• MartinaE

    Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

    Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

    Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

    Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.

  • Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...
  • Argo
    Nifi skrev 2012-07-03 14:54:19 följande:
    Jo, du har fel eftersom beloppsgränsen är 10 tkr.
    Jaha, du är en sådan, en som måste få det skrivet rakt ut. ordagrannt ur lagen:

    Situationer som kräver kundkännedom 

    2 §
    En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 §


    1. vid etableringen av en affärsförbindelse,

    2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,

    3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och

    4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet.

    Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp.

    http://62.95.69.3/SFSdoc/09/090062.PDF

    [min fetning och understrykning]

  • Nifi
    Argo skrev 2012-07-03 16:12:34 följande:
    Jaha, du är en sådan, en som måste få det skrivet rakt ut. ordagrannt ur lagen: Situationer som kräver kundkännedom  2 § En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 § 1. vid etableringen av en affärsförbindelse, 2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer, 3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och 4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet. Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp. 62.95.69.3/SFSdoc/09/090062.PDF [min fetning och understrykning]

    Jag tror nog att det är jag som får skriva dig lite på näsan istället... eftersom lagstiftningen anger en miniminivå, är det helt ok för t ex en bank eller ett växlingskontor att ha strängre regler, dvs kontroller på lägre bekoppsnivåer.
    ~Carpe Diem~
  • Argo
    Nifi skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Jag tror nog att det är jag som får skriva dig lite på näsan istället... eftersom lagstiftningen anger en miniminivå, är det helt ok för t ex en bank eller ett växlingskontor att ha strängre regler, dvs kontroller på lägre bekoppsnivåer.
    Det kan du gärna göra ...

    ... efter att du förklarat vad som är fel i mitt påstående som du reagerade på:

    "Den typen av frågor på den typen av summor har INGENTING med lagen om penningtvätt att göra."


    Nu har du lagtexten framför dig på skärmen. Läs och förklara - och observera att jag hänvisar till lagen om penningtvätt.
  • anna625

    Hej Martina!

    Skönt att det är fler än jag  undrar över deras kundpolicy. Fick en väldigt dålig erfarenhet av Forex då jag försökte öppna konto. De frågade minst 5 gånger var pengarna kom ifrån. Hur många gånger skall jag svara för att få ett konto? Med tanke på att man inte står  i ett eget rum får man kanske undra hur detaljerad man behöver vara inför andra människor som står i lokalen. Det är trots allt min privatekonomi vi skall tala om. 
    Jag har nu hittat en sajt: rejta.se. Där kan man ge betyg på olika företag. De får 0 poäng i kundbemötande av mig :) Hoppas att du också ger ditt betyg.

    Mvh
    Anna
      

  • tikki masala
    MartinaE skrev 2012-06-28 22:53:14 följande:
    Vi försökte idag ta ut en summa pengar från vårt konto. Då vi har länsförsäkringar som bank så måste vi använda oss av Forex eftersom länsförsäkringar inte har någon pengahantering.

    Vi blev dock nekade att ta ut eftersom de ville ha papper på var pengarna på vårt konto kommer från. De hade även som krav att vi skulle  redovisa vad pengarna skulle gå till. Det var ingen jättesumma, under 70 000. Då vi inte ställde upp på detta så ryckte tjejen i luckan på axlarna och sa tyvärr.

    Varför ska de veta vad vi ska handla? Är det här lagligt? Vi gick ut därifrån och tänker vända oss till länsförsäkringar imorgon, så här kan det ju inte få gå till.
    Jag och min man tog ut 150000kr för att köpa en lägenhet utomlands. Vi var också tvungna att skriva på sådana papper vad vi skulle göra med pengarna. Jag frågade varför och de sa nåt om att det var för att kolla så att pengarna inte skulle användas till terrorister eller pengatvätt (nåt sånt var det iallfall). Och det är lag på det vad jag fattat det som så vilken bank du än vill ta ut så mycket pengar från får man fylla i det.
  • basseer572

    Hej en fråga till er alla sålde en vara på blocket han överförde från Swedbank till forex privat konto 4 000 kr finns det nått att man måste ha ett underlag vart ifrån pengarna kom. Varför ?

  • hännrick
    basseer572 skrev 2014-10-02 01:10:19 följande:
    Hej en fråga till er alla sålde en vara på blocket han överförde från Swedbank till forex privat konto 4 000 kr finns det nått att man måste ha ett underlag vart ifrån pengarna kom. Varför ?
    Nej, än så länge finns inget sådant krav vid överföring mellan konton.
  • AramisG

    Hej, anledningen till att vi måste fråga grundar sig i svensk lagariftning. Vi bör vara säkra att pengarna är fria från penningtvätt och kan därför inte hjälpa kunden om denne inte vill uppge pengarnas ursprung och framtid användning.

  • Kontanter

    Sverige måste vara det enda landet där det inte räcker att vara löneslav. Du måste uppge vad du tänker använda lönen som du har tjänat ihop. Argumentet att de som sitter kassan bara gör sitt jobb räcker inte. Det är en idiotiskt lag och kommer inte åt den organiserade brottsligheten. Ibland undrar jag om svensken är så torsk att det är anmärkningsvärt att ta ut 30 tusen i kontanter. 

    Jag gillar inte att ljuga, men när det ärliga svaret är att jag vill ha pengarna hemma så blir jag tvungen att ljuga. De får absolut gå igenom mina transaktioner och kolla vad jag har i årsinkomst.

  • anonym859595

    Har otroliga problem med Forex bank. De har fryst mina kort och konton som jag handlar mat och bensin med eftersom jag glömt och svara på deras enkät om penning-tvättlagen. Ringt upp kundtjänst och fyllt i uppgifterna digitalt men jag får ingen hjälp att låsa upp kontona igen utan de bara rycker på axlarna och säger att det kan ta upp till tio dagar att utreda ärendet. Inget svar får jag heller på varför det ens existerar en utredning, kan inte heller avsluta kontot och ta ut medlen till annan bank. Jag blir förbannad på hur man kan behandla en kund bara p g a att den inte svarat på frågor som de skickat via post.

Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...