• Womanizer

Svenska tjejer - ett socialt förfall

Bästa Familjeliv,

När jag för några år sedan träffade en kvinna från Ukraina som tillfälligt jobbade som tolk i Sverige fick jag en helt annan syn på jämställdhet. Idag är vi ett lyckligt par sedan några år och för henne är det otänkbart att jag som man ska laga mat, städa eller utföra annat hushållsarbete. Hon ser det som sin plikt som kvinna på samma sätt som det är min plikt att försörja oss. 

Kvinnan jag är tillsammans med ses av mina vänner som lite av en trophy-wife (vi är dock inte gifta).  Detta då hon är en sådan som andra män stannar upp och vänder sig om på gatan för att beundra. För henne är det naturligt att göra sig vacker varje dag och att klä sig snyggt. Hon berättade att en kvinna är mannens visitkort, och därför vill hon alltid göra ett vackert intryck. Själv är jag knappast något modell men har samtidigt aldrig haft svårt att träffa svenska tjejer tidigare.

I början var det lite ovant att lära mig förstå hur denna kvinna fungerade. Som svensk man var jag van med att göra det mesta i samförstånd med min respektive. Detta förklarade hon dock efter ett tag att jag skulle sluta med. I öststaterna ses det som direkt omanligt att rådfråga sin kvinna vilken film hon vill se, eller om det är okej för henne att jag bjuder hem några vänner eller kollegor. En man i hennes ögon är inte rädd för att ta dessa initiativ själv och kvinnan följer efter. 

När vi hade varit tillsammans en tid bjöd jag hem några kollegor. Hon var väldigt glad över detta eftersom hon då gavs chansen att visa hur duktig hon var i köket och hur bra kvinna hon var. Middagen blev en festmåltid värd nobellmiddagen och hela tiden servade hon våra gäster och var lyhörd inför att de skulle må så bra som möjligt. En av tjejerna i sällskapet började sedan prata skit om mig på kontoret eftersom hon ansåg att jag var en mansgris som förtryckte denna kvinna. När jag berättade det för tjejen blev hon för första gånger helt vansinnig. Hon var i princip beredd att ringa upp denna tjej och läsa lusen av henne. 

För henne var jag en drömkille. Jag dricker mig aldrig berusad, har ordnat ekonomi, gör henne glad med små presenter och skulle aldrig drömma om att slå henne. Inte heller springer jag till prostituerade eller går på porrklubb vilket är väldigt vanligt förekommande för ukrainska män. Jämställdhet för henne handlar inte om dela på hushållssysslorna utan om att båda tar delat ansvar för helheten. Hon som kvinna sköter hemmet, och jag som man sköter ekonomin. 

Hon jobbar förvisso lite fortfarande som översättare, och drar också in pengar. Detta är dock enbart för att hon tycker det är roligt, och hon gör det enbart några timmar i veckan som en hobby eftersom hon talar och skriver flera språk flytande. 

Varje morgon när väckarklockan ringer kliver hon upp för att ordna kaffe och frukost åt mig samt stryker skjortan om det behövs. När jag kommer hem möter hon mig i hallen med ett leende och hänger upp min kavaj. Maten står alltid uppdukat på bordet och som regel är det flera rätter att välja på. Efter maten vet hon att jag gillar att byta till bekvämare kläder luta mig tillbaka i favoritfåtöljen och läsa DI. Varje gång kommer hon ut med kaffe och efterrätt, eller något fruktfat. 

Sex blir aldrig en förhandlingsfråga som det kan bli i andra förhållanden. Trots att vi nu varit tillsammans ett par år har vi sex varje dag, och ibland flera gånger varje dag. Bättre sexliv har jag aldrig haft! Går vi ut, om det så bara är till affären ska både sminket, håret och kläderna fixas till innan. Det är dock något hon gör varje dag på rutin så det är väldigt sällan jag behöver vänta någon längre tid innan vi kan lämna hemmet. 

Finns det nackdelar? Jodå, det gör det. När hennes morfar blev sjuk åkte hon dit och var borta i två veckor för att ta hand om honom. Kvinnor från öst är väldigt familjeorienterade och familjen är alltid viktigt och högt prioriterad. De har kommit och hälsat på 2 ggr och det blir lite väl intensivt för min smak. 

Fördomarna från omgivningen fanns naturligtvis där, och finns så även idag om än i mindre omfattning. Allt från nedlåtande blickar till en kvinna som mer eller mindre förklarade mig som en värsta sortens våldtäktsman som utnyttjade försvarslösa fattiga kvinnor. Att hon sedan tjänade nästan lika bra som mig eftersom hon var anställd på ett internationellt företag spelade ingen som helst roll. Att hon dessutom var snygg var tydligen ett problem också eftersom jag (tydligen i egenskap av ful) inte hade rätt att ha en snygg kvinna.

När jag träffade denna tjej var jag helt själv om det på kontoret. Nu har två andra manliga kollegor gjort precis samma sak, och de säger båda samma sak: Aldrig mer en svensk kvinna!

Detta är inte på något sätt ett försök att trycka ner svenska tjejer, utan ett sätt att få igång diskussionen om könsroller på riktigt. Feminister vill gärna framhålla sig som jämställda samtidigt som jag sällan hör någon feminist kritisera det faktum att det idag finns ett tiotal lagar i Sverige som aktivt diskriminerar män. Inte heller det faktum att deras kamp om jämställdhet resulterat i att män idag gör mer av det som tidigare främst sågs som kvinnans uppgifter (ta han om hem, matlagning och ungar) medan typiska manliga sysslor fortfarande utförs av främst män. Hur ser ni på det? Berätta gärna om ni är en han/hon eller hen och vilken ålder ni har så blir det enklare att se om det finns något mönster. 

Tack för ordet. 

• Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall
  • Pompeia01
    cruz skrev 2012-06-20 07:58:25 följande:

Tack och lov håller även Ukraina på att förändras och bli mer modernt. Jag har två yngre kollegor från Ukraina, båda är kvinnor, läkare och forskare. De har så pass mycket hjärna att de insett attt de inte får tillräckligt med stimulans och utmaningar av att bli hemmafruar. Den tiden är snart förbi då Ukrainas kvinnor vill vara visitkort och kuttersmycken. Heja!

Då måste barnen lämnas bort där också. Heja!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Border
    Pompeia01 skrev 2012-06-20 08:28:46 följande:
    Då måste barnen lämnas bort där också. Heja!

Varför det? Och vad menar du med "också"?
  • Pompeia01
    Border skrev 2012-06-20 08:30:00 följande:

Varför det? Och vad menar du med "också"?
    Ja, om inte de där kvinnliga läkarna och forskarna är barnlösa, så måste ju deras barn vara någon annanstans medan de sysslar med sitt läkeri och sin forskning. För jag gissar att de inte är med på sjukhuset..? Också = här i Sverige.
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • astro

Jag minns en underbar dam från Japan som besökte min familj när jag var i tonåren. Hon var akademiker och berättade med uppenbar sorg att hon inte hade barn (eler man) eftersom hon av traditionella skäl inte hade kunnat ha kvar sitt arbete om hon hade bildat familj. Då hade hennes roll varit att i första hand vara fru, mamma, uppassning för hans mamma samt hushållsassistent - ungefär. Och det hade inte alls passat sig att ha kvar jobbet (jag fick intrycket att det kanske kunde ha gått om hon bara inte hade haft ett chefsjobb, men hon förklarade inte detta i detalj).

Även i Sverige finns det rester av detta sätt att tänka. Rejäla rester. När jag berättar att jag har många barn så utgår ALLA ifrån att barnen och hemmet tar upp all min tid. Nu råkar det vara så att det mestadels har varit jag som jobbat och maken som tagit större delen (sådär en 80%) av arbetet med barn och hushåll, men det utgår ingen ifrån och det är inte ens alltid jag blir trodd om jag förklarar detta. Ganska irriterande att vara ett undantag bara för att jag är kvinna och inte i första hand ägnar mig åt barn, make och hushåll. Demon

• Den vita staden
    Pompeia01 skrev 2012-06-20 07:32:08 följande:
    Fast i de flesta av jordens länder, så är det precis så det är. Den allmänna åsikten är, att en man som inte kan försörja sin fru och sina barn är en loser. Det gäller förstås inte om kvinnan är högutbildad och har en hög tjänst inom ett område som hon själv har valt. Men om en man måste skicka ut sin fru att städa hos andra t.ex., så anses han inte vara någon riktig man...

Jag kan faktiskt tycka att det är lite konstigt, att så många svenska kvinnor väljer att nöja sig med en man som inte klarar av att försörja en familj. Vad beror det på - dåligt självförtroende..? Att man inte tror att man är värd bättre..? Att man tror att man är för ful för att få någon mer lyckad..? 
    Alldeles rätt!
    God of Justice; Thou who saved us when in deepest bondage cast, Hear Thy Serbian children's voices..
  • Border
    Pompeia01 skrev 2012-06-20 08:31:10 följande:
    Ja, om inte de där kvinnliga läkarna och forskarna är barnlösa, så måste ju deras barn vara någon annanstans medan de sysslar med sitt läkeri och sin forskning. För jag gissar att de inte är med på sjukhuset..? Också = här i Sverige.

Jaha, då förstår jag. Jag trodde du menade att de var tvungna att lämna ifrån sig sina barn permanent. Sorry! Givetvis måste barnen vara på dagis eller liknande då. Men dagis är inget hemskt. Det är tom bra att barnen går på förskola, med tanke på den pedagogiska biten och att de får chansen att träffa och leka med andra barn mm.
    Jag var mammaledig i två år, efter detta har sonen oftast gått max 15 timmar i veckan 
  • astro

Ni som pratar om övergivna barn som får problem för att mamma jobbar bör kanske betänka att en annan riskprofil är barn med en underkuvad mamma.

Dominant pappa, kuvad mamma, typiskt resultat: Adolf Hitler. 

Barnpsykologin visar tydligt på att det optimala för barn är:

En harmonisk familj där båda föräldrarna bestämmer.
    Arbetstider som gör att båda föräldrarna hinner och orkar med att vara med sina barn (inget litet barn borde gå heltid på dagis) 
    En uppväxt utan våld
    Utrymme nog att utvecklas som individ 
    Syskon eller mycket nära kontakt med jämnåriga barn
    Husdjur
    Inga separationer
    En uppväxt utan droger
    Kreativ uppmuntran
    Tillräckliga sömntimmar

För mig är detta inte en jämställdhetsfråga utan en fråga om barnens väl och ve. Om vi envisas med att bygga ett materialistiskt samhälle där båda föräldrarna "måste" jobba och nästan alla "bra" jobb är heltid, då kommer barnen i kläm men detta är inte för att mamma jobbar utan för att båda föräldrarna är stressade, trötta och frånvarande. Om vi gjorde det lättare att vara förälder (oavsett kön) utan att jobba ihjäl sig så skulle vi investera i ett mer harmoniskt samhälle med betydligt färre ungdomsbrott och drogproblem.

• PumpkinQueen
    Anonym (utländsk) skrev 2012-06-19 19:51:48 följande:
    Men förstår du inte själv, att hon inte ser er som jämställda? Hon ser sig själv som en lägre stående varelse som bara finns till för att behaga dig? Hon anser att hon måste bevisa att hon duger.

Det är så oerhört sorgligt. Hon lever sitt liv genom dig, och inser inte sitt eget värde som människa.

På ett sätt tycker jag det är bra att ni gnällspikar och latmaskar importerar era fruar från u-länder, för då slipper vi antagligen en hel del våldtäkter, trakasserier och kvinnomisshandel. Får ni hem en egen slav så är ni nöjda och stör ingen annan. Men samtidigt tycker jag så fruktansvärt synd om de kvinnor som är förminskade till tjänarinnor och horor åt sina män, och som lever i skuggan av dessa män hela livet.

Vore jag inte redan gift, och mot förmodan råkade gifta mig med en sådan slav/partner, så skulle jag ju göra allt för att få den jag älskar att blomma upp, att leva det liv hon vill, att må bra, glänsa på sitt eget sätt, få ut så mycket av livet som möjligt. DET är kärlek, inte att säga åt sin partner att det är tillräckligt bra att sitta hemma och agera slav. Jag skulle vilja något bättre åt min partner, än att vara min slav.

Att leva ett sånt liv som du gör TS, är varken kärleksfullt eller respektfullt. Det är din uppgift, som hennes man, att förklara för henne att hennes syn på förhållanden är fel, det är inte okej att utplåna sig själv helt och hållet för din skull. För du älskar väl henne, och vill hennes bästa? Hennes bästa är inte att vara din slav, och om hon säger att hon vill vara det, så beror det ju på att det är det hon tror att du vill ha. Hon är rädd att bli utkastad om hon inte behagar dig.

Och, oss män emellan - vill du verkligen ha en dörrmatta som aldrig säger ifrån? Vore det inte mer spännande och intressant med någon som har en egen vilja, ett eget liv, något intressant att diskutera och berätta om då du kommer hem från jobbet? Vore det inte härligt om din slav nån gång gav dig lite utmaningar i förhållandet, och inte bara strök medhårs?
    Väl talat!
  • Anonym
    Border skrev 2012-06-20 08:20:58 följande:
    Nej, men vad fasen. Man måste väl ändå se till att hela livet inte står och faller med en annan människa? Att hela livet faller samman ekonomiskt om man blir lämnad?
    Varför skall du bli lämnad? Bryr du dig om din familj så blir du inte lämnad. Men det klart, satsar du på karriär, bryr dig inte om ditt hem, överlämnar anvsaret för dina barn på din man, inte orkar ha sex är risken stor att du blir lämnad. Vad har du uppnått då?
  • Flaminia
    Border skrev 2012-06-20 08:20:58 följande:
    Nej, men vad fasen. Man måste väl ändå se till att hela livet inte står och faller med en annan människa? Att hela livet faller samman ekonomiskt om man blir lämnad?
    Jag känner en äldre kvinna som blev lämnad av sin man när hon var närmare 60 år. Hon hade inte haft någon egen inkomst på länge och i landet där hon bor är det regel att mannen betalar underhåll åt exfrun vid separation eller skilsmässa. Det har dock varit mycket krångel eftersom hennes exman varit väldigt ovillig att betala något åt henne så hon har fått bråka en massa med diverse myndigheter. Nu får hon visserligen underhåll men det är ganska litet och hennes pension är också skral.

Det är en sån situation som jag absolut inte skulle vilja hamna i, att stå där med en dålig pension och/eller vara ekonomiskt beroende av sin före detta. Jag skulle aldrig vilja ge upp mitt jobb och kan inte förstå hur detta skulle göra mig till mindre kvinnlig. För mig sitter kvinnligheten inte i huruvida man yrkesarbetar eller inte.
Svar på tråden Svenska tjejer - ett socialt förfall