• Äldre 9 Jun 09:57
    131712 visningar
    22 svar
    22
    131712

    Ont i tungan/tungroten :(

    Har sen ett tag tillbaka en ofantlig smärta i tungan/tungroten :( Bara på vänster sida!
    Jag har varit förkyld och varit riktigt dålig med halsont och hosta men nu har det här kommit när jag blivit nästan frisk från det... 
    Är det någon som varit med om samma sak?!
    Jag har svårt att prata och att ens öppna munnen smärtar (gubben är väl iofs glad nu när jag håller käften lite haha) svälja känns i hela kroppen och igår när jag skulle sova så övervägde jag att ta starka riktigt starka värktabletter..

    Vad 17 är det här egentligen???
    Ni som haft samma, vad har ni gjort? Hur blev ni av med det och hur lång tid tog det?
    Det här förstör hela min vardag :((

    Hjälp!

  • Svar på tråden Ont i tungan/tungroten :(
  • Äldre 4 Sep 22:31
    #11

    Jag har exakt samma just nu, men upplever smärtan på höger sida mest. Och precis som #4 har skrivit så går det ut i höger öra när jag sväljer och det gör verkligen jätteont. Ska kontakta vårdcentralen imorgon men verkar ju vara ett mysterium varför detta uppstår så kanske inte ska vänta mig något svar.

  • Äldre 1 Mar 01:57
    #12

    Lider av samma, fruktansvärt ont i vänstra delen av tungroten känns det som. Värre på natten, då undviker jag att svälja så gott det går, ibland när jag sväljer smärtar det ut i örat. Ibland gör det ont att prata och gapa också. Jag tror jag kan ha lite feber, har känt mig lite varm, trött och svag de senaste två dagarna, har gått på värktablett, dock hjälper det inte mot halsontet. Har inte tagit någon titt i halsen eller känt med fingrarna ännu, är rädd att det kommer göra ont. Fattar inte hur jag kan ha fått det, är sällan sjuk och har inte utsatt mig för någon aktivitet eller utomhusgöra som kan ha orsakat det. Ska köpa halstabletter imorgon. Begriper mig inte på detta... Verkar ju som många har haft samma problem. Hoppas det snart och lindrigt ger sig all världens väg...

  • Äldre 16 Mar 15:23
    #13

    Och här kommer en till med samma bekymmer

    Någon som fått en förklaring?

  • Äldre 24 Jun 01:36
    #14

    Asså har så här nu med, ligger och gråter av smärta varje gång jag ska svälja.. Haft något skit i kroppen nu under tre veckors tid som har varit, hosta, ögoninflammation och ont i halsen.. precis som ni andra har jag denna extrema smärta på ena sidan av ' tungan ' och går upp över till högra örat. Har inte sökt vård och det är fredag nu så måste vänta till måndag... Får panik över vad fan jag ska göra..

  • Äldre 3 Aug 15:31
    #15

    Sitter med exact samma. Någon fått lösning på det?

  • Äldre 9 Aug 08:57
    #16

    Jag var till öron-näsa-hals läkare men de såg ingenting. Och mitt kvarstår.

  • Äldre 12 Nov 20:05
    #17

    Har exakt samma problem, jag tänker att det möjligtvis kan vara en afte som sitter där. Jag ser inte heller när jag lyser med lampa, jättekonstigt och gör superont.

    Har ni fått svar vad de kan vara? Känner mig inte alls sjuk men har så fruktansvärt ont. 

  • Äldre 14 Jan 19:43
    #18

    Jag är sent ute nu.. tråden började skrivas för flera år sedan.. men jag har exakt samma symptom. Extremt ont i halsen, kan varken dricka eller äta. Inte heller svälja mitt egna saliv. Det bli värre framåt kvällen & natten ska vi inte ens tala om. Jag är helt utmattad i kroppen & mår allmänt dåligt.. hosta både torrt & slem, från och till! min tunga gör jätte ont på höger sida & jag har svårt att prata! (Detta har tillkommit sista två dagarna).

    Detta har hållt på i 13 dagar idag. Läkarna säger att det inte är halsfluss men hittar inget annat.. dem säger Även att min sänka är något hög.. men sen skickar dem hem mig & ber mig vila..

    Något som vet vad detta är?!!!

  • Äldre 30 Jan 06:56
    #19

    Någon som hittat lösningen?

  • Äldre 30 Jan 10:11
    #20

    Jag var precis på vårdcentralen för det här problemet! Var sjuk i halsfluss, av virus, för två veckor sedan och förra veckan fick jag jätteont i höger sida av tungan och det svullnade upp. Det gick över på några dagar men igår kväll började det igen! Kan inte äta eller svälja och på vårdcentralen såg de ingen halsfluss eller infektion. Läkaren sa bara att det var en inflammation, kanske att jag bitit mig i tungan när jag sover, men problemen uppstod innan jag gick och la mig. Det gör verkligen jätteont och det smärtstillande jag fick utskrivet hjälper inte. 

  • Äldre 30 Jan 10:19
    #21
    armh skrev 2018-01-30 10:11:26 följande:

    Jag var precis på vårdcentralen för det här problemet! Var sjuk i halsfluss, av virus, för två veckor sedan och förra veckan fick jag jätteont i höger sida av tungan och det svullnade upp. Det gick över på några dagar men igår kväll började det igen! Kan inte äta eller svälja och på vårdcentralen såg de ingen halsfluss eller infektion. Läkaren sa bara att det var en inflammation, kanske att jag bitit mig i tungan när jag sover, men problemen uppstod innan jag gick och la mig. Det gör verkligen jätteont och det smärtstillande jag fick utskrivet hjälper inte. 


    Oj menade vänster sida av tungan! 
  • Äldre 24 Jun 01:36
    #22
    Autumnleaf76 skrev 2018-01-30 06:56:09 följande:

    Någon som hittat lösningen?


    Hej! Har samma sak hur mår du idag något bättre eller... finns nog ingen lösning bara tungroten som blivit irriterat kan ta lång tid att läka käka membrasin kanske hjälper har haft min i en månad.. mår du bättre??? Svara gärna
Svar på tråden Ont i tungan/tungroten :(