• Arvidsmamma1

    Att somna utan bröstet...

    Har en son på 8,5 mån som sedan en månad tillbaka endast vill somna med bröstet i munnen, både på dagtid och inför natten. Tidigare har han somnat gott i rullande vagn eller i pappas vaggande famn på dagtid, men nu vill han bara somna med bröstet och jag måste sedan ligga kvar bredvid honom, annars vaknar han efter ca en kvart. Försöker vi med vagnen blir han ledsen och i pappas famn stressar han bara upp sig och kommer inte till ro. Jag har inget emot att amma honom till sömns egentligen och att ligga bredvid honom när han sover är bara mysigt, men när han är 11 månader ska jag börja jobba och hans pappa vara hemma med honom och nu börjar jag vara nervös för hur det ska gå för dem med sömnen på dagarna när jag är borta (kommer jobba dagtid, så kvällarna är jag hemma). Vi kommer att vara lediga hela familjen tillsammans 6 veckor i sommar och planen är att försöka få sonen att kunna somna gott och lugnt med pappa då, men frågan är - hur går vi tillväga? Vi vill inte att han ska behöva gråta sig till sömns. Är det någon som har något tips? Efter våra 6 lediga veckor ihop kommer pappan i familjen jobba ett par veckor till innan pappaledigheten och kommer då behöva resa bort med jobbet ett par gånger och då vara borta 3 nätter varje gång. Efter detta har vi en ledig vecka tillsammans hela familjen innan jag börjar jobba. Tror ni detta kommer påverka deras anknytning, vore det bättre om jag och sonen försökte följa med honom så de inte är ifrån varandra så många nätter? Eller att vi försöker vara lediga hela familjen längre än en vecka innan det är dags för mig att börja jobba igen? Många funderingar - hoppas ni har några kloka synpunkter Glad

  • Svar på tråden Att somna utan bröstet...
  • FridaKarin

    Det går över. Din son är antagligen i en seperationsfas. Läs på detta på google. Min son är nu 11 månader och han var precis lika dan när han var runt 8 månader. Din son behöver din närhet just nu.. Ge honom den, det kommer gå över. 

    PS. Min son är inte längre i denna fas :) ds. 

  • Arvidsmamma1
    FridaKarin skrev 2012-06-16 21:44:20 följande:
    Det går över. Din son är antagligen i en seperationsfas. Läs på detta på google. Min son är nu 11 månader och han var precis lika dan när han var runt 8 månader. Din son behöver din närhet just nu.. Ge honom den, det kommer gå över. 

    PS. Min son är inte längre i denna fas :) ds. 
    Skönt att höra Glad Det är det mysigaste jag vet att sova bredvid min bebis och som tur är har han ännu inga syskon som behöver min tid, så jag kan ligga och vila bredvid honom när han sover på dagarna. Men jag är ju lite nervös inför jobbstarten...men hoppas han kommit ur separationsfasen när det är dags för mig att jobba. 
  • FridaKarin

    Det gör han nog. Och gör han inte det så får hans pappa finnas där vid hans sida när han är ledsen. Till slut kommer pappa vara en lika trygg famn som mamma. Anledningen till att det är du som är den trygga föräldern nu är ju att det är du som är hemma med honom nu.

    Det kommer gå jättebra :) 

Svar på tråden Att somna utan bröstet...