• Äldre 8 Jun 06:01
    3469 visningar
    10 svar
    10
    3469

    Pergotime -när kollade ni äggen efter kur?

    Hej, jag började med Pergo igår och ska äta en tablett i fem dagar, sen om en vecka ska jag tillbaka till gyn och kolla hur och om äggblåsorna mognat. Min gyn sa att de bör vara runt 15 mm då. Men när jag läser här på FL så verkar det som de flesta gör den kollen mycket senare. Det låter ju lite snabbt att jag på en vecka ska hinna mogna upp äggblåsorna så mycket?!

  • Svar på tråden Pergotime -när kollade ni äggen efter kur?
  • Äldre 8 Jun 07:21
    #1

    Jag gjorde koll dag 11 (skulle ha varit på dag 12 men pga helg gick inte det)

    Jag hade två ägg som troligen skulle släppa tre dar senare, dvs dag 14 - äggen var då 16-17 mm i diameter... Så då skulle vi de nästkommande dagarna "öka vår sexuella aktivitet" :) Gärna varje dag...

    Hade det varit flera mogna hade vi tydligen fått sexförbud men två var tydligen ok men risk för tvillingar.

    Nu är det spännande väntan till BIM!

  • Äldre 8 Jun 07:25
    #2
    KattenH81 skrev 2012-06-08 07:21:31 följande:
    Jag gjorde koll dag 11 (skulle ha varit på dag 12 men pga helg gick inte det)

    Jag hade två ägg som troligen skulle släppa tre dar senare, dvs dag 14 - äggen var då 16-17 mm i diameter... Så då skulle vi de nästkommande dagarna "öka vår sexuella aktivitet" :) Gärna varje dag...

    Hade det varit flera mogna hade vi tydligen fått sexförbud men två var tydligen ok men risk för tvillingar.

    Nu är det spännande väntan till BIM!
    Och du gjorde ingen koll innan dess? Väldigt konstigt att jag ska göra koll på dag 7 faktiskt. Äter du pergotime i 5 dagar också?
  • Sixten L
    Äldre 8 Jun 07:46
    #3

    Hej Fick min andra kur med Pergotime i Feb i år och började dag fem i menscykeln, åt i fem dagar, besökte läkaren dag 16 i cykeln (dag 15 förra gången) så att gå på koll redan sju dagar efter låter inte tidigt enligt mig. Ska dock tillägga att jag hade tre inte fullt mogna men fina blåsor, fick väl egentligen sex förbud men då läkaren sa att en blåsa var lite mer mogen så körde vi på. Vi körde på med sex två gånger om dagen i 10 mysiga dagar och nu ska vi ha barn i november! Så gå på besöket och kör sedan på, stort lycka till, det funkar!

  • Äldre 8 Jun 09:27
    #4

    Men blir det inte rätt ändå? Om du börjat m pergotime nu och om en vecka ska göra koll borde du väl va på typ dag 11-12? (För du började väl kuren på dag 5 i cykeln)

    Min läkare sa att ÄL kunde komma betydligt senare på pergo (typ runt dag 23) men att eftersom äggen mina va så stora så skulle det vara ÄL redan tre dar senare, alltså dag 14 som vanligt!

    Sixten L - va härligt att höra att det kan fungera!! Vi har försökt i över ett år så nu känns det som det är hög tid!!!

  • Äldre 8 Jun 15:07
    #5

    Haha, jag har ju missuppfattat hela grejen, men bara lite på grund av bristande intelligens, resten beror på att eftersom jag inte har mens så räknade jag ju från första dagen jag tog pergotime och inte efter nån cykel. Hehe.

    Hur länge kan man hålla på med kurer, min Gyn tänker att vi gör detta i 3 mån, sen remiss till fertilitetsenheten på Huddinge.

  • Äldre 8 Jun 15:52
    #6

    Det är väldigt olika vad jag förstår - min låter mig göra denna sen uppehåll en månad (tydligen sitter medicinen kvar i kroppen även månaden efter så man har 15-20% större chans även då men behöver inte göra koll då).

    Har inget hänt över dessa två cykler tror jag han ville testa en gång till och sen kolla upp min fästman (jag vet- lite bakvänt, han borde väl eg kollas upp jag behandlas men enl gyn är detta lite av en genväg)

  • Äldre 8 Jun 15:52
    #7

    Innan jag behandlas skulle det stå!

  • Äldre 17 Sep 15:45
    #8

    Babybel - hur har det gått?

    Jag var på VUL idag på min andra kur pergo (cykeldag 11). Ett ägg var över 19 mm och ett över 16 mm. Fick otrivelle - spruta så förhoppningsvis ÄL inom 36h!

  • Äldre 17 Sep 19:43
    #9
    KattenH81 skrev 2012-09-17 15:45:07 följande:
    Babybel - hur har det gått?

    Jag var på VUL idag på min andra kur pergo (cykeldag 11). Ett ägg var över 19 mm och ett över 16 mm. Fick otrivelle - spruta så förhoppningsvis ÄL inom 36h!

    MÄH Katten, det är ju kanon!!! Blir ju klockren ägglossning för dig nu ju. Schysst med Otrivelle, då får du ju liksom kvitto på att det hele verkligen sker.

    Jag har just ätit en Proverakur och tanken är väl att jag ska börja blöda vilken dag som helst. På dag 2 ska jag ta några prover och dag 5 påbörjar jag min tredje Pergokur. Jag har ju aldrig haft större äggblåsor på dag 12 än 9 mm, men varje gång har jag fått positivt ältest på dag 20 typ. Så jag är lite förvirrad över om jag ägglossat eller inte. Hur som helst har jag inte blivit gravid.
    Igår fick jag remiss till fertilitetsklinik så det känns ju riktigt härligt. Blev helt gråtfärdig (vilket inte säger ett skit eftersom jag blir det hela tiden efter alla hormomer jag pumpar i mig, haha).

    Varför äter du Pergotime? Jag har PCO så jag ägglossar ju inte av mig själv (har massa ägg men de sitter fast stenhårt :D)
  • Äldre 17 Sep 22:37
    #10

    Ja nu jäklar ska det ta sig!

    Tror han mest skrev ut pergo som en liten genväg - verkar ju funka för många! :)

    Nej men ärligt talat har d väl m mina oregelbundna cykler att göra- förra ggn var 28 (bra!) men ggn innan bara 20 (mindre bra..) Den korta ggn hade jag troligen ingen ÄL. Pergo har funkat bra för mig så till vida att jag får längre cykler (varierat antal dar annars- 17, 20, 23, oftast 25-26 men inget som helst mönster) och jag har dessa två kurer inte haft nåra som helst tecken på överstimulering!

    Både mina o sambons tester är normala men min ÄL verkar vara lite knasig! Ägg verkar d alltid finnas men frågan är kanske om de släppt eller om d kanske e stopp nånstans... Tar d inte denna gång står spolning av Ä- ledare + tredje kur på schemat!

    Har ni försökt länge?

Svar på tråden Pergotime -när kollade ni äggen efter kur?