• Anonym (Kaffedraken)

    Är det okej att blanda ihop tvillingarna när de är små?

    Jag har två enäggstvillingar på 8 månader nu, på ett ungefär. Jag tar hand om dem själv, då mamman inte längr finns vid liv. Det är påfrestande, jag hade inte förväntat mig annat när vi bestämd att skaffa barn. Jag älskar mina små flickor, men livet är surt. Saknandet efter min tjej är enormt. Hon gick bort för 6 månader sedan. I början fick jag mycket hjälp med barnen från familj och vänner. Idag tar jag hand om dem mer och mer själv nu. Det jobbigaste för mig är när folk frågar vem som är vem. Jag har tappat kollen, när folk passat dem. Andra har liksom byttt klädr på dem och ibland har de varit ifrån mig i en vecka. Jag vet inte vem som är vem. Är det okej att låta dem växa upp som en enhet, måste jag veta vem som är vem? Kan jag inte bestämma det sedan, om ett par år, när de är äldre och börjar bli pratsamma och mer medvetna om sin existens? Det känns som det vore skönt att slippa det nu. Allt skulle bli enklare. Jag behöver det nu. Ursäkta alla stavfel, skriver på en surfplatta, och jag gråter en massa just nu...

  • Svar på tråden Är det okej att blanda ihop tvillingarna när de är små?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Först och främst jag beklagar förlusten av din tjej. Jag blev ledsen när jag läste vad du skrivit Rynkar på näsan

    Sedan är det ju så att du inte älskar dina barn mindre för att du inte vet vem som är vem. Och jag tycker inte att det är något konstigt, de är ju enäggstvillingar. Jag har hört många säga att alla bebisar ser mer eller mindre likadana ut. Och då är de inte ens syskon.

    Så jag tycker inte du ska känna någon press för det!

    Lycka till med allt. Du är värsta superfarsan ju!


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag beklagar verkligen förlusten!
    Jag håller med föregående till punkt och pricka! Du fixar det här med barnen!

    Har du någon att prata med förresten? Kurator, psykolog el liknande? Jag tror du behöver det för att reda ut lite tankar.

    Kämpa på och lycka till!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min kompis är enäggstvilling! Hennes mamma målade tumnageln och stortånageln med en lite prick med nagellack för att kunna se skillnaden:) ett tips kanske:)

    Och jag beklagar sorgen!!! :(

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vilken tuff start på ert familjeliv! Beklagar!  :(

    Jag är också inne på att måla naglarna på den ena. Eller satsa på helt olika frisyrer, så gott det nu går när de är så små. Raka bort det mesta på en av dem, eller spara en toffs i nacken på ena typ som en syntfläta. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låte skönt att höra att det verkar ok. Jag har inte vågat fråga någon, rädd för att det är fel och att jag riskerar bli av med flickorna.


    lillajag82 skrev 2012-06-09 19:20:32 följande:
    Jag beklagar verkligen förlusten! Jag håller med föregående till punkt och pricka! Du fixar det här med barnen! Har du någon att prata med förresten? Kurator, psykolog el liknande? Jag tror du behöver det för att reda ut lite tankar. Kämpa på och lycka till!!

    Ja, men efter min tjejs död fick jag jättemycket stöd. Nu har jag inte träffat någon på två månader, men jag har en inplanerad träff med en kurator/snäll tant på vårdcentralen om 3 veckor. Någon sorts uppföljning.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill gärna tro att jag inte blandade ihop mina när de var små, men vem vet, egentligen?
    Nu när jag tittar på babyfoton och inte vet vem det är på bilden bara säger bestämmer jag att det är den ena eller den andra. Vem ska motbevisa mig liksom? 


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Anonym (Kaffedraken)
    Bedhead skrev 2012-06-10 11:20:00 följande:
    Jag vill gärna tro att jag inte blandade ihop mina när de var små, men vem vet, egentligen? Nu när jag tittar på babyfoton och inte vet vem det är på bilden bara säger bestämmer jag att det är den ena eller den andra. Vem ska motbevisa mig liksom? 
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy

    Skönt att höra att jag inte är ensam. Har aldrig haft någon direkt erfarenheter av tvillingar innan jag fick mina egna.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Beklagar förlusten, kan inte ens föreställa mig hur det är att gå igenom du gör :(

    Med det i bakhuvudet och även med vänner och släktingar som har tvillingar (en har till och med trillingar), så vill jag säga att jag absolut inte tror att det är någon fara med att inte kunna se skillnad på de båda. Som du säger, det kommer med tiden. Om det finns något särskilt kännetecken som ett märke eller annat som visar vem som är vem är det självklart en helt annan sak att då medvetet ändå blanda ihop, men är de på pricken lika är det - i alla fall för mig - nog ingen fara med att blanda ihop dem.

    En sak jag dock blir nyfiken på är om andra i din omgivning kan se skillnad på dem? Du berättar att många andra passar dina tvillingar till och från, kan de se vem som är vem eller är alla lika omedvetna?

Svar på tråden Är det okej att blanda ihop tvillingarna när de är små?