• linamums

    Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????

    Jag väger 78 och vill väga 65 . Hur lång tid tror ni det tar å gå ner till det alltså 13 kg om man går en mil om dagen ???? Jag äter normalt kommer inte banta så vad tror ni hur lång tid tar det ??

  • Svar på tråden Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????
  • Flisan79

    Många har skrivit bra inlägg med bra fakta. Givetvis ger promenaderna en del men inte så mycket som man gärna vill tro. Tyvärr.

    Sen så kan du tyvärr inte hålla samma kosthållning hela tiden. Ditt kcal behov nu kanske är låt säga 2200 kcal. När du gått ner några kg kommer dagliga behov sänkas. Visserligen bara ett par hundra kcal kanske men i långa loppet gör ju det att du ligger plus på matintaget och att promenaderna då bara gör att du står still i vikt ist för att gå upp.

  • Flisan79

    Poängen är att det är väldigt svårt att räkna ut hur lång tid det tar eftersom att man måste lägga in sänkningen av ditt dagliga kcal behov i ekvationen.

  • Everlast

    Det är just därför som man ska beräkna om sitt dagliga kaloribehov med ett par veckors mellanrum så man hänger med sin viktnedgång :)

  • planen

    Jag jobba på hunddagis förut och gick ner 8kg på två månader och då gick jag ca 6 timmar på jobb med hundarna men sen går man ju utanför med.. Jag la inte om kosten.. Jag äter för lite så blivit tillsagd av läkare att äta oftare och mer per dag om jag vill gå ner för kroppen e inställd på svält och lagrar allt jag äter.. Jättesvårt för mig få jag aldrig har några hungerkänslor och kan gå utan mat tills världen snurrar och inte ens då är jag hungrig utan äter för att jag måste.. Jag ska snart börja simma iaf de tror jag kommer hjälpa mig mycket och jag tror att när jag blivit mer fysiskt aktiv kommer väl hungerkänslorna av sig själv så man kan äta de 5-6 gångerna om dan man ska.. Börja från en ände, tror de e svårt att ändra hela sitt liv bara så där.. Så börja du med promenaderna och se sen om du vill/behöver lägga om dina matvanor.. Stressa inte ner din vikt de håller sällan i längden..

  • planen

    Såg precis att de va ett år sen ni hade diskussionen och här kom jag :) haha hoppas du gått ner dina kilon nu iaf och har nått ett hållbart mål :)

  • Jennie 455

    Det är inte avståndet som gör att du går ner i vikt, det är hur fort och går och när du går.

    Till exempel: Så fort du har vaknat på morgonen, stig upp och gå ut och gå i en halvtimme. Ät sedan frukost, åk till jobbet, promenera på lunchen, promenera när du kommer hem. Inga långa svängar, det räcker med fyra-fem kilometer åt gången eller så långt du kommer på en halvtimme. Du ska bli svettig och flåsig när du promenerar, det är det som ger. Och ja, att minska ner lite på makaronerna och istället sätta dit lite sallad och två köttbullar mer gör faktiskt stooor skillnad. Lycka till!

  • Beaniee

    Du kan gå 100 mil om dagen men sköter du inte kosten och äter mindre än du gör av med går du inte ned i vikt.
    Kosten är 95 % och motionen 5 % Glad Enligt mig värt att tillägga! Flört

    Bäst fettförbränningseffekt får du ut av din promenad om du går INNAN frukost. Drick ett par koppar kaffe och ge dig ut innan frukost. 

  • Anghammarad
    Beaniee skrev 2013-02-15 14:50:23 följande:
    Du kan gå 100 mil om dagen men sköter du inte kosten och äter mindre än du gör av med går du inte ned i vikt.
    Kosten är 95 % och motionen 5 % Glad Enligt mig värt att tillägga! Flört

    Bäst fettförbränningseffekt får du ut av din promenad om du går INNAN frukost. Drick ett par koppar kaffe och ge dig ut innan frukost. 
    Vilket skitsnack. Visst är kosten viktigare för en viktnedgång men bibehåller du exakt samma kostvanor och mängder  som tidigare och börjar gå en mil om dagen så kommer du garanterat att gå ner i vikt, förutsatt att din vikt var i jämvikt tidigare. Risken är dock att man börjar äta mer för att man får en bättre aptit av motionen och då är det självklart så att man inte kommer att gå ner i vikt, men däremot må bättre.
  • Beaniee
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:06:54 följande:
    Vilket skitsnack. Visst är kosten viktigare för en viktnedgång men bibehåller du exakt samma kostvanor och mängder  som tidigare och börjar gå en mil om dagen så kommer du garanterat att gå ner i vikt, förutsatt att din vikt var i jämvikt tidigare. Risken är dock att man börjar äta mer för att man får en bättre aptit av motionen och då är det självklart så att man inte kommer att gå ner i vikt, men däremot må bättre.
     Kosten är A och O. Det är svårt att avgöra om en mil räcker när man inte vet vilket kaloriintag hon ligger på. Det är inte säkert att en mils promenad kompenserar ett för högt kalori-intag  Hur man än vänder och vrider måste hon äta mindre kalorier än hon gör av med. 

    Sedan undrar jag varför du har en sån otrevlig ton och börjar med "skitsnack"?  Onödigt! 
  • Anghammarad
    Beaniee skrev 2013-02-15 15:19:40 följande:
     Kosten är A och O. Det är svårt att avgöra om en mil räcker när man inte vet vilket kaloriintag hon ligger på. Det är inte säkert att en mils promenad kompenserar ett för högt kalori-intag  Hur man än vänder och vrider måste hon äta mindre kalorier än hon gör av med. 

    Sedan undrar jag varför du har en sån otrevlig ton och börjar med "skitsnack"?  Onödigt! 

    Sorry men jag blir så ofantligt trött på attityden att motion inte har någon betydelse. För mig är det bara ursäkter från lata människor som hellre tror på den senaste pulverdieten eller gröna kaffebönor än att behöva göra en seriös insats. Jag menar inte att du är en av dem.


     


    Jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att en förutsättning är att man redan från början äter på en nivå att man inte går upp i vikt.

  • Beaniee
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:52:34 följande:

    Sorry men jag blir så ofantligt trött på attityden att motion inte har någon betydelse. För mig är det bara ursäkter från lata människor som hellre tror på den senaste pulverdieten eller gröna kaffebönor än att behöva göra en seriös insats. Jag menar inte att du är en av dem.


     


    Jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att en förutsättning är att man redan från början äter på en nivå att man inte går upp i vikt.


    Jag håller med dig! Självklart måste man röra på sig! (missade nog att läsa just den delen om att man äter på en nivå att man inte går upp)

    Många verkar dock tro att bara man rör på sig så kan man äta vad man vill och förstår inte hur viktig kosten är för vikt nedgången  (Jag överdrev lite med 95 vs 5 % för att tydliggöra detta.) 
  • Hermioney
    Anghammarad skrev 2013-02-15 15:52:34 följande:

    Sorry men jag blir så ofantligt trött på attityden att motion inte har någon betydelse. För mig är det bara ursäkter från lata människor som hellre tror på den senaste pulverdieten eller gröna kaffebönor än att behöva göra en seriös insats. Jag menar inte att du är en av dem.


     


    Jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att en förutsättning är att man redan från början äter på en nivå att man inte går upp i vikt.


    instämmer helt
    för mig tex som har pcos kvittar det hur lite jag äter, jag går inte ner i vikt men så fort jag rör på mig då börjar kilona rasa!
  • Djonk

    Men vad är det jag läser? 

    Om man rör på sig förbränner man SJÄLVFALLET mer än om man inte rör på sig.

    Att påstå att man måste gå så man blir andfådd och på vissa tider, för annars gör det ingen skillnad, är så dumt att klockorna stannar. 

    Även en person med rätt låg kroppsvikt som går i måttligt promenadtempo en mil om dagen kommer att förbränna minst 300-400 kcal mer än någon som inte gör det. Det innebär åtminstone 2 100 kcal högre förbrukning i veckan vilket skulle innebära drygt ett kilos minskning per fyra veckor (7000 kcal), förutsatt att personen som ställde frågan står still i vikt med sitt nuvarande intag och inte förändrar det. 

     Som svar på frågan - sjutusen år för sent, men det finns ju andra som läser tråden - så skulle 13 kilo innebära 13x7000= 91 000 = 43 veckor. 

    Summa summarum: Ät som du gör idag och ge promenaderna ett år, så har du gått ner dina 13 kilo.  

Svar på tråden Om man går 1 mil om dagen hur mycket går man ner ?????