• Facklan84

    Nån AP-förälder som arbetar/arbetat som dagbarnsvårdare med egna barn?

    Jag har ansökt om tjänst som dagbarnsvårdare till hösten när min minsta fyller 1 år. Skulle då ha henne och storasyster på snart 5 år hemma plus minst 2 dagbarn. Älskar barn, har lätt att ta till mig barn och skulle självklart göra allt för att inte favorisera. Dock kommer ju min minsta vara bara 1 år och jag är ju hennes mamma så hon kan ju omöjligen förstå om jag inte kan komma till henne t ex när hon gråter om jag håller på med ett annat barn. Jag vill ju inte hon ska känna sig övergiven av mig genom att dagligen bli tidvis åsidosatt (hittar inte rätt ord, men ni förstår nog vad jag menar). Storasyster har dessutom ganska stort närhetsbehov (inte "high need" barn, men ändå med än många andra barn). Samtidigt är jag säker på att hon (och storasyster) har det bättre med mig än på förskola/annan dagbarnsvårdare.

    Som det är nu (hon är 9,5 månader) så ammar hon fortfarande fritt (och äter vanlig mat) och  hon sommar i min famn, självklart skulle jag behöva reglera detta på något sätt för att få det att fungera.

    Frågan är väl egentligen om ni har varit/är dagbarnsvårdare hur fick ni det att fungera? Hur räckte ni till både för egna barn och dagbarn?

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-21 11:38
    Förresten, glömde att säga att jag inte har möjlighet att vara föräldraledig längre än till hon är 12,5 månader. Pappan skulle kunna vara ledig sista 60 dagarna, men då måste jag fortfarande ha någon aktivitet dessa 60 dagar
Svar på tråden Nån AP-förälder som arbetar/arbetat som dagbarnsvårdare med egna barn?