• Äldre 13 Jun 21:22
    2877 visningar
    15 svar
    15
    2877

    Ryssland?

    Hej! Vi ska förhoppningsvis bli godkända för adoption & funderar på att adoptera från Ryssland. Någon som har efarenhet, goda/dåliga som ni kan dela med er?

  • Svar på tråden Ryssland?
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 13 Jun 22:23
    #1

    Jag känner flera som adopterat ifrånn Ryssland och många av barnen har skador ifrån mammans alkoholmissbruk.  Jag skulle inte själv vilja adoptera därifrån pga det.

    user.tninet.se/~fxg297r/nep_fetalt_alkoholsyndrom.htm

  • Äldre 14 Jun 18:14
    #2

    Det är lite de tankarna jag har, & även att folk fått muta sig ur landet med barnen, o massa skräckhistorier... Tack för ditt svar!

  • Anonym
    Äldre 6 Jul 14:00
    #3

    Jag befinner mig just mitt i adoption från Ryssland och har kontakt med flera andra familjer med barn från Ryssland. Inga av dessa barn har alkoholrelaterade skador.

    När man får sitt barnbesked, vare sig det är från Ryssland eller något annat land, får man med ett medicinskt underlag för barnet och några bilder. Denna rapport granskas av en specialläkare med många års erfarenhet av internationella adoptioner.
    Om barnen har FAS-skador (alkoholrelaterade skador) finns det med i rapporten. Alkoholrelaterade skador kan även synas fysiskt på barnen och detta ser då läkaren när denne granskar bilderna.


    Läs mer om FAS på  www.fasforeningen.nu/


     
    När man ansöker om adoption får man fylla i underlag för vilka SN (special needs/ särskilda behov) man kan tänka sig, om man kan tänka sig at ta emot ett/flera barn med särskilda behov. Kan man inte tänka sig det fyller man i att man endast kan tänka sig att ta emot ett barn med "mindre korrigerbara medicinska besvär" 

    Sen är det ju så att man kan ju aldrig får några garantier för att barnen kommer att vara fullt friska hela sitt liv, men det får ju inte de som föder biologiska barn heller...! :)

  • Anonym (FASD FAE)
    Äldre 6 Jul 14:14
    #4
    Anonym skrev 2012-07-06 14:00:03 följande:

    Jag befinner mig just mitt i adoption från Ryssland och har kontakt med flera andra familjer med barn från Ryssland. Inga av dessa barn har alkoholrelaterade skador.

    När man får sitt barnbesked, vare sig det är från Ryssland eller något annat land, får man med ett medicinskt underlag för barnet och några bilder. Denna rapport granskas av en specialläkare med många års erfarenhet av internationella adoptioner.
    Om barnen har FAS-skador (alkoholrelaterade skador) finns det med i rapporten. Alkoholrelaterade skador kan även synas fysiskt på barnen och detta ser då läkaren när denne granskar bilderna.


    Läs mer om FAS på  www.fasforeningen.nu/


     
    När man ansöker om adoption får man fylla i underlag för vilka SN (special needs/ särskilda behov) man kan tänka sig, om man kan tänka sig at ta emot ett/flera barn med särskilda behov. Kan man inte tänka sig det fyller man i att man endast kan tänka sig att ta emot ett barn med "mindre korrigerbara medicinska besvär" 

    Sen är det ju så att man kan ju aldrig får några garantier för att barnen kommer att vara fullt friska hela sitt liv, men det får ju inte de som föder biologiska barn heller...! :)


    Även om barnen enligt läkarrapporten inte har FAS (där ett kriterie är förändringar i ansiktet), så kan mammans alkoholintagande under graviditeten orsaka skador som inte syns på barnet utan visar sig först i skolåldern där hjärnskadorna kan yttra sig som koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter, aggressivitet mm. Sådana skador kan läkarna inte förutspå, utan som adoptivförälder måste man vara beredd på att barnet kan ha sådana skador om den biologiska mamman använt alkohol under graviditeten (vilket man i många fall inte vet om hon gjort eller inte). Googla på FASD och/eller FAE för mer information.
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 6 Jul 16:21
    #5
    Anonym (FASD FAE) skrev 2012-07-06 14:14:49 följande:
    Även om barnen enligt läkarrapporten inte har FAS (där ett kriterie är förändringar i ansiktet), så kan mammans alkoholintagande under graviditeten orsaka skador som inte syns på barnet utan visar sig först i skolåldern där hjärnskadorna kan yttra sig som koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter, aggressivitet mm. Sådana skador kan läkarna inte förutspå, utan som adoptivförälder måste man vara beredd på att barnet kan ha sådana skador om den biologiska mamman använt alkohol under graviditeten (vilket man i många fall inte vet om hon gjort eller inte). Googla på FASD och/eller FAE för mer information.
    Jo, precis.  Jag känner flera som adopterat små barn ifrån Ryssland och vid adoptionstillfället märktes inte de skador som man upptäckte när barnen blev äldre. 
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 6 Jul 16:22
    #6
    Anonym skrev 2012-07-06 14:00:03 följande:

    Sen är det ju så att man kan ju aldrig får några garantier för att barnen kommer att vara fullt friska hela sitt liv, men det får ju inte de som föder biologiska barn heller...! :)


    Givetvis kan man inte det, men man vet i alla fall själv om man druckit alkohol under graviditeten.
  • Anonym (vaddd­)
    Äldre 11 Jul 22:57
    #7

    Och varför tror ni att thailändska barn kan inte ha alkoholrelaterade skador?

  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 11 Jul 22:59
    #8
    Anonym (vaddd) skrev 2012-07-11 22:57:40 följande:
    Och varför tror ni att thailändska barn kan inte ha alkoholrelaterade skador?
    Har någon sagt det?
  • Anonym
    Äldre 12 Jul 13:34
    #9

    Det kan väl barn från vilken nationalitet som helst ha? Men det kan ju vara olika vanligt i olika länder, att det nämns som ett specifikt "problem" med Ryssland beror väl sannolikt på att det kanske finns en högre acceptans för alkoholdrickande under graviditet jämfört med andra länder, samt att ett alkoholmissbruk i sig kanske gör att man lämnar sitt barn till adoption. Därför kan det bli ovanligt hög andel av barnen som är tillgängliga för adoption som har de skadorna?

  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 12 Jul 15:38
    #10

    I länken som jag länkade till i mitt första inlägg står det "Genom adoption kommer även några barn med dessa skador till Sverige, främst från Ryssland, Baltikum och övriga länder i f.d. Östblocket."  Att kvinnor dricker mycket alkohol är betydligt vanligare i dessa länder än i andra som kan adoptera ifrån  och därför vanligare med alkoholskadade barn ifrån just dessa länder.  

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 15 Jul 16:58
    #11
    Anonym skrev 2012-07-12 13:34:29 följande:
    Det kan väl barn från vilken nationalitet som helst ha? Men det kan ju vara olika vanligt i olika länder, att det nämns som ett specifikt "problem" med Ryssland beror väl sannolikt på att det kanske finns en högre acceptans för alkoholdrickande under graviditet jämfört med andra länder, samt att ett alkoholmissbruk i sig kanske gör att man lämnar sitt barn till adoption. Därför kan det bli ovanligt hög andel av barnen som är tillgängliga för adoption som har de skadorna?

    Nu är det ju också så att de flesta barn i Ryssland inte är frivilligt lämnade för adoption utan fråntagen föräldrarna pga av deras bristande omsorgsförmåga bla pga missbruk. Och kunskapen om konsekvenserna av alkohol under graviditeten kanske inte är särskilt hög?
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 15 Jul 17:05
    #12
    Anonym (insatt) skrev 2012-07-15 16:58:09 följande:
    Och kunskapen om konsekvenserna av alkohol under graviditeten kanske inte är särskilt hög?
    Nej, precis, och att dricka mycket alkohol ifrån en tidig ålder verkar allmänt accepterat i Ryssland.  I många länder är det ovanligt att kvinnor dricker stora mängder alkohol.
  • Äldre 17 Jul 16:56
    #13
    Anonym (vaddd) skrev 2012-07-11 22:57:40 följande:
    Och varför tror ni att thailändska barn kan inte ha alkoholrelaterade skador?
    Givetvis kan det finnas barn från Thailand och andra asiatiska länder som har alkoholrelaterade skador men risken är mindre eftersom asiater som grupp tål alkohol sämre än andra.
  • Anonym (Mycke­t tjöt)
    Äldre 26 Aug 23:06
    #14

    Hej! Vi adopterade nyss från ryssland. Det är det bästa vi gjort. Förutom att det var extremt mycket pappersarbeten inför adoptionen, så har vi bara positiva saker att säga om adoption från Ryssland. Du kommer bli förvånad när ni väl kommer till Ryssland hur trevligt det är där, och hur lätt det går i tullen mm. Ni kommer inte betala några mutor eller så. Man har sett för många james bond filmer där ryssarna alltid är de onda gubbarna ;) Fördelen med att adoptera från ryssland är att, det är grym kontroll på allting gällande adoptionen. Påminner mycket om Sverige. När ni väl är klara med allt, så känns det väldigt bra att det inte finns några frågetecken om barnets bakrund mm. En fördel är att ryska barn ser ut precis som vi och smälter lätt in i samhället. Ni har världens grymmaste resa framför er! Men mitt största tips är att sluta besök denna hemsidan, alla korkade inlägg från personer som inte har någon koll gör ju en inte mindre nervös inför adoptionen. Bättre att ställa frågorna till Adoptionscentrum eller vilken förmedling ni använder er av. Lycka till!

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 27 Aug 17:07
    #15
    Anonym skrev 2012-07-12 13:34:29 följande:
    Det kan väl barn från vilken nationalitet som helst ha? Men det kan ju vara olika vanligt i olika länder, att det nämns som ett specifikt "problem" med Ryssland beror väl sannolikt på att det kanske finns en högre acceptans för alkoholdrickande under graviditet jämfört med andra länder, samt att ett alkoholmissbruk i sig kanske gör att man lämnar sitt barn till adoption. Därför kan det bli ovanligt hög andel av barnen som är tillgängliga för adoption som har de skadorna?

    Precis, och många av barnen från öst är inte frivilligt lämnade utan tvångomhädertagna av myndigheter för att de farit illa i sitt hem ....
Svar på tråden Ryssland?