• pyyyret

    Alla mina vänner kör med 5minutersmetoden

    Jag har en dotter på 10 månader. Vi har sedan start samsovit, ammat fritt och burit i sjal/sele. Hon har alltid varit väldigt svår att komma till ro med, och somnar i princip bara om man ammar till sömns eller ibland om hon får somna i sjalen.

    I september ska jag börja jobba, och då jag har ett väldigt krävande jobb känner jag att jag inte fixar att nattamma längre, jag kommer inte orka på dagarna helt enkelt. Som tur är ska jag och min man vara hemma tillsammans i två månader, och under den tiden planerar vi att sluta amma på natten, men det är också här vi kommer till problemet.

    Jag har ingen aning om hur det ska gå till. Lillan vaknar ju flera gånger per natt för att snutta, och jag tror inte att hon skulle kunna somna om bara för att man bär henne/klappar/kramar/liknande. Mina mammakompisar som jag har frågat om råd har alla använt sig av de här berömda metoderna som 5MM eller SHN, och jag känner bara att det är helt fel väg att gå, även om det känns lockande när man hör om deras resultat.

     Är det nån som har nåt humant tips om hur man kan gå tillväga? Det skulle vara så skönt om hon kunde somna utan att amma sig till sömns också, även om det inte är lika viktigt som att sluta på natten. Men det känns ju troligt att hon skulle bli "lurad" av att somna av tutten men sen inte få den under natten...

  • Svar på tråden Alla mina vänner kör med 5minutersmetoden
  • Vinterankan

    Det finns en bok som heter somna utan gråt som du kan testa. Vet att den funkat för en del. Själv körde jag enligt den i två månader utan att lyckas. Efter ca 4 månaders försök med "humana" metoder som inte resulterade i något annat än timmar av gråt i min famn (eller att ge upp och amma) så gav jag upp och körde fem minuters metoden. Fast jag gick bara ut ur rummet i en minut till att börja med och sedan så utökade jag till längre och längre tid och helt ärligt så kändes det humanare än när hon skrek timme efter timme i min famn.

  • Flickan och kråkan

    Jag har slutat nattamma båda mina pojkar rätt tidigt. De har varit 8 månader cirka. Jag har gått upp och vaggat istället. Äldsta ville helst bara vara i famnen så satt oftast och guppade på en pilatesboll. Lillebror vill vara i sjal. Båda var - som jag antar din dotter också är - vana vid att somna och sövas i sjal/famnen så båda tyckte att det var ett helt ok substitut mot tutte. De nattammade inte av hunger utan för att de behövde hjälp att komma till ro. Vi bytte helt enkelt en nära insomningshjälp mot en annan. Ganska snart så somnade de om utan att man behövde vagga, det räckte att hålla om dem vid uppvak. Samsov genom det hela med båda och fortsatte att amma dagtid och även att amma till sömns på kvällen.

  • Flickan och kråkan

    Glömde:

    Inte med någon av dem upplevde jag att det var ett problem att ammas till sömns på kvällen och inte på natten. Till slut ville de inte somna vid bröstet på kvällen heller så då somnade de bara i famnen helt enkelt.....tills de var cirka 16 månader och det gick bra att ligga tillsammans i sängen.

  • pyyyret
    Vinterankan skrev 2012-06-01 16:56:24 följande:
    Det finns en bok som heter somna utan gråt som du kan testa. Vet att den funkat för en del. Själv körde jag enligt den i två månader utan att lyckas. Efter ca 4 månaders försök med "humana" metoder som inte resulterade i något annat än timmar av gråt i min famn (eller att ge upp och amma) så gav jag upp och körde fem minuters metoden. Fast jag gick bara ut ur rummet i en minut till att börja med och sedan så utökade jag till längre och längre tid och helt ärligt så kändes det humanare än när hon skrek timme efter timme i min famn.
    Vad går somna utan gråt-metoden ut på då? Vet att jag har hört nåt om det, men minns inte bland alla metoder hit och dit...
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-01 16:57:16 följande:
    Jag har slutat nattamma båda mina pojkar rätt tidigt. De har varit 8 månader cirka. Jag har gått upp och vaggat istället. Äldsta ville helst bara vara i famnen så satt oftast och guppade på en pilatesboll. Lillebror vill vara i sjal. Båda var - som jag antar din dotter också är - vana vid att somna och sövas i sjal/famnen så båda tyckte att det var ett helt ok substitut mot tutte. De nattammade inte av hunger utan för att de behövde hjälp att komma till ro. Vi bytte helt enkelt en nära insomningshjälp mot en annan. Ganska snart så somnade de om utan att man behövde vagga, det räckte att hålla om dem vid uppvak. Samsov genom det hela med båda och fortsatte att amma dagtid och även att amma till sömns på kvällen.
    Tack så jättemycket för ditt svar! Jag hoppas att det ska gå liknande till för oss, Nu ikväll när jag sövde henne och hon vaknade till provade jag att smeka henne längs med ryggen, men det funkade inte. Antagligen är det väl så att hon behöver komma upp i famnen då istället. Var det du eller din partner som tog hand om om-somnandet när ni tog bort nattamningen? Jag har fått för mig att det är svårare om jag tar hand om det eftersom jag = tutte...?
  • Flickan och kråkan
    pyyyret skrev 2012-06-01 20:38:23 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar! Jag hoppas att det ska gå liknande till för oss, Nu ikväll när jag sövde henne och hon vaknade till provade jag att smeka henne längs med ryggen, men det funkade inte. Antagligen är det väl så att hon behöver komma upp i famnen då istället. Var det du eller din partner som tog hand om om-somnandet när ni tog bort nattamningen? Jag har fått för mig att det är svårare om jag tar hand om det eftersom jag = tutte...?
    Jag gjorde det. Pappa dög jättebra i andra situationer men inte just som substitut för tutte på natten. Vi har oftast kört på linjen "minsta förändring som möjligt" när vi behövt göra förändringar. Det enda som ändrades på natten var bröstet. De fick hjälp att somna om och jag hade dem i famnen. Det kan säkert vara olika för olika barn men för oss var det allra bästa att jag tog vaggandet. Det har fungerat väldigt bra för oss. Ingen gråt eller skrik. Pilatesboll rekommenderas varmt. Det kan bli rätt mycket vaggande och vara uppe i början/första natten/nätterna så att kunna sitta ner är fantastiskt skönt. Jag tror att man får prova sig fram. Barn och föräldrar är ju olika , men det går att sluta nattamma utan en massa gråt och skrik, utan att lämna bort barnet, utan att sluta kvälls- eller dagamma och utan att sluta samsova .
  • Alexe

    Tar hon napp? Vår stora kille slutade nattamma gradvis genom att jag gav bröstet o sen bytte ut mot napp efter en stund. Stunden var rätt lång fr början, men efter ca en månad gick det bra m bara nappen. Han var då 8 månader. Samsov hela tiden. Nu har vi en ny sju månader

  • Alexe

    Dumma telefon...

    En ny sju månader gammal kille. Han verkar inte alls intresserad av att sluta på samma sätt. Han vill äta o blir tokförbannad på nappen. Men han äter också betydligt sämre dagtid än vad stora gjorde. Men - kan ändå vara värt att prova för er kanske?

  • Vinterankan

    Kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde. Men jag har för mig att det var att man ammade men inte lät barnet somna med bröstet i munnen. Så när barnet höll på att somna tar man bort det från bröstet och sätter ett finger under hakan för att få barnet att sluta suga "i luften". Om barnet blir ledset så få den bröstet igen och så fortsätter man så tills barnet somnar utan att ha bröstet i munnen eller kämpa för att komma tillbaka. Och innan läggdags "det vanliga"'med rutiner. Jag gjorde babymassage (finns videos på youtube) till lugn musik och läste böcker. Men det funkade tyvärr inte för mig. Slutade bara med att hon blev övertrött och skrek och skrek i timmar medan jag vaggade henne.

  • Lena

    Min man tog över nätterna och värmde bröstmjölk om hon vaknade. Hon tyckte det tog så lång tid att hon vande sig av vid det på en vecka. Jag sov i annat rum. Hon tog napp redan innan

  • Vinterankan

    Min dotter vägrade både napp och flaska vilket säkert var en bidragande orsak till att det var så svårt med henne.

  • lelodi

    Jag rekommenderar också Somna utan gråt. Det går inte ut på någon skrikmetod, utan man lär sig dels att förstå sömnmönstret och varför de vaknar/behöver snutta. Och dels en human "avvänjning" från att behöva bröstet/flaska/sele osv för att somna/somna om.

  • skogsvitter

    Det handlar helt enkelt om att bestämma sig och byta ut tuttandet mot andra sätt att trösta.

    Det finns inga genvägar, så länge du finns där och tröstar och ger närhet på andra sätt så är det ingen fara. Vid skrikmetoder däremot så syftar man ju till att överge bebisen medan h*n skriker och det är då det blir fel.

    Förutom somna utan gråt (som har en väldigt detaljerad avvänjningsplan just för tuttande) så finns också tassmetoden. Här kan du läsa om den och få råd om hur du går tillväga:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html

    Avvänjningsplanen i somna utan gråt går ut på att du ger bröstet, men tar bort bröstet innan bebisen somnat ordentligt och lägger ner i sängen. Blir bebisen ledsen så ta direkt upp och ge bröstet igen. Sedan fortsätter man så, fram och tillbaka tills bebisen somnat. På så vis anser hon att man vänjer av behovet att snutta när bebisen vaknar till efter sina sömncykler och därav kommer uppvaken minska. Vi använde den metoden med äldsta och det fungerade väldigt bra, behovet av bröstet minskade, vi slutade nattamma och började istället ge lite vatten på mugg ibland om hon ville ha. Dock fortsatte hon att vakna massor ändå, så amningen var i själva verket inte problemet. Men det är ju olika för alla.

  • skogsvitter

    Om din inställning från början är att hon "kommer aldrig kunna somna på andra sätt" så behöver du helt klart jobba väldigt mycket med din egen inställning också innan du öht börjar fundera på någon metod. Man ska inte förringa vikten av sin egen motivation, det är det viktigaste av allt för att få något att fungera! Oavsett vad det är! Din bebis kommer känna av din osäkerhet och då fungerar det naturligtvis inte, hur du än väljer att göra.

  • lelodi
    skogsvitter skrev 2012-06-02 10:10:09 följande:
    Om din inställning från början är att hon "kommer aldrig kunna somna på andra sätt" så behöver du helt klart jobba väldigt mycket med din egen inställning också innan du öht börjar fundera på någon metod. Man ska inte förringa vikten av sin egen motivation, det är det viktigaste av allt för att få något att fungera! Oavsett vad det är! Din bebis kommer känna av din osäkerhet och då fungerar det naturligtvis inte, hur du än väljer att göra.
  • tuulis mamma

    Hur du än väljer göra så krävs det att du verkligen är instäld på att fortsätta så även när det känns jobbigt. I början kan det ta jääättte lång tid förän barnet somnar utan att få snutta men det blir bättre bara man inte ger efter. Många föräldrar blir själv trötta eller tycker synd om barnet och "ger upp" och då har allt det besvär man redan lagt ner gått till spillo och barnet lär sej att få sin vilja igenom tillslut

  • Alexi

    Jag är helt emot skrikmetoder men avvänjning från natt och kvällsamning gick oväntat smidigt.


     


    Jag har samsovit och liggammat sonen sen han föddes, ammade till sömns dygnet runt utom när han somnade i vagnen. Runt tio månader bestämde vi oss för att bryta vanan att somna vid bröstet vid läggningen, för att se om det skulle göra skillnad för nattsnuttandet, sonen har vaknat minst tio gånger per natt hela första året. Maken tog över läggningarna och började med en rejäl läggningsrutin, med pyjamas, välling, tandborstning, saga och somna i famnen. Första kvällarna var det stora protester och ledsen bebis, sen gick det jättebra och sonen somnade lugnt bredvid pappa i en stor säng och lades sen i spjälsängen. Jag fortsatte att sova med sonen och nattamma under resten av natten. Efter ett par veckor tog jag över läggningarna igen men fortsatte att söva honom utan bröstet, hade en tjock tröja på mig bara, och det gick över förväntan.


     


    När vi närmade oss ettårsdagen och jag hade en månad kvar till jobbstart bestämde jag mig för att successivt dra ner på nattamningen. Började sova i höghalsad tröja och istället för att amma så vaggade jag, buffade, sjöng osv. Jag valde att ta den här striden med sonen så att inte både jag och brösten skulle försvinna samtidigt så att säga.


    Stora protester första kvällen men sen gick det bättre och bättre. Gick upp och ammade någon gång mitt på natten för att vara säker på att han inte var hungrig och också för att mina bröst behövde det. Lät honom sedan snutta för att sova lite längre från kanske 6-tiden på morgonen (han brukar sova till ca 08). Nu kunde också maken (efter en väldigt mammig period) ta uppvaken på kvällarna, sonen vaknar alltså efter typ 1,5 timme bara och fortsätter så större delen av natten.


     


    Efter ett par veckor med detta  satte vi stopp helt och pappan fick sova hos sonen och därmed fick vi bort sista snuttningarna på morgontimmarna. Det har nu gått en vecka och sonen sover jättebra på natten. Sover i sin säng fram till någon gång 01-03, sen får han sova hos pappa och sover då resten av natten med bara jättesmå uppvak då det räcker att få en hand på kroppen eller lite buffning för att somna om/sova vidare.

Svar på tråden Alla mina vänner kör med 5minutersmetoden