• Findus007

    Vad är ett Ok meritvärde`?

    Då var det så att jag fick reda på mitt meritvärde häromveckan. 15,15 av 22,50. Jag själv tycker att det är ganska dåligt! Men å andra sidan har jag ingen aning om vad som är bra eller dåligt i den här nya världen.. har jag rätt?

  • Svar på tråden Vad är ett Ok meritvärde`?
  • gavagai

    Vilken högskola har du sökt till? Om du kollar på B1 och B2 för urval 2 så borde du se vilka betyg som krävs, men i praktiken krävs i regel betydligt mindre än så efter att alla reservantagningar är gjorda. Min gissning är att ditt meritvärde kommer att räcka, men säker kan man ju inte vara.

  • gavagai

    Om du kollar på antagningsstatistiken från ht 2011, så ser du tydligt vad som krävs på de olika högskolorna i B1 och B2. Vissa (få) högskolor tycks ha antagningspoäng upp till 16-17 i urval 2, men min gissning är att man även där har chans att komma in med 15,15 efter reservantagningarna.

  • Findus007

    det står ingen bokstav efter eller innan siffrorna. Jag har varit inne flera gånger idag och kollat på 2010 och 2011 HT och i alla urvalsgrupper, men står bara 999. Efter reservantagningarna? Ja då kan jag ju lika gärna börja söka jobb... känns ju inte riktigt som om man har ngn chans efter att dem blivit placerade i kö för en plats. Eller missförstod jag dig nu? Känns bara så hopplöst just nu, hade 7 G i slutbetyget, hade dem vart VG hade jag haft mycket högre.. vad jag själv har kunnat räkna ut vill säga (inte exakta siffror, men mycket bättre!) 

      

  • Findus007

    Btw, jag ligger i B1 gruppen... så i urval 2 finns jag inte. Jättesnällt och omtänksamt att ni försöker hjälpa mig!!! Mitt förra inlägg lät väldigt aggressivt, inte menat så! Har hållt på att natta min son i 4 h och är rätt sliten... + nattskräck direkt efter att han somnat precis :( Sorry!!

  • gavagai

    Jag har tittat på vhs hemsida på alla orter som hade intag på förskollärarprogrammet ht 2011, och där syns poängen i grupp B1 tydligt på alla. De flesta skulle du komma in på direkt. Övriga tror jag alltså att du skulle komma in som reserv på. Säker kan man ju aldrig vara utifrån tidigare siffror, men min gissning är att du kommer in. Vill du säga till vilken högskola du sökt? Du kan skicka ett meddelande till mig om du vill. Jag jobbar med just antagningar till förskollärarprogrammet (bl.a) på en högskola.

  • gavagai

    Här har jag lagt över antagningsstatistiken för förskollärarprogrammet ht 2011 från VHS hemsida till en excel-fil, om du har svårt att hitta den på VHS hemsida: www.datafilehost.com/download-ac26aed4.html
    Om du har Office-paketet, så ska det inte vara några problem att ladda ner och öppna den filen, så ser du antagningspoängen efter urval 2. 

  • Findus007

    jag kollade nu igen, fast på en annan sida. Där fick jag fram att förra årets lägsta meritvärde var 13,30. Fick du fram samma?

  • pacta sunt servanda

    Linnéuniversitet Kalmar förskollärare hade 13,70 i urval 1 på din urvalsgrupp och 13,30 i urval 2 förra året. I år det lite fler som har sökt jämfört med förra året och fler förstahandssökande så det kan ju gå upp litegrann kanske men inte jättemycket så du kommer säkert in. Det enda jag kan se att det står 999 på på den skolan och programmet är urvalsgrupp PG och det tillhör du ju inte.

  • Me myself and I

    Men hur fungerar detta med meritvärdet om man kollar på tidigare år. Menas det att det är ett snitt eller är det det värde som står där det LÄGSTA eller hur???

    Jag har oxå sökt till FSK utbildningen på 2 olika högskolor, men ligger runt 12,50 ca (lite olika på vardera skola + jag är med i 2 urvalsgrupper på en skola) Inte så högt meritvärde, men på den skolan jag har som förstaval var förra årets meritvärde uppe runt 9.......men MÅNGA sökande i år, så man får nog tack för sig o vänta ett år till :( *suck*

  • gavagai
    Me myself and I skrev 2012-06-26 20:02:13 följande:
    Men hur fungerar detta med meritvärdet om man kollar på tidigare år. Menas det att det är ett snitt eller är det det värde som står där det LÄGSTA eller hur???

    Jag har oxå sökt till FSK utbildningen på 2 olika högskolor, men ligger runt 12,50 ca (lite olika på vardera skola + jag är med i 2 urvalsgrupper på en skola) Inte så högt meritvärde, men på den skolan jag har som förstaval var förra årets meritvärde uppe runt 9.......men MÅNGA sökande i år, så man får nog tack för sig o vänta ett år till :( *suck*
    Min erfarenhet av lärarprogrammen (som jag jobbar med) är att de allra flesta som sökt i tid kommer in till slut. Många söker till de programmen utan att egentligen veta vad de vill gå, och efter reservantagningar brukar det se betydligt "bättre" ut än om man tittar på VHS-statistiken.

    Den siffra ni ser under urval 2 är vad den sista student som togs in i urval 2 hade, alltså den som hade lägst betyg av dem som kom in, men efter det kommer reservantagningar, så den sista student som antas brukar ha en bit lägre än så.

    Om ni (mot förmodan) ändå inte kommer in så kan jag tipsa om högskoleprovet. Som ni ser om ni tittar på VHS, så räcker det i regel med 0,1 på högskoleprovet för att komma in. 0,1 är alltså det allra lägsta resultat man kan få bortsett från 0,0. 98% av dem som skriver provet får 0,1 eller högre. 
  • Me myself and I
    gavagai skrev 2012-06-26 22:39:03 följande:
    Min erfarenhet av lärarprogrammen (som jag jobbar med) är att de allra flesta som sökt i tid kommer in till slut. Många söker till de programmen utan att egentligen veta vad de vill gå, och efter reservantagningar brukar det se betydligt "bättre" ut än om man tittar på VHS-statistiken.

    Den siffra ni ser under urval 2 är vad den sista student som togs in i urval 2 hade, alltså den som hade lägst betyg av dem som kom in, men efter det kommer reservantagningar, så den sista student som antas brukar ha en bit lägre än så.

    Om ni (mot förmodan) ändå inte kommer in så kan jag tipsa om högskoleprovet. Som ni ser om ni tittar på VHS, så räcker det i regel med 0,1 på högskoleprovet för att komma in. 0,1 är alltså det allra lägsta resultat man kan få bortsett från 0,0. 98% av dem som skriver provet får 0,1 eller högre. 
    Tack snälla för utförlig beskrivning. Detta ger mig ett litet mini pytte hopp tillbaka iaf på ena högskolan :) Kommer jag inte komma in nu ska jag helt klart göra Högskoleprovet, kommer inte få skyhöga poäng men det krävdes ju inte så mkt i heller som du skrev och som jag sett.
    Får man fråga på vilken skola med antagningar du jobbar på???

    Räknar ner dagarna och vill inget annat än få positivt besked, har gått o fått tillbaka min magkatarr pga. all denna inre oro/stress. Blir det studier i höst eller ska jag vara kvar på mitt jobb som jag inte trivs med längre o försöka hitta vik????
  • annavi

    Skriv hp som någon annan vis författarinna också rekommenderade :)

    Jag hade drygt 19,5 i meritvärde från gymnasiet men min utbildning krävde kring 21,5-22. skrev hp och blev antagen på det.

    Viktigast av allt - ge inte upp :)

  • bakker
    Hej!

    Jag har sökt läkarprogrammet nu till hösten. Idag när jag gick in på antagning.se så står det:
    BEHÖRIG

    Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen.

    Du har meritvärde i följande urvalsgrupper: 5 av max(14)

    Är det bra ? 
  • Elaifiknow
    bakker skrev 2013-06-08 21:14:25 följande:
    Hej! Jag har sökt läkarprogrammet nu till hösten. Idag när jag gick in på antagning.se så står det: BEHÖRIG Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen. Du har meritvärde i följande urvalsgrupper: 5 av max(14) Är det bra ? 

    Det säger varken bu eller nä; du är behörig helt enkelt. Det som avgör huruvida du kommer in eller är vad du har för värde (betyg, HP etc).
  • bakker
    Hej!

    Jag har sökt tandläkarkompletteringsutbildning . Idag när jag gick in på antagning.se så står det:
    BEHÖRIG

    Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen.

    Ditt  meritvärde i den här  urvalsgruppen är : 5 av max(14)

    Är det bra eller ... ? 
  • biologic

    Jag undrar detsamma... Sökt ett program där antagningspoängen i urval 2 stannade på 17,30, i år är det fler som sökt in. Cirka 65 fler personer som valt det i första hand jämfört med HT -12.

    Jag har 18,66 i meritvärde till just det programmet, kommer det räcka med tanke på att det är högre söktryck i år? Det beror väl också på vad de andra som söker har för snitt?

  • gavagai
    biologic skrev 2013-06-09 21:03:57 följande:
    Jag undrar detsamma... Sökt ett program där antagningspoängen i urval 2 stannade på 17,30, i år är det fler som sökt in. Cirka 65 fler personer som valt det i första hand jämfört med HT -12.

    Jag har 18,66 i meritvärde till just det programmet, kommer det räcka med tanke på att det är högre söktryck i år? Det beror väl också på vad de andra som söker har för snitt?
    Det beror BARA på vad de andra som söker har för snitt, så det är egentligen omöjligt att säga innan urval gjorts.
  • moonlighttt

    hej

    jag ska ansöka till förskollärare programmet men har jag inte så bra betyg.Min meritvärde poäng är 14.30. Tror ni att jag har chans att komma in? Förresten jag är BII gruppen.

  • Borgarbracka
    moonlighttt skrev 2014-09-07 17:11:45 följande:
    hej jag ska ansöka till förskollärare programmet men har jag inte så bra betyg.Min meritvärde poäng är 14.30. Tror ni att jag har chans att komma in? Förresten jag är BII gruppen.

    Titta på antagning.se. Där finns all statistik.
Svar på tråden Vad är ett Ok meritvärde`?