Inlägg från: Gumsegumsan |Visa alla inlägg
  • Gumsegumsan

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

hos oss hjälptes vi åt under föräldraledigheten. min son har aldrig varit någon storsovare ens när han var liten så resonemanget att man kan sova under dagen när man är fp-ledig håller inte alltid.

min man och jag resonerar som så att både den som åker till kontoret och den som är hemma har jobb att sköta, om än på olika sätt. därför hjälps vi åt.

sonen hade dock en period (när vi båda hade börjat arbeta igen) som han vaknade varje natt  och var ledsen. dessa nätter tog min man till 99% eftersom jag har större sömnbehov och svårare att somna om efteråt. jag kan lätt ligga vaken 2 timmar och inte kunna somna om.
    detta kompenserades dock genom att jag är mer morgonmänniska än han och således lät honom få sovmorgon både lördag och söndag oftast.

nu svarade jag lite tvärtemot vad tråden efterfrågade kände jag, men kontentan är ju densamme även om min man tog nätterna      

• Gumsegumsan
    Päron1986 skrev 2012-06-20 20:58:55 följande:
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.

oj oj vilka knasiga hormoner jag har då

nä men visst, kanske under amningen att det var så, men efter det så nej. min man däremot har alltid kunnat slocka på beställning, när var hur som helst  
  • Gumsegumsan
    MalinEddie skrev 2012-06-20 21:21:32 följande:
    Vi resonerade som så att barnen var mitt ansvar de åtta timmar min man arbetade. Detsamma gällde givetvis när han var föräldraledig. När vi båda var närvarande delade vi på ansvaret.

samma här! tycker det verkar ytterst märkligt att den ena partnerns tillvaro ska rulla på som om inget hänt när det kommit en ny familjemedlem.
    har man dessutom äldre syskon med i bilden så tror jag det är ännu viktigare att hjälpas åt även om den ena "bara går hemma" som många kallar det.

jag förstår inte tankesättet i att den föräldraledige ska slå knut på sig medan den arbetande har en oförändrad tillvaro. men jag vet familjer som har det så och tyvärr verkar det ha en tendens att fortsätta i den andan även när mamman återgår i arbete. ja ja, varje familjs val...   
  • Gumsegumsan
    Your Mama Bear skrev 2012-06-21 18:41:38 följande:
    Varför skulle en person som jobbar på till exempel kontor behöva mer sömn än en person som är hemma med en vild unge? Även om det inte går att sova ikapp på jobbet kan man sitta ner och ta ta det relativt lugnt. (Självklart finns det väldigt olika jobb och olika barn, jag generaliserar.)

Att vara föräldraledig på heltid är enligt mig något av det mest påfrestande man kan göra. Psykiskt men även fysiskt, eftersom det aldrig finns en chans att vila. Så har det i alla fall varit för oss med vårt barn.
    här håller jag med!

visserligen har jag ett yrke där jag behöver vara ganska så alert, men för att klara en dag med en ett-åring som är högt och lågt och knappt sover middag så behöver man vara utvilad för att tålamodet ska klara det 

många gånger är mitt kontor rena semestern jämförelsevis. fikapauser, lunchraster och möjlighet till toalettbesök när och nästan hur länge man vill. något som inte alltid är möjligt hemma.    

• Gumsegumsan
    nevermind skrev 2012-06-22 09:46:08 följande:
    Hur gör ni föräldrar när BÅDA jobbar heltid?

tar natten som den kommer. den som behöver sova får göra det (oftast jag)

samma sak med helgmorgnar, den som är mest morgontrött får sova (oftast maken)

brukar funka bra hos oss. 
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?