• Yamma

    Dottern kissar konsekvent på sig

    Vår dotter slutade självmant med blöjor i slutet av mars, både på dagtid och på natten. Det har hänt några "olyckor" men på det stora hela gått bra. De senaste dagarna kissar hon konsekvent på sig på dagtid, nätterna är hon torr.

    Vi antar att det är en reaktion på att hon fått syskon, hon fick en lillebror i maj. Hon blev två år i maj.

    Frågan är hur vi ska hantera detta? Varje gång vi frågar om hon är kissnödig är svaret nej, även om vi ser att hon står o skruvar på sig. Att få henne att prova kissa går i princip inte för hon blir vansinnig. Vi har föreslagit och försökt ta på henne blöja men det vill hon absolut inte. Vad ska vi göra?

    Just nu låter vi henne vara och det innebär att hon iprincip kissar på sig varje gång. Hon blir dessutom jättearg när vi ska tvätta av henne och byta kläder .

    Vi är villrådiga och vet inte hur vi ska göra. Vi kan inte få henne att gå på toa utan att verkligen tving henne på ett sätt som onte alls känns bra. Just nu hoppas vi på att det bara kommer att pågå ett kort tag...det är som mest jobbigt när man ska bort eller får kiss i bilstolen...

    Har ni några kloka tips?


  • Svar på tråden Dottern kissar konsekvent på sig
  • Venne

    Jag hade nog försökt lägga fokus på det så lite som möjligt.. hållit mig hemmavid, torkat olyckor och inte tjatat om toa. Undvikit att sätta press och förstora upp det. 

  • Millicent

    Funkar det bättre om ni bara leder henne till toa utan att fråga? Typ "kom så ska jag hjälpa dig på toa" utan att det låter som en fråga eller som att du väntar på svar. Jag menar det inte som en bestämmargrej utan mer att du låter henne slippa ta ställning och istället bara visar vad hon behöver. Det kan vara värt ett försök. 

    Om det har låst sig så tror jag att det är bra att låta bli att fokusera på det. Lägga plastad frotté och handdukar i bilbarnstolen etc. Istället kan ni kanske fundera på om ni kan hjälpa henne att må bättre på något sätt?

     

  • skogsvitter

    Jag skulle låta bli att fråga henne alls utan helt sonika placera henne på pottan/toaletten när man misstänker att det är dags. Jag tycker många förväntar sig alldeles för mycket av barn när de nyligen blivit torra (oavsett ålder egentligen). Man kan inte fråga och förvänta sig att de ska svara ja och självmant avbryta lek och annat roligt för något så trist som att kissa. Man måste styra dem lite ibland, på så sätt hjälper man dem att hitta rytmen. Det kan underlätta att ha en potta och placera den där barnet är, om barnet sitter och leker eller tex tittar på tv så ställ pottan där och sätt barnet på pottan så kan hon ändå fortsätta med det hon gör under tiden.

    Dessutom går de flesta igenom en period där de utvecklar kunskapen att de inte kan kontrollera allt här i världen, även om de försöker så mycket det bara går Inte ens blåsan! Även om de absolut verkligen inte vill kissa så kommer ändå blåsan tömmas när det gått för lång tid. Det är inget de kan hindra. Sådan lärdom går alla barn igenom, mer eller mindre dramatiskt... Vår äldsta kunde stå med kisset rinnande utefter benen och skrika för full hals "men jag vill inte kissa!!!!" och vara fly förbannad för att hon inte kunde styra sådant med ren viljekraft

  • skogsvitter

    Om det har med att hon blivit storasyster att göra kan du försöka jobba lite aktivt utifrån det och ge henne mycket bekräftelse, uppmärksamhet osv. Låt henne vara lite delaktig när du pysslar om bebisen, men förklara också för henne att du förstår att det också kan kännas jobbigt att få ett syskon ibland och att det är helt ok. Försök få utrymme för lite kvalitetstid med henne tex när bebisen sover och då ägna dig helhjärtat åt henne.

  • Yamma

    Venne - det är ingefär så vi tänker.

    Millicent - det fungerar inte. Hon följer med mig ibland men vill inte kissa själv.

    Skogsvitter - om vi ska placera henne på toa så måste det bli med våld. Hon blir stel som en pinne o gallskriker om vi försöker sätta henne på toa. Det känns inte som ett alternativ. Jag kan däremot tycka att det gått lite väl bra tidigare med väldigt få olyckor (med tanke på vad du sa om förväntningar).

    Vi är på resande fot nu (semester hos farmor o farfar) kanske spelar det in? Det har inte varit ett problem tidigare att gå på olika toaletter men det kanske är det hon inte vill.

    Idag var vi på ett lekland. Då tog jag med henne till toan och sa att hon måste prova kissa innan vi kan gå in o leka. Först grät hon och skrek men sen gick hon med på att kissa men hon grät lite ändå.

    Från o med nu är både jag o min man lediga hela sommaren så då blir det lättare att låta henne få ostörd tid. När jag varit hemma själv på dagarna så måste man ju avbryta det man håller på med när lillen påkallar uppmärksamhet. Det är så klart en jätteomställning för henne - om det nu är det som det beror på. det skulle ju kunna vara ett kontrollbehov.

    Tack för era svar!

  • Me like coffee

    Vi hade en sån period med vår dotter och att bara leda henne till toa skulle i sådana fall ha gjorts med våld - något som inte tilltalar mig. Hon ar enorm integritet och behöver få utrymme att själv ta kontroll över sin egen kropp och vem bättre än hon kan göra det? Vi slutade helt enkelt nämna kisseriet. Hon kissade på sig ibland men när vi väl bestämde oss för att helt sluta så gick det faktiskt rätt fort för henne att själv ha kontroll över det. Vi såg också till att hon var nakenfis eller max hade trosor på sig så att det inte var så mycket att strula med ifall hon kissade på sig. Borde ju funka rätt bra nu för er under sommaren? Sedan badar de ju rätt mycket och plaskar i vatten så ni kan ju försöka tvätta av henne mer i de situationerna och strunta i det just när hon har kissat. Annat som har funkat för oss, som har varit användbart när vi varit på ställen där vi helst har sett att hon inte kissar på sig, är att säga att vi själva ska på toa och att hon får följa med men utan att nämna eller fråga om hon ska kissa. Då har hon nästan alltid kom på att hon också behöver kissa och sagt "mamma, jag ska kissa på ditt kiss"

  • Boel1

     Mina barn har ofta haft en sån period efter att de blivit torra, jag tror inte att det har så mycket att göra med att de blivit storasyskon, för även den yngste har haft en sån period. Det handlar nog mer om att testa kontrollen av blåsan, eller att man blir lite "slarvig" efter att ha varit "duktig". Hon har ju nyss blivit torr, och är dessutom inte så stor så det är ju inte konstigt att det inte fungerar felfritt.
     Säg inte så mycket om det, låt henne ta hand om blöta kläder, alltså lägga det i tvätten och hämta torra kläder. Och försök hitta rutiner där man ska gå på toaletten.
     Att sätta klistermärken på ett papper när man har gått på toaletten kan också fungera, hon kanske är för liten för att förstå att man får en belöning efter ett visst antal klistermärken, men bara att få sätta fast fina klistermärken kan hjälpa!
     Köp såpbubblor, och visa att man blåser såna när det är dags att kissa, när hon sitter på toaletten alltså, gör det roligt. Köp en liten väska med något roligt som hon bara får han när hon sitter på pottan, så kanske den där spärren att gå dit lossnar!

Svar på tråden Dottern kissar konsekvent på sig