Inlägg från: ViVäntarLois |Visa alla inlägg
  • ViVäntarLois

Svenska tjejer - ett socialt förfall

nihka skrev 2012-06-18 20:55:33 följande:
    Jag tycker ni ska gifta er så det hon lägger in i förhållandet tryggas även om ni går isär. Det är ju tjusigt att "dela" upp ansvaret som nu har gjort så länge det rullar på, men en riktig kvinnofälla om förhållandet tar slut. Du behöver också lägga upp ett pensionssparande åt henne i utbyte miot att hon lägger upp sig flera gånger om dagen. Jag är 22 år och från Pandora. Tjej. Med svans. Bak.
    Håller helt med om detta. Jag skulle inte ha några åsikter om fördelningen i ert förhållande, var och en är salig i sitt. Däremot får du en bra mycket bättre utdelning än vad hon får om ni skulle separera och det gör att det känns mer "fult" av dig att profitera på det sättet i en relation där man älskar varandra. 
  • ViVäntarLois
    Anonym (Fine...) skrev 2012-06-18 20:56:10 följande:
    Det är helt ok att leva som du och din flickvän lever... alla väljer vi vad vi gör med våra liv.  

Men varför har ni inte gift er?  Det ligger ju på ditt ansvar att din flickvän inte ska stå helt på bar backe om något händer.

Har du skaffat försäkringar med henne som förmånstagare? Har du skrivit testamente eller kan dina arvingar sparka ut henne?  

Du borde nog också ha en försäkring som täcker upp om du skulle bli arbetslös. En eninkomstfamilj är ekonomiskt mer sårbar.

Hur mycket sparar du i hennes namn till pension?  För att motsvara en grundpension så tror jag att det handlar om ca 15 % av en normallön (är det någon som kan bekräfta detta?).

Har hon några besparingar om ni skulle gå isär? 

Vad har du gjort för att göra henne trygg? I en relation som er så får du ju räkna med att ta ansvar för alla dessa bitar.
    Ännu bättre formulerat :)
  • ViVäntarLois
    Womanizer skrev 2012-06-18 21:02:25 följande:
    Den stora skillnaden här är att en försvinnande liten del av oss med utländska flickvänner tittar ner på er som lever efter "reglerna" i den moderna svenska modellen. Inte heller finner jag det sannolikt att något större antal av oss skulle dra igång skitsnack på jobbet om den stackars Pelle som måste diska hemma, eller Anna som är tvingad att arbeta och inte blir försörjd av sin man. 
    Men det är ju precis så du har vinklat den här tråden?
  • ViVäntarLois
    Womanizer skrev 2012-06-18 23:56:17 följande:
    Fråga:
    Då jag antar att inga par finns där parterna tjänar exakt på kronan lika mycket (och där ni inte är gifta) hur gör ni med den ekonomiska fördelningen? Sätter den som tjänar 100 kronor mer alltid in 50 kronor på sin respektives konto, eller lever ni ett ojämställt förhållande?   
    Vi valde tidigt att gifta oss eftersom vi tyckte det var självklart att dela det ekonomiska som familj.

Men givet är det lättare att ha en "låt gå"-attityd i förhållanden där skillnaderna är så små som ett par hundralappar i månaden. Om man separerar efter att ha haft en löneskillnad på några hundra så står man sig ungefär lika, om man separerar efter att ha haft löneskillnader på flera tusen så blir det uppenbart att den ena hamnar i ett sämre läge. Man kanske inte strävar efter 50/50 på pricken utan känner att 45/55 är okej. 10/90 känns däremot inte lika okej i en familj där man gemensamt fattat beslut att den som får 10 sköter all markservice. 
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall