• Anonym (Kaffedraken)

    Mina barn mår dåligt

    Jag vet inte hur jag skall göra/trösta mina barn som längtar efter sin mor & far föräldrar?
    Min svärfar tog helt plötsligt avstånd från oss för 1 år sen. Jag har hört att det är min svägerska som han har problem med  & hamnade i ett bråk med henne. Vi övriga barn & partners ville sätta ner foten för att visa att han gått förlångt, då han beter sig illa mot sina barn & sina barns partners. (2003 råkade han & jag i luven på varandra & då tog han helt avstånd ett antal år, men kom tillbaks). Men pga omständigheterna så kommer inte svärmor hit så ofta som hon vill heller. & barnen längtar, så det skär i moders & faders hjärtan.
    Sen till mina föräldrar då. Jag har inte haft det så bra i barndomen med mina föräldrar & dom har fortsatt även nu när jag är äldre. Nu sista bråket så fick jag nog av min elaka styvfar & visade det oxå. Mamma & jag är vänner men hon kommer aldrig & hälsar på. Har talat om för henne att barnen saknar henne men det hjälper inte. Barnen saknar henne med.
    Barnen förstår inte 10 & 8 år gamla & frågar en massa & jag försöker svara så gott det går, men det hjälper inte & jag mår inte bra av detta heller & gråter.
    Hur ska jag gå till väga? Jag har inte sagt till mina föräldrar eller svärföräldrar att hålla sig här ifrån eller startat bråken, det är ju dom som valt det. Vet inte hur jag skall förklara eller säga till barnen som längtar. 

  • Svar på tråden Mina barn mår dåligt
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vilken trist situation, verkligen.

    Jag upplevde liknande situation i barndomen gällande min farfar som min pappa tog avstånd från när jag som äldst i syskonskaran var ca tio. Vi barn träffade honom aldrig mer eftersom han gick bort några år senare. Farmor (som levde ihop med honom) kom på besök lite då och då, men pappa valde att inte vara hemma i någon högre utsträckning vid de tillfällena. Besöken blev konstlade och inte särskilt givande för oss barn även om det inte alls var frågan om bråk och så. Men vi hade inte heller haft någon supernära relation innan heller. Som jag minns det så var det nog bara vid något tillfälle vi i familjen pratade om orsaken till avståndstagandet (farfars tyranniska uppfostran av sina barn), och ämnet som sådant har i alla fall jag alltid upplevt som känsligt och svårt att prata om med min pappa.

    Man saknar ju inte en relation man aldrig haft, så för oss barn var det nog ingen större skada skedd i och med ovan nämnda situation. Men eftersom våra morföräldrar redan var döda så hade vi egentligen ingen nära relation alls till den äldre generationen, och jag fascineras ofta av vänner och bekanta som verkligen älskar sina mor/farföräldrar!

    Jag tror att det bästa är om man som förälder kan vara öppen och utan större omsvepningar tala även om svåra saker med sina barn. Tassar man på tå och drar till med vita lögner/överslätningar, så märker barnen det. Visst får man anpassa det man säger efter barnens ålder, men definitivt inte undvika ämnet eller så. Och kanske försöka finna någon orsak till att farfar valt att ta avstånd, typ "han har lätt för att bli arg, det kanske beror på att han är ledsen inombords" eller liknande. Dvs inte skuldbelägga den avståndstagande parten mer än nödvändigt i och med att barnen trots allt hyser varma känslor för personen i fråga.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att det bästa är om man som förälder kan vara öppen och utan större omsvepningar tala även om svåra saker med sina barn. Tassar man på tå och drar till med vita lögner/överslätningar, så märker barnen det. Visst får man anpassa det man säger efter barnens ålder, men definitivt inte undvika ämnet eller så. Och kanske försöka finna någon orsak till att farfar valt att ta avstånd, typ "han har lätt för att bli arg, det kanske beror på att han är ledsen inombords" eller liknande. Dvs inte skuldbelägga den avståndstagande parten mer än nödvändigt i och med att barnen trots allt hyser varma känslor för personen i fråga.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag försöker vara så öppen & svara så ärligt som möjligt... Har talat om för barnen vad min kurator berättade för mig, att personer som gör så inte mår bra i sig själva & så har jag pekat på huvudet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fia 564 skrev 2012-07-01 09:56:50 följande:
    Jag försöker vara så öppen & svara så ärligt som möjligt... Har talat om för barnen vad min kurator berättade för mig, att personer som gör så inte mår bra i sig själva & så har jag pekat på huvudet.
    Skönt med kuratorkontakt mitt i alla dessa konflikter. Jag tycker det låter som att du kan stötta dina barn bra. Och jag tänker att man får finna ett lugn även när barnen är ledsna under en period. Det är ju en sund och normal reaktion att de sörjer en försvunnen relation, och det får ju självklart ta tid! Under den tiden finns du för dem och bekräftar deras känslor.
Svar på tråden Mina barn mår dåligt