse!!!!

    Nu är jag gravid igen och känner mig INTE rädd inför förlossningen i vinter..!:)))
     
    Se till att få ordentlig samtalshjälp!! Du ska INTE behöva gå runt och må såhär, såhär lång tid efter förlossningen!
    Det är vårdens skyldighet att hjälpa dig!!

    Men din kurator hade rätt i vad h*n sa, du måste kunna acceptera händelsen, förlåta dig själv för att kunna komma vidare..
    Försökt att verkligen hitta roten i din skam över förlossningen, och ta itu med den.. komma till insikt är det bästa sättet för att komma vidare tycker jag...

    STOR KRAM till dig ts!! 

Svar på tråden Mer än ett år efter förlossningen...