• Lärka

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Studentpappa skrev 2012-06-20 21:06:43 följande:
    Som jag fattat det klarar kvinnan sömnbristen bättre pga hormoner som finns under amningen. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om.
    Nä men hela grejen med prolaktinet är ju att man sover tyngre. Dvs när man väl sover så är man större del i djupsömn, vilket ger effektivare återhämtning. Men man kan ha lika svårt att somna om eller klara sömnbrist för det. Och det är bara när man ammar, det finns ingen super-kvinno-gen som klarar allt som rör barn vilket många män verkar tro.

Själv har jag problemet att om jag sovit några timmar så är jag för pigg för att somna om, men inte alls pigg nog att orka dagen. Sova dagtid är lite drömscenario, men visst ibland så. Vi sköter båda viktiga jobb - barn och pengatjänande, så vi behöver båda vara fungerande.

Vi delar. Jag tog en natt helt för lite sedan, då tackade maken mig men la till lite försynt att han kände det som om han missat nåt och att allt går så fort ändå nu så att han gärna vill ta vara på alla delar. Dvs byta blöjor nattetid å vyssja å så. När jag slutat nattamma ser jag dock fram emot att få lägga mig i gästrummet och sova helt ostört en hel natt!
  • Lärka
    rockaroll skrev 2012-06-21 17:24:20 följande:
    Jag har sagt till min sambo att han får börja gå upp nu han också, men han vaknar inte! Jag får knuffa och rycka i honom, ibland vaknar han, ibland inte. Antar att han blivit van att slippa, eftersom jag ammat och sen tagit nätterna för att han jobbar. Men nu är han ledig i två mån så nu får han allt hjälpa till!
    Tips som jag hört från många, sov borta en natt. När den andra känner att ingen back-up finns så sover man lättare och vänjer sig vid att reagera snabbare. På samma sätt som man sällan försover sig till ett viktigt möte, men lättare till en vanlig tradig arbetsdag.
  • Lärka
    rockaroll skrev 2012-06-21 22:16:05 följande:
    Lärka, grejen är att jag inte vågar! Tänk om han verkligen inte vaknar och sonen får skrika sig blå? Jag skulle aldrig förlåta mig själv att jag sov borta. Men tanken har såklart slagit mig. Det är snart 8 månader sen jag sov en hel natt ostört. Börjar kännas.
    Åh, jag förstår din oro. Sov på soffan istället, halvvägs borta men lite kvar?
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?