• Marjorie Christinne

    att begrava o döpa sitt foster

    hej!

    det här kanske blir känslig för några, jag vet inte men

    jag undrar hur jag kan ha begravning för min dotter utan att betala så mycket. jag vill kunna göra allt själv. så som att transportera mm.och om man kan döpa ett foster som har avlidit vid 18+1, och hur går det till?

    är det någon som har gjort så? både döpt aborterade foster eller vid sent missfall. det kanske låter konstig men det här var mitt första graviditet och första gången jag förlorar ett barn och har inte kunnat gå över det här.

    jag behöver veta så snart som möjlig det har gått 2 veckor o hon är hos patologen just nu i frysen som de säger men jag kan inte lita på dem. de skulle kremera henne me jag ringde o sa att de inte skulle göra det. jag vill begrava henne helt, utan att de har tagit något från henne eller sånt som patologen gör.

    mvh
    christinne

  • Svar på tråden att begrava o döpa sitt foster
  • Snöbollskrig

    Jag beklagar verkligen Obestämd Vad hände om man får fråga?

    Jag har dock inget svar på din fråga.

    Mvh {#emotions_dlg.flower}

  • Khaleesi

    Jag beklagar verkligen. Ta kontakt med din församling och diskutera med dem. Tanken med dopet är ju att ta upp en person i den kristna gemenskapen, så det tror jag inte blir så lätt att få göra med någon som redan är död. Möjligen att Mormonkyrkan skulle gå med på något sådant, men det är kanske inte ett alternativ?

    Du kan läsa mer om riktlinjer angående begravning av foster här på Fonus hemsida:

    http://www.fonus.se/veta-mera/begravning/barn-och-begravningar/att-begrava-ett-barn/


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Marjorie Christinne
    Snöbollskrig skrev 2012-05-30 09:38:13 följande:
    Jag beklagar verkligen Obestämd Vad hände om man får fråga?

    Jag har dock inget svar på din fråga.

    Mvh {#emotions_dlg.flower}
    jag förlorade henne på grund av stress men de har inte hittat anledningen till varför hon inte levde längre. jag tycker själv att det var stress eftersom mina hormoner gick upp o ner skrek så mycket blev arg hela tiden har aldrig varit så, fast om det e inte det då vet de inte vad som har hänt :(
  • Marjorie Christinne
    Khaleesi skrev 2012-05-30 09:57:37 följande:
    Jag beklagar verkligen. Ta kontakt med din församling och diskutera med dem. Tanken med dopet är ju att ta upp en person i den kristna gemenskapen, så det tror jag inte blir så lätt att få göra med någon som redan är död. Möjligen att Mormonkyrkan skulle gå med på något sådant, men det är kanske inte ett alternativ?

    Du kan läsa mer om riktlinjer angående begravning av foster här på Fonus hemsida:

    www.fonus.se/veta-mera/begravning/barn-och-be.../
    tack! så mycket, jag hörde av min mamma att det var konstig att inte de kunde döpas men det kanske beror på att hon inte var över 22 veckor då de anses som livsdugliga :/
  • sweasmamma
    Marjorie Christinne skrev 2012-05-30 10:17:21 följande:
    jag förlorade henne på grund av stress men de har inte hittat anledningen till varför hon inte levde längre. jag tycker själv att det var stress eftersom mina hormoner gick upp o ner skrek så mycket blev arg hela tiden har aldrig varit så, fast om det e inte det då vet de inte vad som har hänt :(
    stress?? nä men fy ..det va inte psd?? det brukar vara mer vanligt !

    jag beklagar så! 
  • The past is now

    Tyvärr är det nog så. Hon kremeras tillsammans med andra foster. Ett dop tex som i kyrkan görs inte eftersom hon inte var ett barn utan just ett foster. Likadant med en grav utan de hamnar i minneslunden väl?Låter iskallat men tyvärr..jag beklagar din sorg. Ibland hittar man inte orsaken till att foster dör, se det som en sorts utgallring och hon var inte livsduglig. INTE för att sorgen blir bättre men det finns oftast en anledning.

    Ha en egen ceremoni  hemma med nära och kära..och sörj så länge du vill. Ingen kan ta det ifrån dig. 

    All lycka till i livet TS. 

  • Khaleesi
    Marjorie Christinne skrev 2012-05-30 10:18:46 följande:
    tack! så mycket, jag hörde av min mamma att det var konstig att inte de kunde döpas men det kanske beror på att hon inte var över 22 veckor då de anses som livsdugliga :/
    Jag ser inget märkligt i att man inte kan döpa någon som inte lever. Du själv kan förstås ge fostret ett namn, men kyrkan har väl ingen anledning att ta upp ett dött foster i församlingen, lika lite som skatteverket har intresse av att registrera namnet på någon som inte finns. Men en egen liten privat namnceremoni kan ni kanske ha inom familjen, om det känns viktigt.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Marjorie Christinne
    sweasmamma skrev 2012-05-30 10:19:50 följande:
    stress?? nä men fy ..det va inte psd?? det brukar vara mer vanligt !

    jag beklagar så! 
    läkaren vet ändå inte anledningen hjärtat stannade från ingenstans, allt funkade bra 
  • martyna

    Hej, jag beklagar verkligen det som hände.
    När jag förlorade min pojke för över 2 år sedan under graviditeten så fick vi hjälp av sjukhus prästen. Hon kom till vår kyrka och hade en riktig begravning. Vi kunde inte döpa honom men hon hade namngivnings ceremoni i början av begravningen. Hon hjälpte oss att hitta en kista och vi fick köra honom själva till kyrkan.
    Man får registrera ett dött foster hos Skatteverket men utan 4 sista siffrorna.
    Beklagar ännu en gång

  • Lillsudd

    Man *kan* inte döpa någon som inte lever - varken ett barn som passerat eller inte passerat 22+0. Däremot brukar ändå präster kunna ha en namngivningsdel i begravningen/minnesstunden om man vill det.

    Det första du ska göra är att begära enskilt omhändertagande (istället för det anonyma som innebär att barnet kremeras tillsammans med andra små som dött innan 22+0 och sedan urnsätts askan av dem alla på minneslund). Sedan beror det lite på sjukhus vilken hjälp man kan få med att se till att barnet tas omhand på det sätt man vill.

    Jag har oerhört positiv erfarenhet att få hjälp från sjukhuskyrkan, men ofta är det kurator som kan vara till hjälp med hur man gör. Är det kuratorn kan det vara lättast att ändå ta in begravningsbyrå för att få ordning på byråkratin. Det kostar förstås, men dödens byråkrati är lite svårnavigerad.

    Jag fick istället hjälp från en själavårdare från sjukhuskyrkan. Jag sa under avbrytandet att jag ville ha enskilt omhändertagande. Sedan såg själavårdaren till att rätt dokument skrevs ut så att barnet kunde begravas utan dödsattest (det var alltså ett foster - så det ska skrivas ut ett dokument från läkare om att detta hör ihop med mig). Hon beställde också kista genom Fonus (fakturan gick till mig). När han kom tillbaka till sjukhuset efter PAD (obduktion fast av "vävnad" - han räknades ju inte som ett barn) ville jag inte vara med och lägga honom i kistan utan hon gjorde det åt mig. Annars hade jag fått komma och göra det. Därefter hade sjukhusprästen kunnat hålla en minnesceremoni/begravning. Jag ville inte det heller, jag ville helt enkelt få vara med när askan kom i jord. Alltså skickades kistan direkt till krematoriet därefter. Vid det här laget var jag mer "med" i processen och fick istället instruktioner om vad jag skulle göra. Jag fick ett telefonnummer att ringa för att boka en visning av gravplatser på kyrkogården jag valt. Jag såg ut en plats och skrev under en gravplatsavi. Sedan ringde krematoriet och meddelade att kremeringen var färdig och jag bokade en tid i kapellet och att de grävde graven. På morgonen åkte jag till krematoriet och hämtade den lilla lådan, vi tog sedan hem den ett par timmar och dekorerade den (istället för att köpa en urna och lämna till krematoriet). Vi åkte vidare till kapellet, spelade musik tillsammans och sedan urnsatte vi askan. Efteråt fyllde kyrkogårdsförvaltningen igen graven.

    Försök att ringa sjukhuskyrkan på ditt sjukhus och fråga om vägledning, berätta hur du har det och att du inte vet vad du ska göra. Om de har resurser att hjälpa dig kan de säkert hjälpa dig att se till att du kan få begrava ditt barn utan att kremera först. Dessutom kanske de eller kurator kan ge dig stöd i att prata om din dotter. Det är svårt att vara där du är, med tankarna om att själv ha bidragit till döden. Det är så sällan så, men tankarna finns där. Jag känner igen dem... Jag var fullständigt chockad när jag fick veta att pojken hade ett ovanligt kromosomfel och jag verkligen inte på något sätt kunde ha gjort något annorlunda. Men det tog många månader att få svar på, och jag är glad att jag fick möjlighet att prata med både själavårdare och psykoterapeut om hur jag såg på mig och mitt ansvar så att jag kunde få släppa det och istället bara få sörja barnet jag inte fick.

Svar på tråden att begrava o döpa sitt foster