• Anonym

SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!

Jag och barnen lever just nu under skyddat boende. Problemet är att jag inte har gjort någon adressändring ännu (för att vi inte får ange nuvarande adressen och för att vi bara får bo här i 3 månader högst enligt socialen). Har bytt nummer men exet fortsätter att inboxa mig på Facebook. Häromdagen skrev han att han hade betalat min räkning (Tro inte att han gjorde det för att vara snäll). Jag har ändå varit i lägenheten några gånger sedan vi blev tvångsflyttade och hämtat min post. Dagen vi blev tvångsflyttade (2 månader sedan) sade socialen att jag var tvungen att vabba barnen. Jag fick inte gå till jobbet. Sedan dess har fsk hävdat att de har skickat blanketterna till mig två gånger. Det har hänt flera gånger tidigare att han har använt mitt namn för att köpa saker och därför fått mig till Kronofogden för att han sedan har gömt undan påminnelserna (Det är egentligen så mycket mer) så jag är helt säker på att han öppnar min post och tagit blanketterna från Fsk. Här sitter jag med noll kronor på kontot (men socialen betalar våran mat och andra nödvändigheter) och bara väntar att få skicka in papper och få pengar från fsk för att betala mina räkningar.

Nu har mamma sagt att jag kan "flytta" dit, dvs få våran post till henne. Men någon sa att jag inte får göra adressändring på barnen för att vi än så länge har gemensam vårdnad? Hon bor nämligen i samma kommun. Av socialen får jag inget vettigt svar ifrån. Så länge anmälningarna mot honom är under utredning har vi juridiskt sett fortfarande gemensam vårdnad (fast han har gjort barnen illa b la)

Jag är så trött. Vet inte vilken ände jag ska börja ifrån. Snälla någon som vet hur jag kan göra.  

• Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!
  • Anonym
    Tealhawk skrev 2012-05-29 01:24:52 följande:
    Det borde du kunna göra till vilken adress som helst. Är varken postens eller skatteverkets business hur er familjebildning ser ut och vart du vill ha din post. Hittade detta på www.adressandring.se

Hur ska jag göra om jag vill ha min post till en annan adress än den där jag bor?

Vid kortare vistelser på en annan adress är det bäst att beställa tillfällig eftersändning. Avser det längre tid än sex månader kan du anmäla något som kallas särskild postadress. Det fungerar som en flyttanmälan men din folkbokföring förblir oförändrad,  passar därför t ex dig som pendlar och under veckorna bor på en annan adress än där du är skriven. Komplettera denna anmälan med eftersändning, så får du posten till din veckoadress. Du kan även kontakta vår Kundtjänst om du vill ha mer information.

Vem får tillgång till mina uppgifter?

Postoperatörer som delar ut post i det område där du bor och dit du ska flytta får dina uppgifter. Vid flyttanmälan underrättas även vissa myndigheter. Om du inte bekräftar din beställning – antingen direkt eller genom att skicka in undertecknade blanketter – annulleras din beställning och inga uppgifter sprids.

Jag ska ringa och fråga lite närmare. Tack
  • AlbinsMamma

Jag adressändrade två gånger. Ena gången gick den igenom utan faderns tillåtelse, & andra var han tvungen att skriva under. 
    De på skatteverket kräver båda föräldrarnas namnunderskrift oavsett situation. 

- Albins mamma.
  • SupersurasunkSara

Du kan göra en adressändring även om pappan itne skriver på.
    Då görs en utredning om varför, de meddelar alltså pappan och frågar, vägrar han skriva under så görs en utrednign om var barnens huvudsakliga nattvila är och där skrivs de.
    Men den är ju inte hos din mamma så det kan bli knepigt.
    Det du kan göra är att ringa och fråga dem vad du ska göra i ditt specifika fall. DIG SJÄLV kan du adressändra utan problem dock.
    Vet inte om det ger dig problem sen vid ev vårdnadstvist.

• Anonym

Adressändra dig själv ialla fall, eller eftersänd din post. Väntar du post till barnen så ring den som skickar posten och be dem skicka en kopia till din mammas adress.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-29 03:46:53 följande:
    Så länge ni har gv så måste båda vårdnadshavare skriva under flytten för minderåriga barn och görs inte det så kommer skatteverket att starta sin egna utredning och titta på var ungarna har sin mesta dygnsvila och skriva dem på den adressen. Sker detta vid en pågående vårdnadstvist så ser det mörkt ut för den som flyttar med barnen så jag hoppas att du har en utredning från soc där det står att du ska leva skyddat annars kan du förlora vårdnad och boende helt och då har du ingen rätt att få veta var ungarna tar vägen eller hur de har det. Så har du bevis at soc sagt att ni ska leva skyddat? Eller att polis sagt det? Jag lever skyddat och vet hur det funkar därför ser jag att vissa saker säger emot sig själv i din historia så jag hoppas du kan för din och ungarnas skull kan visa att det inte är ditt påhitt att hålla er borta. Trots att du kanske skulle få ev så är det bra för dig att veta att barnen kan komma att få ug med den andra föräldern och då hänger det på dig att fixa så de kommer dit om ni ska fortsätta leva skyddat men det avgör inte soc utan polis och tr. Adressändring för dig och ungar kan du göra
    Jag förstår inte vad du menar med att "vissa saker säger emot sig själv i min historia". Vad menar du exakt? Jag har inga papper men det räcker med att ringa ett samtal till socialen för att få min historia bekräftat, om nån myndighet behöver det. Polisen har bara förhört oss alla och det enda de sa till mig den dagen var att han tills vidare skulle hålla sig borta och sedan har jag bara haft kontakt med socialen som bokstavligen sagt "skyddat boende" och det kan t om värden jag bor hos bekräfta för hon frågade socialen om det kvällen vi kom hit. 

Hur mycket jag än avskyr människan är jag medveten om att han kommer att vara delaktig i barnens liv förr eller senare. Men nu får han inte träffa barnen och det är inte bara jag som har bestämt det.

Tycker det är så otroligt tråkigt att om det nu stämmer att du med har bott under skyddat boende, borde vara lite mer förstående än att anta att jag har kidnappat barnen? Tydligen vet du inte "hur det funkar" för jag vet att det  jag skriver är sanning.  
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-29 10:37:10 följande:
    Du kan göra en adressändring även om pappan itne skriver på.
    Då görs en utredning om varför, de meddelar alltså pappan och frågar, vägrar han skriva under så görs en utrednign om var barnens huvudsakliga nattvila är och där skrivs de.
    Men den är ju inte hos din mamma så det kan bli knepigt.
    Det du kan göra är att ringa och fråga dem vad du ska göra i ditt specifika fall. DIG SJÄLV kan du adressändra utan problem dock.
    Vet inte om det ger dig problem sen vid ev vårdnadstvist.
    Jag är mest orolig för att om jag adressändrar mig själv, verkar det på pappret som att jag har flyttat utan barnen. Och att det kan bli bekymmer med det praktiska. Att han gör någonting med barnen som inte krävs mitt godkännande. Vadsomhelst egentligen... ex att han säger till dagis att mamma har flyttat och att han har fullt ansvar. Känner mig lite paranoid just nu men han tar till alla medel för att komma åt mig. 

Det där med att det kan ge mig problem vid vårdnadstvist har jag också funderat på. Men det borde Socialen lätt kunna stryka. Alltså att barnen har bott med mig under den här tiden.

Någon som förresten vet vad som krävs för att få ensam vårdnad? Även om vi fortfarande inte vet hur det har går med utredningen, så har Socialen bokstavligen sagt (de har själva och någon barnpsykolog också förhört barnen utan oss) att de tror på barnen när de säger att pappa har gjort dom illa. 
  • Anonym (peppar)
    Anonym skrev 2012-05-29 10:54:46 följande:
    Jag är mest orolig för att om jag adressändrar mig själv, verkar det på pappret som att jag har flyttat utan barnen. Och att det kan bli bekymmer med det praktiska. Att han gör någonting med barnen som inte krävs mitt godkännande. Vadsomhelst egentligen... ex att han säger till dagis att mamma har flyttat och att han har fullt ansvar. Känner mig lite paranoid just nu men han tar till alla medel för att komma åt mig. 

Det där med att det kan ge mig problem vid vårdnadstvist har jag också funderat på. Men det borde Socialen lätt kunna stryka. Alltså att barnen har bott med mig under den här tiden.

Någon som förresten vet vad som krävs för att få ensam vårdnad? Även om vi fortfarande inte vet hur det har går med utredningen, så har Socialen bokstavligen sagt (de har själva och någon barnpsykolog också förhört barnen utan oss) att de tror på barnen när de säger att pappa har gjort dom illa. 
    Men nu har du ju fått tio råd om att eftersända din post, varför fortsätter du tjata om adressändring för barnen?

Nej, ingen kan svara på vad som krävs för EV för er. Dock är det umgänget och inte vårdnaden du bör oroa dig för, och som är det kluriga för barnen.
  • Anonym
    Anonym (peppar) skrev 2012-05-29 11:13:34 följande:
    Men nu har du ju fått tio råd om att eftersända din post, varför fortsätter du tjata om adressändring för barnen?

Nej, ingen kan svara på vad som krävs för EV för er. Dock är det umgänget och inte vårdnaden du bör oroa dig för, och som är det kluriga för barnen.
    Därför att jag svarade på en som just skrev om adressändring? och att jag tidigare redan har svarat en att jag ska ringa och kolla upp lite mer angående eftersändning? 
  • Anonym (Wildrat)

Gör en tillfällig adressändring. När det gäller förskolan så ring dem och säg att du kommer dit och hämtar lappen (eller skicka din mamma). Om du orkar kan du också förklara läget och be dem att inte skicka hem nånting.

• Nerfherder
    Makaronen skrev 2015-07-20 19:38:25 följande:

Om du har skyddat boende ska soc kunna ordna så att din post går via dem

FYI Tråden är 3 år gammal.
  • Makaronen

Om du har skyddat boende ska soc kunna hjälpa dig med att posten skickas via dem

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP. Får jag göra adressändring på barnen utan samtycke av andra föräldern? Gemensam vårdnad!