• tjej92
    Äldre 3 Jun 20:23
    74970 visningar
    91 svar
    91
    74970

    Gjorde ni ngt annorlunda just denna gång (när ni blev gravida)?

    På vilket försök gick det för er och gjorde ni ngt "speciellt" (bisolvonmetoden etc) som kan ha haft ett samband med att det gick den här gången? :)

  • Svar på tråden Gjorde ni ngt annorlunda just denna gång (när ni blev gravida)?
  • Två döttra­r och en son
    Äldre 7 Aug 14:14
    #21
    Två döttrar och en son skrev 2012-08-07 14:08:32 följande:

    Och mf igen, i v 5 (4+3) som med första plusset.
    På eftermiddagen samma dag som jag skrev att jag var nylussad började det blöda.
    Hade vetat om det i fem dagar då. 
  • Äldre 10 Aug 12:42
    #22

    Fast det förklarar ju inte varför det är så många som plösligt spontant lyckas få barn när de slutat försöka och satsar på adoption och dyl. Jag är biolog och tror på det du skriver men jag tror också det finns en annan, oförklarlig faktor.

  • Två döttra­r och en son
    Äldre 10 Aug 16:03
    #23
    Matildan skrev 2012-08-10 12:42:57 följande:
    Fast det förklarar ju inte varför det är så många som plösligt spontant lyckas få barn när de slutat försöka och satsar på adoption och dyl. Jag är biolog och tror på det du skriver men jag tror också det finns en annan, oförklarlig faktor.

    Alltså....

    Säg att ett par har 2% chans varje månad.
    Då kan man lätt räkna ut att det kan ta lång tid att bli gravid, tom väldigt lång tid, flera år kan det ta.    
    Säg att paret utreder sig efter ett år, de får veta att det är spermierna som ger den låga sannolikheten.
    Efter 1,5 år gör de första ICSI, negativt. Under 1,5 års tid gör de totalt 4 ICSI-försök, alla med negativa resultat. Vilket beror på slumpen. Samtidigt har de hållt adoptionsprocess igång. När de försökt få barn i totalt 4 år får de adoptera ett barn. Ett halvår efter det så får de veta att de är spontant gravida.
    Beror detta endast på att paret adopterade ett barn efter några år?

    Nej. Det beror på att dessa 2% har upprepats varje månad i 4,5 år. Till sist kommer graviditeten.
    Att ICSI-försöken ej gav graviditet är ren slump det med. De hade 25% chans varje ICSI. Då kan man få negativt flera försök om man har otur.   

    Den spontana graviditeten hade troligtvis kommit till slut iaf, oavsett om de blivit gravida och ev fått barn mha ICSI eller inte och även om de inte adopterat barn.
  • Äldre 1 Sep 17:37
    #24

    Med sonen försökte vi med i över ett år... Tillslut "sket" jag i det och börja fokusera på annat och började plugga till undersköterska i januari 2008. 8februari plussade jag. Här sitter han nu 4år senare.

    Med dottern va de ren "olycka" på fyllan dessutom men MER ÄN välkommet!!!...
    Plussade runt midsommar 2010 och hon föddes 1mars 2011 - 30/4 2011 blev hon ängel. <3

    Sen dess har vi försökt få bebis, för vi vill ha en. Och blev så gravid augusti 2011 men de sluta i mf. Blev gravid i sept/okt/nov nångång som också sluta i mf.
    Blev gravid igen i början på detta år... Men de sluta i mf... Tappade hoppet och kände åter att nu orkar jag inte mer, inte heller min man.
    Så jag bestämde mig för att plugga. Läsa upp nga gymnasie betyg så jag sen kan söka till Uni.
    Och så fyllde jag år den 20/8 och satt på apoteket och vänta på att få ut mina och min mans mediciner, då jag ser graviditetstesterna.
    Tänkte att jag för skojs skull ju kunde köpa en (födelsedagspresent) till mig själv...  

    Och de vart plus!

    Börja ju skaka och vart helt mållös.. Och undra HUR i helskotta de kunnat bli positivt då vi knappt haft sex för bövelen, måste va jungfrufödelse typ Tungan ute... Men de räcker tydligen en gång...

    Och för mig funkar de tydligen när jag "ger upp"  och fokuserar HELT på annat... Är dock i "bara" v.6 så vad som helst kan hända fortfarande.                

  • Äldre 1 Sep 17:45
    #25
    Matildan skrev 2012-08-10 12:42:57 följande:
    Fast det förklarar ju inte varför det är så många som plösligt spontant lyckas få barn när de slutat försöka och satsar på adoption och dyl. Jag är biolog och tror på det du skriver men jag tror också det finns en annan, oförklarlig faktor.

    Jag tror som dig! Och självklart ÄR de olika för alla.
    Men för mig har de funkat alla ggr att inte tänka på de... Vips så blev jag gravid...

    Tror nog att de åtminstone kan ha en liiiiiiiiiiiiiten yttepytte faktor i de hela biologiska faktiskt... Att slappna av och fokusera på annat om de går...    
  • Finden
    Äldre 23 Sep 22:47
    #26

    Det tog oss 17 försök att få vårt första barn. Den månaden vi blev gravida hade jag börjat äta ett antal vitamintabletter som ett desperat försök. Den månaden gick det! Nu är första barnet precis 1 år och vi började försöka få syskon. Inför andra försöket testade jag återigen samma vitaminkombination och vad förvånade vi blev då vi nu har plussat! Kan inte vara 100 på att vitaminerna påverkat men man börjar undra.... Är någon intresserad vad jag tog så skriv. Orkar inte rabbla dem på telefonen om ingen undrar :)

  • Äldre 24 Sep 08:48
    #27

    Bidrottninggele & lite rosenrot gjorde nog susen, på tredje "försöket"

  • Äldre 24 Sep 19:14
    #28
    Finden skrev 2012-09-23 22:47:20 följande:
    Det tog oss 17 försök att få vårt första barn. Den månaden vi blev gravida hade jag börjat äta ett antal vitamintabletter som ett desperat försök. Den månaden gick det! Nu är första barnet precis 1 år och vi började försöka få syskon. Inför andra försöket testade jag återigen samma vitaminkombination och vad förvånade vi blev då vi nu har plussat! Kan inte vara 100 på att vitaminerna påverkat men man börjar undra.... Är någon intresserad vad jag tog så skriv. Orkar inte rabbla dem på telefonen om ingen undrar :)
    Jag är nyfiken på vitaminerna :)
  • vigill­armtb
    Äldre 26 Sep 21:26
    #29

    Hade sex två dagar innan äl, på äl och tre dagar efter äl. Åt nattljusolja till äl samt drack grapefrukt juice

  • Tilde1­976
    Äldre 29 Nov 13:59
    #30

    Hej! Jag plussade idag, efter 8-9 försök och ett missfallSkrattande. Jag åt en massa röd grapefrukt och har en känsla av att det kan ha haft betydelse, då ägglossningsflytningarna blev rikligare. Jag använde också ägglossningstest så jag hade koll på den. 

Svar på tråden Gjorde ni ngt annorlunda just denna gång (när ni blev gravida)?