• Äldre 31 May 09:49
    17388 visningar
    64 svar
    64
    17388

    Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"

    Hej!
    Eftersom jag själv är mitt uppe i att skriva mitt "Förlossningsbrev" och inte hittade
    så många trådar om det tänkte jag att vi skulle kunna dela med oss av varandras, 
    eller ge råd till dem som behöver det.

    Här är iaf mitt:


    Förlossningsbrev för Maria ******, (personnr)
    Pappa är Björn *****, (personnr)


    Detta är min andra graviditet och vi har en dotter på 4 år.


    Jag har haft en ganska jobbig graviditet, då jag tidigt fick foglossning, förvärkar
    och mycket sammandragningar.


    Jag vill gärna ha min sambo med mig, även efter förlossningen – så länge jag själv är på BB (att han få bo med mig och barnet). Jag vill gärna att han ska vara delaktig under hela förlossningen, så ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig på bästa sätt.


    Jag är spruträdd och vill att personalen har förståelse för det.


    Jag vill inte ha besök av studenter eller praktikanter och ber er att respektera detta. Jag vill inte ens få frågan (det fick jag förra gången trots att jag bett om att slippa och en student närvarade och gjorde saker jobbigare för mig).


    Jag vill gärna veta vad som händer under förlossningen och vad som diskuteras, eftersom jag tidigare haft lite läkar- och sjukhusskräck.


    Jag är öppen för all typ av smärtlindring, utom akupunktur och sterila kvaddlar. Jag förlitar mig på att BM vet vad som är bäst för mig.


    Eftersom jag sprack under min förra förlossning, är jag orolig för att spricka igen, så får barnmorskan gärna hjälpa till med tydliga instruktioner vid krystningen för att undvika att jag spricker mycket igen. Det var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig att bli bortkörd från mitt barn och min sambo för att sys (detta skedde mitt i natten och jag fick även ta ny ryggbedövning. Hon får gärna ge perinealskydd.


    Jag är öppen för att föda i olika ställningar och tar gärna råd från barnmorskan om detta. Hon får gärna guida mig under utdrivningsskedet.


    Vi vill vara involverade i alla beslut som gäller förlossningen.


    Om jag är alltför trött för att fatta beslut får Björn göra det.


    Björn vill inte titta på mig framifrån under förlossningen.


    Björn vill gärna klippa navelsträngen, MEN vi vill ha SEN klippning, dvs sen avnavling (när det slutat pulsera) . Detta vill jag att ni respekterar!


           
  • Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"
  • Äldre 31 May 09:52
    #1

    Förlossningsplan för Sofia
    Anhörig och barnets pappa: David
    Beräknat förlossning: 19 Juni 2012

    Jag vill föda enligt Danderydsmodellen och vill ha mycket närvaro av personal i rummet för att känna mig trygg i situationen. Jag har inget emot att studenter och elever närvarar i rummet eller utför undersökningar.

    Jag vill ha stenkoll på vad som händer och vad som känner hända här näst, därför vill jag att ni talar om för mig vad som kommer ske vid till exempel undersökning osv.  Jag är rädd för att tappa kontrollen och inte kunna hantera smärtan, om ni märker att det är på väg att hända är det viktigt att ni får mig att lyssna på er och fokusera på nuet.

    Jag är en som in i det längsta drar mig för att gå på toaletten och kissa. Påminn mig väldigt gärna om att jag ska gå och kissa ofta.

    Jag är öppen för alla former av smärtlindring, men är mest inriktad på att använda mig av lustgas, EDA och PCB om möjlighet finns. Ni får gärna föreslå andra smärtlindringsmetoder som ni tror kan vara bättre, eller som ni tror kan hjälpa mig.

    Jag vill vara så aktiv som möjligt under den aktiva fasen. Vara upprätt, använda mig av pilatesboll och förlossningspall. Under krystskedet vill jag vara fortsatt aktiv. Jag är öppen för alla ställningar, men vill helst inte hamna i gynställning utan vill vara så upprätt som möjligt. Provar gärna förlossningspallen och att stå på knä mot ryggstödet på sängen.

    Jag är väldigt orolig för att spricka mycket och vill att barnmorskan coachar mig i när och hur jag ska krysta för bästa effekt men för att minimera risken för att spricka. Jag önskar att barnmorskan håller en varm handduk mot mellangården under krystskedet om det är möjligt.

    Jag vill så långt som möjligt undvika värkstimulerande preparat och instrumentellt avslut.

    När barnet är fött vill vi att sen avnavling tillämpas och pappa David vill inte klippa navelsträngen.

  • Äldre 31 May 10:43
    #2

    Sparar!

  • Äldre 31 May 10:53
    #3

    Brev för tredje barnet. Har tyvärr inte kvar breven för de två första. Hejsan!

    Detta är mitt tredje barn och jag hoppas på att få en liknande förlossning som med mina två första, vilka var enligt mig totalt hanterbara utan bedövning, och gick framåt som de skulle. Jag är lite orolig för att detta INTE kommer ske och jag därmed kommer bli förvirrad och få det svårt. Vill gärna bli lugnad isåfall.

    Verkar jag dock ha kontroll vill jag inte ha "hjälp" i den bemärkelsen. Går allt som det ska och som jag hoppas, tror jag att jag klarar mig själv med hjälp av min man.

    Jag har varit orolig under denna graviditet och ser gärna att ni övervakar barnet lite extra. Jag behöver känna att ni har stenkoll på hur barnet mår.

    En del av punkterna nedan har uppstått efter tidigare erfarenheter, om det är så att de känns konstiga eller "detaljerade", allt för att jag ska känna mig trygg.

    - Jag vill INTE ha förslag på smärtlindring såvida jag inte ber om det själv eller om jag VERKLIGEN ser ut att ha ont. Säger jag nej en gång, så vill jag att det respekteras.

    - Så långt det bara går vill jag undvika att få nål satt då jag har fobi för detta och det hämmar mig.

    - Jag vill inte att personalen pratar med varandra i tron att jag inte hör eller förstår.

    - Om jag blir tillsagd att ändra ställning från en självvald för att barnet verkar må dåligt, vill jag bli erbjuden att prova föregående ställning igen efter ett tag om jag inte verkar ha det bra i den nya ställningen.

    - Jag tror att jag gärna vill försöka vara upprätt när jag krystar. Jag vill dessutom ha hjälp under krystfasen för att inte spricka. Både med uppmaning att krysta lugnt och med hjälp att hålla emot.

    - Om jag blir sydd vill jag att det sker med största försiktighet, då jag blev ihopsydd "rätt över" slidöpppningen efter min första förlossning och var tvungen att sövas 3 månader senare och bli uppklippt och omsydd.

    ......

    Mina 2 barnmorskor jag hann ha under förlossningen läste brevet och följde det uppenbart, väldigt väldigt skönt!   

  • Äldre 31 May 18:49
    #4

    Härligt tjejer! Mer mer mer! =)
    Både jag och andra behöver det säkert!
     
    Såg att mitt förlossningsbrev ser väldigt rörigt ut.
    Det såg inte ut sådär när jag skrev, utan hade lite luft mellan
    mina punkter. Hoppas att det går att läsa ändå... =)  

  • Äldre 1 Jun 09:57
    #5
  • Bumble­beegir­l
    Äldre 1 Jun 10:20
    #6
    rosentagg skrev 2012-05-31 09:49:18 följande:
    Hej!
    Eftersom jag själv är mitt uppe i att skriva mitt "Förlossningsbrev" och inte hittade
    så många trådar om det tänkte jag att vi skulle kunna dela med oss av varandras, 
    eller ge råd till dem som behöver det.

    Här är iaf mitt:

    Förlossningsbrev för Maria ******, (personnr)
    Pappa är Björn *****, (personnr)


    Detta är min andra graviditet och vi har en dotter på 4 år.


    Jag har haft en ganska jobbig graviditet, då jag tidigt fick foglossning, förvärkar
    och mycket sammandragningar.


    Jag vill gärna ha min sambo med mig, även efter förlossningen – så länge jag själv är på BB (att han få bo med mig och barnet). Jag vill gärna att han ska vara delaktig under hela förlossningen, så ge honom gärna tips på hur han kan hjälpa mig på bästa sätt.


    Jag är spruträdd och vill att personalen har förståelse för det.


    Jag vill inte ha besök av studenter eller praktikanter och ber er att respektera detta. Jag vill inte ens få frågan (det fick jag förra gången trots att jag bett om att slippa och en student närvarade och gjorde saker jobbigare för mig).


    Jag vill gärna veta vad som händer under förlossningen och vad som diskuteras, eftersom jag tidigare haft lite läkar- och sjukhusskräck.


    Jag är öppen för all typ av smärtlindring, utom akupunktur och sterila kvaddlar. Jag förlitar mig på att BM vet vad som är bäst för mig.


    Eftersom jag sprack under min förra förlossning, är jag orolig för att spricka igen, så får barnmorskan gärna hjälpa till med tydliga instruktioner vid krystningen för att undvika att jag spricker mycket igen. Det var väldigt traumatiskt och jobbigt för mig att bli bortkörd från mitt barn och min sambo för att sys (detta skedde mitt i natten och jag fick även ta ny ryggbedövning. Hon får gärna ge perinealskydd.


    Jag är öppen för att föda i olika ställningar och tar gärna råd från barnmorskan om detta. Hon får gärna guida mig under utdrivningsskedet.


    Vi vill vara involverade i alla beslut som gäller förlossningen.


    Om jag är alltför trött för att fatta beslut får Björn göra det.


    Björn vill inte titta på mig framifrån under förlossningen.


    Björn vill gärna klippa navelsträngen, MEN vi vill ha SEN klippning, dvs sen avnavling (när det slutat pulsera) . Detta vill jag att ni respekterar!


           
    Hej TS!

    Vet du, jag har något väldigt tråkigt att berätta för dej. Har du sett programmet "En unge i minuten" inspelat i Västerås!! Jag träffade en av sköterskorna som arbetar där på Centrallasarettet och vi började diskutera det här med förlossningsbrev. Du ska bara veta att dom skiter totalt i vad det står på pappret du skrivit! Dom skrattar åt alla krav och rädslor osv osv. Dagens sanning tyvärr. 
  • Äldre 1 Jun 10:40
    #7
    Bumblebeegirl skrev 2012-06-01 10:20:29 följande:
    Hej TS!

    Vet du, jag har något väldigt tråkigt att berätta för dej. Har du sett programmet "En unge i minuten" inspelat i Västerås!! Jag träffade en av sköterskorna som arbetar där på Centrallasarettet och vi började diskutera det här med förlossningsbrev. Du ska bara veta att dom skiter totalt i vad det står på pappret du skrivit! Dom skrattar åt alla krav och rädslor osv osv. Dagens sanning tyvärr. 
    Beror nog mycket på vilken barnmorska man får och hur man har utformat sitt brev.

    Om man skriver jag SKA så tror jag nog att det kan sticka negativt i en BMs ögon än att skriva, jag ÖNSKAR eller jag SKULLE VILJA... Barnmorskan HAR större erfarenhet och utbildning än vad den födande har och att skriva ett allt för hårt förlossningsbrev kan få barnmorskor att tänka "jaha, hon kan mitt jobb bättre än mig"...
  • Edds
    Äldre 1 Jun 10:44
    #8

    vilken bra tråd ! Jag har börjat spåna lite på mitt blev men inte fått ner något i ord än, har 12 veckor kvar, så jag vet inte riktigt när jag skall börja med det. Hur länge har ni kvar?

  • Äldre 1 Jun 10:46
    #9
    Edds skrev 2012-06-01 10:44:38 följande:
    vilken bra tråd ! Jag har börjat spåna lite på mitt blev men inte fått ner något i ord än, har 12 veckor kvar, så jag vet inte riktigt när jag skall börja med det. Hur länge har ni kvar?
    Jag skrev mitt för två veckor sen. Är 37+3 idag..
  • Äldre 1 Jun 10:57
    #10
    Bumblebeegirl skrev 2012-06-01 10:20:29 följande:
    Hej TS!

    Vet du, jag har något väldigt tråkigt att berätta för dej. Har du sett programmet "En unge i minuten" inspelat i Västerås!! Jag träffade en av sköterskorna som arbetar där på Centrallasarettet och vi började diskutera det här med förlossningsbrev. Du ska bara veta att dom skiter totalt i vad det står på pappret du skrivit! Dom skrattar åt alla krav och rädslor osv osv. Dagens sanning tyvärr. 
    Vad tråkigt för dem som får den barnmorskan.
    Då får jag (glädjande nog) berätta att när jag födde min dotter, blev de glada över att
    få mitt förlossningsbrev. De har den inscannad i min journal och min nuvarande BM har redan läst den.
    Inför mitt nästa besök ska jag ta med min uppdaterade (den jag har publicerat här) och prata med
    henne om den.

    Så tyvärr sker det säkert att barnmorskor beter sig så, vilket är väldigt otrevligt!
    De jag har mött och pratat med tycker att de är bra att ha lite hum om vad patienten vill.
    Sedan är det såklart inte alltid man hinner ta till sig det, om förlossningen är akut eller går snabbt.

    Jag tar det säkra före det osäkra och tar med mitt brev.
    Om inte annat tror jag säkert att de jag möter är proffsiga nog att ta hand om mig på bästa sätt,
    oavsett om de hinner/vill/bryr sig om att läsa!           =)
Svar på tråden Här delar vi med oss av våra "Förlossningsbrev"