• Äldre 5 Jul 21:18
    2376 visningar
    3 svar
    3
    2376

    Råd och tips inför förskolestart

    Sonen på 2,5 år ska börja förskolan i augusti, 15h/vecka och då varken jag eller hans pappa själva gick på dagis som små så tycker vi att allt det här nya med förskolan känns väldigt nytt, ovant och kanske lite skrämmande.

    Vi skulle behöva lite goda råd och tips av föräldrar som redan skolat in sina barn, vad ska man tänka på, hur kan man förbereda sig själv och sitt barn osv osv. Vi vill ju att det ska vara roligt för sonen, att han ska trivas och vilja gå och leka med kompisarna när vi går dit. Vi har pratat lite om dagis med honom redan, gått förbi och tittat och berättat om allt roligt de gör där och pekat ut leksaker osv. Men annars, vad kan man tänka på mer?

    Fördelen för oss är att jag pluggar hemifrån och vi har möjlighet att låta inskolningen dra ut på tiden (de har i vanliga fall 4 dagars inskolning) och så känner vi även som föräldrar att vi inte vill lämna honom ledsen olch gråtandes på förskolan och i vårt fall funkar det ju eftersom han då inte är tvungen att vara på dagis just den dagen. 

    Så alla råd tas emot tacksamt, tack på förhand! 

  • Svar på tråden Råd och tips inför förskolestart
  • Äldre 5 Jul 21:24
    #1

    Tycker ni verkar ha väldigt sunda tankar. Jättebra att visa honom dagiset innan och prata om det!

    Vi fick bilder på pedagogerna innan inskolning som vi satte upp på kylskåpet så barnen kunde redan namnet på "fröknarna" när de började.

    Kan ni ta kontakt med någon förälder till någon dagiskompis redan under sommaren och träffas och leka/fika så att han känner igen något ansikte när han börjar?

    Att han kommer att gråta någon gång är nog oundvikligt och risken med att låta honom "slippa" är att han kommer att gråta varje dag för då vet han att han får gå med hem igen. Det bästa kanske ändå är att lämna honom även om han är ledsen och sen ringa efter en kvart och fråga hur det har gått. Jag skulle tro att i tio fall av tio har han då slutat gråta.

    Vad skönt att inskolningen får lov att ta tid! Lycka till! 

  • Äldre 5 Jul 21:44
    #2

    Vi har varit och lekt med barnen på fsk:s gård efter stängning ett par gånger så de har känt sig hemma där och tyckt det varit ett kul ställe. I synnerhet för det blygaste barnet var det fint att inte allt var nytt.

    Kolla vilka tider de äter lunch, sover middag osv och försök hålla samma tider hemma ett par veckor innan. Det har också varit otroligt smidigt tycker jag. 

    Har ni haft barnvakt någon gång? Alltså typ mormor som passar barnet? För det är ganska bra tror jag om barnet har provat vara utan föräldrar, fast med en annan trygg person innan. 

    Sedan tror jag ni får ställa in er på att det kommer bli gråt åtminstone någon gång. Jag brukade göra som ovan beskrevs, ringa efter en kvart och kolla läget. Det viktiga för mig har inte varit att alla lämningar har gått utan gråt utan att barnet har låtit sig tröstas av personalen (och att personalen tar hand om ett ledset barn, tar upp det i famnen osv). Det är ett sätt för barnet att börja lita på personalen och bli trygg i förskolesituationen.

    Sedan är det alltid lite pirrigt att skola in, vår trea ska börja nu i höst (och då har vi haft barn på den fsk i flera år) men det känns ändå. Min lilla plutt liksom.  

  • Äldre 6 Jul 09:18
    #3

    Tack för era svar och råd! Visst känns det pirrigt att sonen ska börja på förskola, ibland känns han så stor men samtidigt är han ju bara vår lille plutt

    Vi ska absolut gå in och leka på gården innan han börjar så han kommer känna sig hemma där sedan. Tyvärr känner vi ingen alls som går på denna förskola just nu som han kan leka med, det hade annars varit en bra ide.

    Vilken bra ide att ni fick bilder på pedagogerna innan starten, det måste ha känts extra tryggt för barnet att ha kunnat ha dem att titta på hemma under sommaren.

    Vi har haft en del barnvakt av mormor och morfar och moster och morbror och det har alltid gått bra, sonen känner dem väl och träffas ofta och bryr sig knappt när vi lämnar honom - vinkar bara lite förstrött hejdå till oss  

Svar på tråden Råd och tips inför förskolestart