• Trekk

    Toalettetikett för muslimer =)

    Jag vill ta tillfället i akt och dela med mig lite av visheten som finns inom islam gällande toalettbesök.

    Svenskmuslim.se har följande att säga:

    http://svenskmuslim.se/_forum3/viewtopic.php?f=10&t=1796 

    Jag har tagit mig friheten att kommentera de 10 punkterna utifrån mitt sätt att betrakta omvärlden. Tar mig även friheten att använda några av Allahs 99 tjusiga namnSoligHur du bör bete dig i toaletten 

    1. Det är mustahab (rekommenderat) att täcka sitt huvud med till exempel en kufi eller liknande då du är i toaletten. 

    Varför? Varför är detta ett stort bekymmer för den NÅDERIKE?

    2. Att bära skor, det vill säga till exempel sandaler och detta eftersom att det är bra och du håller dig renare. 

    No argument here, inga konstigheter.

    3. När du skall in i toaletten, säger du en du’a (till exempel: Allahoma inni eudhu bike minal Khubsi wal khabaisi) och sedan går du in med vänster fot först. 

    Aaand so we open up the floodgates of crazy! Skrattande Vilken frisk person skulle någonsin göra något sådant? Varför? För att inte Djinns ska följa med in på dasset eller? (Varför skapade den FÖRÖDMJUKANDE Djinns från första början?) Hur vansinnigt är det inte att vråla ut denna trollformel innan man kliver in med vänster sandal i skithuset?
    It's shit like this Islam..shit like this. Hur ska man kunna ta en så obskyr kult på allvar?

    4. Du bör göra allting fort i toaletten och inte sitta där för länge för att toaletten är en smutsig plats. Många människor gör fel här eftersom att de till exempel läser tidningen, tittar på tv eller talar i telefon i flera timmar i toaletten. 

    Vem fan sitter o skiter två timmar med tidningen? Homer Simpson? Halmgubbeargument. Men sure, dasset är dirty och man kan ha bättre saker för sig än att hänga där. Inte för att det angår den UTVIDGANDE men ändå.

    5. du skall inte tala i toaletten. Änglarna följer inte med i toaletten, men om du talar tvingar du de att stiga in för att anteckna vad du säger. 

    Men snälla islam, jag ber er! Drömmer Änglar följer med in på skithuset för att skriva ner dina djupa ord och tankar? De måste fysiskt vara med dig där? För att vara en allsmäktig gud så är den SAMMANDRAGANDE inte så skicklig på att lägga ut arbetsuppgifter på entreprenad. I call crazy järnåldersnonsens.

    6. Du bör alltid tvätta dina händer innan du kommer i kontakt med din kropp och efter. Detta för att stoppa risken att bakterierna sprids vidare. 

    No shit Sherlock! Dessutom kände man inte till bakterier då Koranen skrevs, men fine, denna efterhandskonstruktion är iaf legitim.

    7. När du skall kissa bör du sitta medan du gör det. Det är mycket bättre eftersom att urinet kommer lättare ut och du håller dig renare. När man står upp är det stor risk att urinet hamnar på ens kläder eller runtomkring och det kan leda till att du går på det. Vår ädla profet (Guds frid och välsignelser vare över honom) visste om detta och dagens forskare har kommit fram till att om man sitter medan man kissar minskar risken för att få prostata cancer riktigt mycket. 
    Det finns hadither som säger att profeten (Guds frid och välsignelser vare över honom) brukade stå när han kissade. Förklaringen till detta är att om till exempel du är hemma eller hos någon du känner, då kan du sitta eftersom att du vet att hygien är viktig för muslimer. Men om du till exempel vill förätta dina behov på en allmän plats där hygienen inte alltid hålls, bör du istället kissa stående. 

    Okej, vänta lite. Den ädle Profeten visste att man skulle sittkissa, men stod upp och kissade ändå? Okeeeej.
    Jag skulle gärna vilja läsa Suran/Hadithen som gör direktkopplingen mellan prostatacancer och sittkisseri. 
    Åter igen, Islam försöker claima vetenskapliga fynd var vid stor lyteskomik uppstår.

    8. När du duschar, tänk på att duscha uppifrån och sedan nedåt. Detta för att hindra bakterier att ta sig upp och göra dig sjuk. 

    Min nonsensmätare börjar få slut på batteri! Har aldrig hört så obildat, ignorant och ovetenskapligt nonsens från en vuxen människa på riktigt länge. Kollegialt utvärderade data please Solig9. Det är även viktigt att du täcker dig så mycket som möjligt. Blygsamhet är en del av iman och därför bör du täcka din aura (från naveln till knäna för män) medan du duschar och bara avtäcka delarna när du skall duscha den delen. 

    Men snälla rara söta islam kan du inte sluta! Vad är detta för New-age trams!? Kan inte den ALLSEENDE se...well...allting? Men man kan med simpla trix dölja sig för den ALLGENOMTRÄNGANDE? Good to know.

    10. När du skall lämna toaletten, går du ut med höger fot och säger ”Ghufranake”. 

    Ghufranake?....Ghufranake?.....seriöst? Ni tar det verkligen dit alltså. Ut med högertassen först och så ett Ghufranake på det! 
    Kalla mig oldschool men...varför? Vad händer om man inte gör detta? Men som man brukar säga, FÖRSTÖRARENS/DEN OGENOMTRÄNGLIGE/DEN SOM ALDRIG MISSLYCKAS vägar äro outgrundliga.Solig

    Undrar för övrigt varför Profeten ansåg att man bör torka sin röv med ett udda antal stenar. Vad gör DEN GÖMDE/HÄMNAREN/ARVTAGAREN med en om man torkar sig med ett jämnt antal stenar?

  • Svar på tråden Toalettetikett för muslimer =)
  • SkåneP

    Den sajten i allmänhet, och toatråden i synnerhet, är Poes lag i full blom.

    Frågorna och svaren skulle, helt identiska, lika gärna kunnat vara satiririskt ironiserande över religiösa knäppigheter.
     

  • SkåneP
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-19 11:00:53 följande:
    För lite och göra på jobbet idag?
    På vilket sätt är det relevant till trådens ämne?
  • Trekk
    Ghufranak/Ghufranake verkar betyda Oh Allah! Bestow your forgiveness upon me!

    För vad man ber om förlåtelse är för mig ens smula oklart. Om man har skitit så illa att man måste be Gud om förlåtelse bör man rimligen vara i behov av läkarvård...i alla fall en dietist om inte annat. Solig
  • Trekk
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-19 11:00:53 följande:
    För lite och göra på jobbet idag?
    Mitt yrke är att dela med mig av det överflöd av visdom som döljer sig i diverse heliga skrifter. Ett tack vore på sin plats.
  • Tonårsmamman1
    Trekk skrev 2012-06-19 11:21:08 följande:
    Mitt yrke är att dela med mig av det överflöd av visdom som döljer sig i diverse heliga skrifter. Ett tack vore på sin plats.
    Snarare en ursäkt från dig som slösar med folks tid med ditt skitsnack.
  • Trekk
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-19 11:22:37 följande:
    Snarare en ursäkt från dig som slösar med folks tid med ditt skitsnack.
    Du lät inte munter du inte. Vad för problem har du med dessa rituella sanitetsregler? 
  • Dao
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-19 11:00:53 följande:
    För lite och göra på jobbet idag?
    Var det ett inlägg i debatten eller bara ett resultat av att du har så lite att göra så att du helst hänger här och gör meningslösa inlägg? Jag bara undrar över vad du menar.
  • Dao
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-19 11:22:37 följande:
    Snarare en ursäkt från dig som slösar med folks tid med ditt skitsnack.
    Skitsnack var en ytterst passande definition när vi talar om muslimers toalettritualer.
  • J   a   d   e   d

    Är besviken. Trodde att Trekkiz skulle göra en tråd med ALLA Den Utvidgandes (swt) och hens Profet Mohammeds (guds straff vare med henom) alla bisarra ritualer.
    Jag tror inte att jag nånsin har sett en tråd med samtliga dessa ritualer sammanställda, as we know them alltså. Det tenderar ju att variera mellan muslim och muslim vad som väljs att praktiseras eller ens kännas till, eller erkännas. Finns ju många muslimer som avskriver sådant här som trams alternativt "lögner", det förra tyder på vettet i behåll och det senare tyder på en högfärdighet som Den Utvidgande inte älskar (Koranen 4:36)


    Jeddan
Svar på tråden Toalettetikett för muslimer =)