• Studentpappa

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Något jag uppmärksammat på sambons mammavänner är hur lite hjälp de får av sina respektive med nätterna. (inte alla givetvis men det verkar vara vanligt)Varför går ni med på det om ni nu har det så?

Ingen pajkastartråd utan jag är seriöst intresserad, är det för att ni inte anser era män klara av det eller vågar ni inte kräva det? Detta gäller ju givetvis när ni inte ammar längre. För mig skulle det kännas konstigt att inte vara en del i barnets hela dygn 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 21:53
    Jag har fått en hel del svar och många rimliga anledningar, tråden har även hållit god ton och inte urartat som så många andra på FL.
    Jag är antagligen inte så aktiv längre men ni får givetvis diskutera ämnet vidare.

Mvh
  • Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?
  • Hoppy

Min sambo och jag delade på nätterna när jag slutat amma, så vi stämmer inte in på den situationen som beskrivs i TS. Däremot när jag fortfarande ammade gick jag upp för jag var tvungen att amma sittandes (sonen hade reflux och kunde inte liggamma), men sambon gick upp halv 6 varje morgon och lät mig sova vidare tills halv 8 då han var tvungen att åka och jobba - för att jag skulle få några timmars sömn extra.

Sova under dagtid funkade nämligen tyvärr inte förr oss, sonen sov runt 20 minuter varje sovpass när han sov under dagen och på den tiden hann jag inte ens somna.

• MalinEddie
    Päron1986 skrev 2012-06-20 20:58:55 följande:
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.
    Det är nog något som många män använder som ursäkt. Har märkt det i min omgivning. Av någon konstig anledning går det finfint när kvinnan inte är närvarande.
  • Hoppy
    På vår föräldrautbildningen berättade barnmorskan att kvinnor har  lättare att somna om efter att ha varit vaken en liten stund på natten, det hade med hormonerna att göra. Så hon rekommenderade att kvinnan tog de flesta nattisarna.

Förståerligt.
    Eh? Stämde verkligen inte på mig, vare sig under amningen, efteråt eller någonsin Sambon somnar om på 2 röda medan det tar evigheter för mig. Har aldrig hört något om detta förut, kanske stämmer det att kvinnor somnar om lättare, men mest låter det som något föräldratips som delades ut på föräldrakurs (om det funnits) runt år 1946.
  • Gumsegumsan

Förståerligt.

oj oj vilka knasiga hormoner jag har då

nä men visst, kanske under amningen att det var så, men efter det så nej. min man däremot har alltid kunnat slocka på beställning, när var hur som helst  
  • Studentpappa
    Hoppy skrev 2012-06-20 21:04:22 följande:
    Eh? Stämde verkligen inte på mig, vare sig under amningen, efteråt eller någonsin Sambon somnar om på 2 röda medan det tar evigheter för mig. Har aldrig hört något om detta förut, kanske stämmer det att kvinnor somnar om lättare, men mest låter det som något föräldratips som delades ut på föräldrakurs (om det funnits) runt år 1946.
    Som jag fattat det klarar kvinnan sömnbristen bättre pga hormoner som finns under amningen. Huruvida det stämmer eller inte har jag ingen aning om.
    De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • sweran

Jag har tagit i stort sett alla nätter med mina tjejer! O det av den enkla anledningen att jag vaknar vid minsta pip från dem, o somnar som en stock så fort de somnat om! Sambon däremot måste man i stort sett hälla en hink vatten över för att han ska vakna, o när han väl vaknat kan han inte somna om! Lilla dottern skrek mer eller mindre dygnet runt i 9 månader, så är en mästare på att klara mig utan sömn ;) men jag klagar inte! Sambon jobbade skift under den perioden o var ledig mycket! Så han har fått ta största ansvaret på dagarna så fort han vart ledig

• stresss
    Studentpappa skrev 2012-06-20 20:58:50 följande:
    Gick det inte att sova i separata rum då? Vet han att du inte finns tillgänglig måste han väl vakna lättare? 
    Ja, men eftersom han inte var helt jämn i humöret så litade jag inte på honom nattetid. jag tycker att ett litet barn som vaknar på nätterna måste vara 100% på att bli tröstad och lugnad och inte mötas av ilska.
    Och som mamma blev jag inte lugnare av att han inte kunde styra sitt humör.

Detta höll på att kosta oss  vårt förhållande. 
  • Päron1986

Ja jag tänkte direkt på att sambon somnar blixtsnabbt men knappast jag, men men, det var iaf så det låg till rent fysiskt ;)

• Anna J01

Jag gör det för att det tar dubbelt så lång tid och ansträngning att väcka stocken bredvid, som att gå upp och stoppa om eller leta rätt på en napp.

Kräver dock hjälp när det är mer än så. T.ex. Om nåt av barnen får för sig att vara vaken flera timmar mitt i natten, är sjuk, bajs, kräks Etc...

• Studentpappa
    stresss skrev 2012-06-20 21:08:18 följande:
    Ja, men eftersom han inte var helt jämn i humöret så litade jag inte på honom nattetid. jag tycker att ett litet barn som vaknar på nätterna måste vara 100% på att bli tröstad och lugnad och inte mötas av ilska.
    Och som mamma blev jag inte lugnare av att han inte kunde styra sitt humör.

Detta höll på att kosta oss  vårt förhållande. 
    Det kan jag förstå, den signalen har jag fått från de som är i samma sits i vår vänkrets också.
Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?