• Äldre 15 Jun 00:17
    11381 visningar
    17 svar
    17
    11381

    Svärmor var barnvakt, körde 8månaders i bil utan bilstol framåtvänd!

    Idag lät jag och sambon min svärmor vår dotters farmor henne att vara barnvakt för allra första gången. Vår dotter är 8 månader. När vi kommer hem har allt gått bra och vår dotter ligger och sover i sin säng. Så skönt känner vi att det funkade. När svärmor ska gå hem berättar hon att hon "fuskat lite". Hur då undrar vi, har hon fått äta godis eller ;). Hon berättar då att hon har kört med bilen till en väninna ca 1 km och satt vår dotter som är 8 månader i en vanlig framåtvänd bilkudde som min sambo hade för 20 år sedan, hon har satt midjebältet runt dottern och det andra bältet bakom ryggen på henne. Helt livsfarligt! Vi båda blev så paffa så vi stod som två frågetecken och fick inte fram något att säga. Innan vi gick hemifrån så ville hon ha instruktion hur barnvagnen fungerade för hon hade planerat att de skulle gå på en promenad och besöka den där väninnan sa hon till mig. Eftrsom hon hade bilkudden i bilen redan då så hade hon ju planerat att hon skulle köra istället. Jag tycker det är riktigt oansvarigt och fult att sitta och prata om att de ska promenera och att hon vill bli visad vagnen osv. Varför inte bara vara ärlig? Då hade vi ju kunnat ordna det så hon fick låna vår bil och på så sätt kört säkert och lagligt! När svärmor hade gått hem och vi satte oss i soffan så bara började jag storgråta. Hur i helvete kan man göra så? Jag kan inte låta bli att tänka på vad som hade kunnat hända :(. Nu sitterr jag uppe och kan inte sova, är arg, ledsen och så fruktansvärt besviken. Hade ju tänkt bygga upp mitt förtroende för henne så att vår dotter kunde fortsätta vara hos henne när det behövdes, men istället har mitt förtroende gentemot henne sjunkit i botten. Jag känner att hon aldrig mer ska få vara barnvakt. Hon skulle aldrig göra om det, menjag känner ändå inte att jag kan lita på henne. Varför kunde hon inte bara stanna hemma och njuta av att hon fick umgås med sitt lilla barnbarn sjölv för första gången? Nej istället måste hon iväg till sin väninna och visa upp sig. Min sambo ringde henne och sa vad han tänkte och tyckte, hon verkade inte förstå allvaret och släta över det med att säga att det hände ju inget. Ge mig råd, vad tycker ni? Hur hanterar vi detta? Gjorde hon fel? Ska vi låta henne vara barnvakt igen (jag vill inte det)?

  • Svar på tråden Svärmor var barnvakt, körde 8månaders i bil utan bilstol framåtvänd!
  • Azi
    Äldre 15 Jun 00:20
    #1

    Givetvis gjorde hon fel, det är ju helt vansinnigt galet!

    Jag kan bara svara för mig själv, men om mina eller mannens föräldrar gjorde något så oansvarigt så skulle jag inte kunna lämna barnen till dom. Jag kan leva med att de inte tänker exakt som jag gällande uppfostring och kost. Men när det gäller säkerhet och hälsa så är jag benhård, mina regler gäller.

  • Äldre 15 Jun 00:40
    #2

    Fullständigt oacceptabelt. Hade inte låtit henne vara barnvakt igen, fören då (i just detta fall) barnet var tillräckligt gammal för att sitta i vanlig bältesstol vid ca 4års ålder!
    Nä, ni får verkligen ta ett rejält snack med henne så att hon verkligen förstår vad hon gjort fel och att det inte går att säga "men inget hände" Nä inte denna gång, tack och lov! Men det är ju livsfarligt för barn att sitta utan rätt stol (även olagligt)

    Min dotter fyller snart 4 och min svärmor har fortfarande inte passat henne och jag vet inte om hon någonsin kommer kunna. Då hon hela tiden ska ändra på våra regler mot dottern. Och det är bara för henne att acceptera det.

  • Äldre 15 Jun 04:03
    #3

    Vad trist! Tyvärr har många äldre slapp inställning till säkerhet ,har egen erfarenhet av det. Jag tummar dock aldrig på säkerhet. Stå på er och jag tycker det låter vettigt att vänta till dottern är 4 innan hon passar igen . Låter inte som att ni kan lita på henne. Tänk vad hon kan göra i smyg. .

  • Äldre 15 Jun 05:29
    #4

    Herregud! Jag hade också börjat storgråta! Och inte kunnat lämna barnet till henne igen.

    Det är nog tyvärr rätt vanligt det där, att äldre generationen "tullar" lite på reglerna vad det gäller bar.säkerheten i bil.

    En kompis till mig fick barn för några år sedan. Hennes svärmor tyckte att dem kunde lika gärna, lägga bebis i sin liggdel, och sätta den i hatthyllan i bilen. Det funkade ju när hennes barn var små! Tjena!?

    Och tror nog att din man är, lika upprörd han egentligen. Men han vet väl inte hur han Ska reagera riktigt. Det är ju hans mamma.

    Tycker att när detta förs på tal, med svärmor, gråt då med. Stora floder, så kanske hon förstår allvaret i det hela!

    För självklart måste hon få reda på hur ni känner.

  • Äldre 16 Jun 12:09
    #5

    Skönt att höra andras åsikter. Själklart har hon gjort fel. Just nu är det jobbigaste att hon har varit så oärlig och sagt att dom ska ut och promenera med barnvagnen och jag har dessutom frågot om hon verkligen orkar det (svärmor hon har ont i en fot). När hon då sitter och säger att hon orkar och det är inte så långt att gå till väninnan så ljuger hon ju mig rakt upp i ansiktet. Hon har ju planerat att köra bil eftersom bilkudden redan är i bilen. Jag är så jävla arg på henne! Sambon är hemma hos henne nu och pratar om händelsen. Jag ville inte följa med, orkar inte ta den diskussionen :(. Det är inte bara detta som är jobbigt, hon har betett sig konstigt flera gånger. Hon är allmänt jobbig och tråkig att umgås med. Bland annat satt hon och var sur under hela tiden vi var med henne på julafton för att vi sedan skulle åka vidare till mina föräldrar. Varför kan hon liksom inte bara vara glad för den tid hon får med oss och sitt barnbarn. Tror hon verkligen att vi skulle vilja umgås med henne mer när hon beter sig så? Hon är så egoistisk och tänker bara på sig själv. Pratar bara om sig själv och sina problem och tråkigheter. Om man berättar något för henne så ska hon alltid komma med negativa vinklingar. Exemplevis när vi fick ny lägenhet så började hon babbla om allt negativt man kan komma på med en lägenhet. Hon tog bilen istället för att gå på grund av sin onda fot, hon tänkte då bara på att hon inte orkade gå, inte på att hon utsatte sig och sitt barnbarn för en allvarlig risk. Hon skrev ett långt sms till min sambo senare på kvällen, att det var ingen fara för vår dotter satt så fint i baksätet, hon trodde att vi hade detta som en bra anledning att hon inte skulle få vara barnvakt något mer. Det kanske hon inte får, men så var det verkligen inte, för det är faktiskt olagligt och farligt att göra så, dessutom ljög hon. Det är massor med tankar som snurrar i mitt huvud. Helst så vill jag aldrig mer umgås med henne eftersom jag mår så jävla dåligt av det. Vet inte hur man säger upp kontakten med sin svärmor.......känns som att jag vill det. Detta tär på vårat förhållande :(. Hjälp!

  • Äldre 16 Jun 12:57
    #6

    Du kanske skulle visa henne en film om vad som händer vid en krock? Fattar hon fortfarande inte vilken livsfara hon utsatte er dotter för, så är det bara att konstatera att tanten inte har några tomtar kvar på hjärnkontoret och att hon inte är att lita på för framtida barnvaktsuppdrag. För om hon utan att tänka efter utsätter henne för fara i bilen, hur ska ni kunna lita på att hon inte utsätter tösen för fara någon annan stans? 

  • Äldre 28 Jun 11:06
    #7

    Tycker självklart att man alltid ska försöka åka så säkert som möjligt i bil med småbarn, känns bara som detta blir lite väl överdrivet... att inte farmor ska få vara barnvakt mer! Att ta ifrån sitt barn möjligheten att ha en bra relation med sin farmor är egoistiskt. Undrar hur vi 50-talister har överlevt, liggande i barnvagns insatser, sittande mellan förarstolarna utan bälte....... bara en fundering! Tycker du ska förklara hur du känner och sedan glömma detta och låta farmor få en chans till, både för hennes och ditt barns skull!
    Innan alla påhopp kommer säger jag fortfarande att man självklart ska sätta barn i barnstolar i bil!!

  • Äldre 29 Jun 01:26
    #8
    liza skrev 2012-06-28 11:06:13 följande:
    Tycker självklart att man alltid ska försöka åka så säkert som möjligt i bil med småbarn, känns bara som detta blir lite väl överdrivet... att inte farmor ska få vara barnvakt mer! Att ta ifrån sitt barn möjligheten att ha en bra relation med sin farmor är egoistiskt. Undrar hur vi 50-talister har överlevt, liggande i barnvagns insatser, sittande mellan förarstolarna utan bälte....... bara en fundering! Tycker du ska förklara hur du känner och sedan glömma detta och låta farmor få en chans till, både för hennes och ditt barns skull!
    Innan alla påhopp kommer säger jag fortfarande att man självklart ska sätta barn i barnstolar i bil!!
    Förutom att bilkörning har förändrats rätt mycket de senaste 50-60 åren, så skulle jag vilja påstå att de 50-talister som faktiskt var inblandade i en olycka gick det med all säkerhet nog inte jättebra för. Varför är det så svårt för en del att faktiskt förstå vilken oerhörd risk man utsätter sig för när man sätter sig i en bil och ger sig ut i trafiken? Vid en allvarligare olycka så riskerar man i "bästa" fall att skadas mycket svårt och i värsta fall så har man inte sån "tur". Att man som vuxen inte tar sin egen säkerhet på allvar är väl en sak, hur otroligt dumt det än kan tyckas. Men att man chansar på sitt egna barns (eller ännu värre, någon annans barns) säkerhet, det kan jag för mitt liv inte förstå!! Hade min svärmor agerat likadant med min 8-månaders så kan jag säga att barnvaktsförbud hade varit svärmors minsta problem, både sambon och jag skulle ha blivit helt skogstokiga!

    Sen är det väl att ta i med ett permanent umgängesförbud, men självklart har man som förälder rätt att bli arg, förbannad, besviken, ledsen och sårad över att någon man litat på och i god tro lämnat bort det allra käraste man har, gör ett sådant fruktansvärt dumt beslut och därmed utsätter ens barn för en stor risk. 
  • Äldre 29 Jun 01:45
    #9
  • Äldre 3 Jul 09:36
    #10

    Eah shit vilka friheter hon tar sig!

    Skulle inte låtit henne vara barnvakt mer, men självklart ska dem fortsätta träffas under er uppsikt.

    Din man reagerar juh bra, och det är han som ska "skälla" ut henne.

    Skriv gärna vad hon sa efter deras snack??       

  • Äldre 4 Dec 13:09
    #11

    Jag förstår att du är arg och det är illa att hon ljugit och manipulerat er men ärligt tror jag inte svärmor till fullo förstår hur farligt det var. Jag hade tex aldrig barnstol utom bälteskudde och satt i knät på mamma när vi åkte bil och jag är född 82. Min svärmor är väldigt nojig om allt men även hon tyckte det var konstigt att vi tyckte att man måste stanna bilen om barnet gråter, hon tyckte att man kunde ju bara knäppa loss och trösta/amma och sedan sätta tillbaka barnet. 


  • Äldre 4 Dec 13:31
    #12

    Jag hade reagerat precis som du, för mig är det helt obegripligt att man åker bil med ett litet barn på det viset! Jag tror ingen född på 70-talet eller senare skulle tänka tanken att göra så. Men det här med säkerhet i bil var helt annat för 30 år sedan. Och den mentaliteten sitter tyvärr kvar hos många i den äldre generationen. Så ni får nog vara beredda på att hon nog inte kommer förstå er oro. 
    Jag förstår din ilska men detta får inte hindra ditt barn från att ha en relation med sin farmor. Du får försöka hitta andra vägar för dem att umgås. Hon kanske inte behöver vara barnvakt alltid, men ändå få tid att umgås med sitt barnbarn. Din man, barnet och farmor kanske kan hitta på saker tillsammans så får du lite egentid undertiden

  • Sommar­fjäril
    Äldre 4 Dec 13:50
    #13
    liza skrev 2012-06-28 11:06:13 följande:
    Tycker självklart att man alltid ska försöka åka så säkert som möjligt i bil med småbarn, känns bara som detta blir lite väl överdrivet... att inte farmor ska få vara barnvakt mer! Att ta ifrån sitt barn möjligheten att ha en bra relation med sin farmor är egoistiskt. Undrar hur vi 50-talister har överlevt, liggande i barnvagns insatser, sittande mellan förarstolarna utan bälte....... bara en fundering! Tycker du ska förklara hur du känner och sedan glömma detta och låta farmor få en chans till, både för hennes och ditt barns skull!
    Innan alla påhopp kommer säger jag fortfarande att man självklart ska sätta barn i barnstolar i bil!!
    Fast alla överlevde ju inte, det var mycket sämre statistisk på olyckor när man också hade sämre kunskap om hur man skulle sitta säkert i bilen. För mig är det ofattbart hur man kan göra så här. Tycker inte det var en liten sak och jag förstår att TS är besviken och ledsen.


  • Äldre 2 Mar 18:35
    #14

    Jag har full förståelse för att du känner dig upprörd och ledsen; hade det varit min dotter hade jag nog känt och reagerat likadant.
    Men jag undrar om farmor förstår hur farligt det skulle kunna vara? Jag har svårt att tro att det beror på illvilja, utan att det kanske helt enkelt är okunskap. Kan ni inte prata igenom det här med henne ordentligt (som din man verkar göra just nu), och verkligen förklara att det är riktigt farligt och att ni aldrig mer vill att det upprepas?

  • Äldre 2 Jun 17:02
    #15

    Förstår att ni blir upprörda, men tänk på att det förmodligen handlar om okunskap från hennes sida. Hon känner förmodligen inte till att det är farligt för så små barn att åka bil på det sättet. Försök ha en öppen diskussion med henne när ni förklarar varför det är viktigt att barn åker på "rätt" sätt i bilen. Om hon inte kan efterleva det får hon naturligtvis inte lov att köra ert barn. 

    Försök också att ha en så neutral dialog med henne som möjligt t.ex.
    "När du skjutsar vår dotter på det sättet
    så känner jag mig orolig och nervös
    följden blir att jag inte vill att du ska ta hand om vår dotter längre
    jag skulle önska att du följer mina/våra "instruktioner" när du är barnvakt eftersom vi gärna vill att du ska fortsätta passa vår dotter"

    Dvs. lägg ingen värdering i orden utan gå igenom lugnt och sakligt varför det är viktigt för er att hon gör som ni vill.
     

  • Äldre 2 Jun 17:12
    #16
    spirituality skrev 2013-03-02 18:35:22 följande:
    Jag har full förståelse för att du känner dig upprörd och ledsen; hade det varit min dotter hade jag nog känt och reagerat likadant.

    Men jag undrar om farmor förstår hur farligt det skulle kunna vara? Jag har svårt att tro att det beror på illvilja, utan att det kanske helt enkelt är okunskap. Kan ni inte prata igenom det här med henne ordentligt (som din man verkar göra just nu), och verkligen förklara att det är riktigt farligt och att ni aldrig mer vill att det upprepas?



    Jag tycker att detta lät jättebra. Har själv varit med om likadan händelse och jag blev paff.. Men allt löser sig om du pratar med henne om hur du känner och världen är idag när det gäller barn i trafik. Förklara för henne hur allvarligt det är och skräm henne lite med att säga du får 3000 kr i böter + indraget körkort så du får göra nytt prov för att få det för så är det faktiskt också!!!

    Herregud 8 månader och låta henne sitta framåtvänt och utan någon form av säkerhet :( tur att det inte hände något. Behöver inte vara hon som är en dålig förare och krockar men andra i trafiken kan göra fel och dra med henne i en olycka :(
  • Enter Sandma­n
    Äldre 2 Jun 17:15
    #17

    Hur har det gått med svärmor sen efteråt, nu när det gått en tid?

Svar på tråden Svärmor var barnvakt, körde 8månaders i bil utan bilstol framåtvänd!