• Anonym (livrädd me panik)

    Livrädd för vara gravid, fler som känt så men det var bättre än ni trodde?

    Jag är fulltsändigt livrädd för både graviditet och förlossning. Enda alternativet är kejsarsnitt men jag ser det egentligen som att välj amellan pest eller kolera. Vill inte att de ska skära upp buken eller behöva gå månader tills kroppen blir bättre och jag får börja träna och anstränga mig. Och ärr ser jag inte heller fram emot... Men jag vägrar vaginal förlossning, KS vill jag göra helt nedsövd. Skulle inte palla annars det heller.
    Gravid är ju ett nädvändigt ont, annars kan det ju inte bli en bebis. Men är livrädd för det med, alla krämpor, hur det tar över mitt liv, att ha ont, kroppen förändras. Att inte ens kunna se mina fötter eller snöra skorna normalt. Spy, bli trött, inte kunna äta vad jag vill, inte kunna sova på magen. Alla inskränkningar i mitt liv under den tiden medan kille bara lallar på i vanlig takt. Känns rätt orättvist, särskilt när det är han som vill detta mer än mig.

    Snälla finns det någon som kände som jag men det ändrades under graviditeten? Blir det mer positivt än jag tror? Kommer min kropp aldrig se ut eller kännas som förr. Jag är ändå en individ och jag vill inte offra allt för ett barn. Å ja jag vet att kroppen förändras med åldern men detta är så hör jag känner nu och kan bara gå efter det. Jag är rätt ledsen och det känns som mitt förhållande hänger på det här, att jag kan tänka mig gå igenom allt detta.

    Hjälp?

  • Svar på tråden Livrädd för vara gravid, fler som känt så men det var bättre än ni trodde?
  • Anonym

    En brutal men nödvändig fråga - borde du verkligen skaffa barn?

    Om du tycker att graviditeten inskränker på "ditt liv", snälla du vänta bara tills barnet är fött..
    Du ÄR inte nummer 1 längre.

    Och missförstår jag dig rätt, eller skaffar du barn för att din kille vill?
    Det låter inte som något lyckat koncept är jag rädd.

    Kan bara beklaga.

  • Anonym

    Det behöver inte alls bli en massa krämpor under en graviditet. Jag har fött 4 barn 2 av graviditeterna måde jag bara lite illa i början sedan måde jag hur bra som helst under hela graviditeterna.  Jag kan säga så här när man väl sitter där med sitt barn så är det bästa som någosin har hänt. Hellre än ett liv med barn än utan tycker jag.   Vist ändras kroppen under en graviditet men det är något man kan ta tag i efter om det skulle behövas.

  • Anonym

    Båda mina tjejkompisar har mått kalas under sina graviditer! Lite tröttare och mer godissugna! De var uppe dagarna efter och promenerade! Oroa dig inte! Du kommer få ett bra resultat!

  • StarStruck

    Jag är i v 27+3, jag kan fortf sova på mage och knyta skorna ;) Visst är det lite mer ansträngande men magen är inte där för alltid. Jag har inte mått särskilt dåligt alls, jag mådde lite illa mellan v 8-14 typ. Jag äter det jag känner för. Har varit ganska trött men det beror oftast på lågt blodvärde. Nu har jag foglossning visserligen men förutsätt inte att du kommer ha det fruktansvärt jobbigt i 9 månader. Att vara gravid är fantastiskt för det mesta, speciellt när bebisen sparkar :D

  • Anonym (hm..)
    Anonym (livrädd me panik) skrev 2012-06-14 16:31:02 följande:
    Gravid är ju ett nädvändigt ont, annars kan det ju inte bli en bebis. Men är livrädd för det med, alla krämpor, hur det tar över mitt liv, att ha ont, kroppen förändras. Att inte ens kunna se mina fötter eller snöra skorna normalt. Spy, bli trött, inte kunna äta vad jag vill, inte kunna sova på magen. Alla inskränkningar i mitt liv under den tiden medan kille bara lallar på i vanlig takt. Känns rätt orättvist, särskilt när det är han som vill detta mer än mig.

    Alla inskränkningar i ditt liv under tiden du är gravid.. Jag tycker nog snarare att du ska tänka ett steg längre. 9 månader går fort. Ett barn (och definitivt en bebis) kommer innebära brutalt mycket mer inskränkningar än en graviditet. Du kommer hela tiden sätta ditt barn framför dig själv, t.o.m när det kommer till såna basic saker som mat och sömn..Det går aldrig föreställa sig omställningen det innebär att bli förälder innan man är där. Därmed inte meningen att få det att låta som något negativt men det är svårt att förstå vilken förändring det innebär. Tror man att det går leva på som tidigare så är det nog dags för en wake up..
  • Anonym (livrädd me panik)
    Anonym skrev 2012-06-14 16:48:40 följande:
    En brutal men nödvändig fråga - borde du verkligen skaffa barn?

    Om du tycker att graviditeten inskränker på "ditt liv", snälla du vänta bara tills barnet är fött..
    Du ÄR inte nummer 1 längre.

    Och missförstår jag dig rätt, eller skaffar du barn för att din kille vill?
    Det låter inte som något lyckat koncept är jag rädd.

    Kan bara beklaga.
    menar nog mer inskränker på min kropp än liv.
  • Anonym (livrädd me panik)
    StarStruck skrev 2012-06-14 17:19:23 följande:
    Jag är i v 27+3, jag kan fortf sova på mage och knyta skorna ;) Visst är det lite mer ansträngande men magen är inte där för alltid. Jag har inte mått särskilt dåligt alls, jag mådde lite illa mellan v 8-14 typ. Jag äter det jag känner för. Har varit ganska trött men det beror oftast på lågt blodvärde. Nu har jag foglossning visserligen men förutsätt inte att du kommer ha det fruktansvärt jobbigt i 9 månader. Att vara gravid är fantastiskt för det mesta, speciellt när bebisen sparkar :D
    :)
  • Anonym (livrädd me panik)

    Kommer man någonsin i form igen? Är väl svårt att hinna med det antar jag också... Inte får att jag är i toppenform nu men jag vill inte att det ska bli värre.

    och det är nog mest för min killes skull jag skulle göra det här inser jag...

  • straw2008

    Du kommer få massa svar där det påpekas att mammor minsann blir tightare o MER vältränade av sina graviditeter i förlossningar. Sanningen för mig o 99% av kvinnorna är dock att kroppen aldrig blir den samma. Inte underlivet heller. Du får väl avgöra om det är värt det för dig. Ett felsytt underliv kan du inte träna bort, inte heller sladdriga bröst eller bristningar.


    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • lelodi

    Jag förstår dig till 100 %!!
    Jag har alltid sett mig själv som en ganska ego människa som velat leva "mitt" liv (med min man såklart). Jag har i perioder varit bestämd på att inte skaffa barn av just den anledningen. Jag var rädd att jag inte skulle älska barnet så mycket att jag kunde göra plats ordentligt i mitt liv.
    Jag är väldigt fysisk av mig både på jobbet och på fritiden, min kropp är mitt arbetsredskap liksom. Att vara gravid tänkte jag mig skulle vara otroligt hämmande och precis som du undrade jag om det någonsin skulle gå att komma i form igen.
    Dessutom har jag varit paniskt rädd för förlossning sedan så länge jag kan minnas.
    Men gravid blev jag, planerat. Jag jobbade på och tränade ordentligt fram till v 30, men hade inga krämpor. Drog ner på takten, men kunde absolut vara igång. Egentligen bara sista 2 veckorna som jag tyckte var riktigt påfrestande.

    Förlossningen då? Jag kämpade mig till ett planerat snitt efter samtal på Aurora-mottagningen. Ingen hit det heller, men okej.

    Efter 3 veckor var jag människa igen, började promenera och bygga uppmig.Efter 9 veckor (efter samråd med BM och läkare) började jag rida och jobba så smått. Nu är sonen 5 1/2 månad och jag har varit tillbaka i form sen länge!
    Jag har en underbar man som tar sin del av ansvaret och jag har inte alls känt mig så bunden som jag trodde. Vi tränade tidigt sonen till att ta flaska så att jag kunde träna kvällstid och pappan lägga osv.

    Så var inte rädd! Jag har haft alla farhågor man kan ha inför graviditet/förlossning/barn men det är som alla säger: Det finns inget som slår att ha barn. Jag älskar min son över allt annat och jag fattar inte att jag kunnat leva utan honom  

Svar på tråden Livrädd för vara gravid, fler som känt så men det var bättre än ni trodde?