• Äldre 5 Jul 21:18
    2376 visningar
    3 svar
    3
    2376

    Råd och tips inför förskolestart

    Sonen på 2,5 år ska börja förskolan i augusti, 15h/vecka och då varken jag eller hans pappa själva gick på dagis som små så tycker vi att allt det här nya med förskolan känns väldigt nytt, ovant och kanske lite skrämmande.

    Vi skulle behöva lite goda råd och tips av föräldrar som redan skolat in sina barn, vad ska man tänka på, hur kan man förbereda sig själv och sitt barn osv osv. Vi vill ju att det ska vara roligt för sonen, att han ska trivas och vilja gå och leka med kompisarna när vi går dit. Vi har pratat lite om dagis med honom redan, gått förbi och tittat och berättat om allt roligt de gör där och pekat ut leksaker osv. Men annars, vad kan man tänka på mer?

    Fördelen för oss är att jag pluggar hemifrån och vi har möjlighet att låta inskolningen dra ut på tiden (de har i vanliga fall 4 dagars inskolning) och så känner vi även som föräldrar att vi inte vill lämna honom ledsen olch gråtandes på förskolan och i vårt fall funkar det ju eftersom han då inte är tvungen att vara på dagis just den dagen. 

    Så alla råd tas emot tacksamt, tack på förhand! 

  • Svar på tråden Råd och tips inför förskolestart
  • Äldre 5 Jul 21:24
    #1

    Tycker ni verkar ha väldigt sunda tankar. Jättebra att visa honom dagiset innan och prata om det!

    Vi fick bilder på pedagogerna innan inskolning som vi satte upp på kylskåpet så barnen kunde redan namnet på "fröknarna" när de började.

    Kan ni ta kontakt med någon förälder till någon dagiskompis redan under sommaren och träffas och leka/fika så att han känner igen något ansikte när han börjar?