• Scaniamamma

Hjälp akvariet svämmar över av yngel!!

Som rubriken lyder så har det plötsligt blivit hur mycket yngel som helst i akvariet nu och det kommer bara mer och mer för varje dag som går.

Folk säger att man ska ha yngelkorg och grejer men dom här är födda utan och det är ingen som äter upp dom i alla fall.

Jag har Molly, Platy, Svärdbärare och Guppysar och dom verkar föda nya yngel konstant.

Vad gör man när man inte har plats för så många fiskar?? 

Hade lagom mängd fiskar från början enligt mitt tycke och när dom här blir stora så är det på tok för många.

Hjälp!!!!   

• Svar på tråden Hjälp akvariet svämmar över av yngel!!
  • Sale

Du har för mycket lumiga ytor där ynglen kan gömma sig. De andra fiskarna äter bara det som de som går in i munnen på dem. Så om du skär ner på "lummigheten" (växter etc.) så kommer de små inte ha någonstans att gömma sig och blir därmed uppätna. Sanningen är grym men så fungerar naturen :(

• Lena

Guppy och mollys äter inte sina egna yngel. Platy och svärdbärare gör det bara när de är riktigt små.

De fyra arterna är inget bra att kombinera. Platy och svärdbärare för de korsar sig. Sen är alla fyra riktiga yngelmaskiner.

Ofta kan man sälja yngel till akvariebutiker men platy/svärdbärarna kan bli svårt eftersom ni har båda sorterna.

• Scaniamamma

tack för svaren.

ska ringa akvarieaffären imorgon och höra vad dom säger. 

dom sa inget om att det inte var någon bra blandning när jag köpte dom.      

• Lena
    Scaniamamma skrev 2012-07-08 07:31:41 följande:
    tack för svaren.

ska ringa akvarieaffären imorgon och höra vad dom säger. 

dom sa inget om att det inte var någon bra blandning när jag köpte dom.      
    Fiskarna trivs väldigt bra ihop så det är inget problem. En yngelätande kampfiskhane kan vara en god ide för att hålla mängden nere.
  • maahliin

Eller ha ett mindre akvarium där du kan föda en del utav ynglen om du vill har kvar. Om du bor i närheten av Askersund hade jag kunnat tagit hand om ett par när de blivit lite större :)

• JohanStaffanstorp

Av ovan nämda arter äter alla sina yngel dock inte endlerss guppy!

Svärdbärare och platy ska man inte blanda då man får hybrider.

Skaffa ett gäng tetror för att hålla nere yngel produktionen eller skänk dom till någon med rovfiskar.

• annroll

Guppy man köper på zoo äter ju sina yngel. Detta är jag stensäker på eftersom att de ibland lyckas rädda enstaka bara bland endast guppyhonor. De har blivit dräktiga innan de delades på allstå. Sen är jag rätt säker på de för har bara "små" fiskar i eget kar samt gem guppy o har haft kanske 10 kullar med yngel men har endast lyckats få in tre st. Tror att de handlar om växter o så..

• Scaniamamma
    annroll skrev 2012-09-01 20:56:23 följande:
    Guppy man köper på zoo äter ju sina yngel. Detta är jag stensäker på eftersom att de ibland lyckas rädda enstaka bara bland endast guppyhonor. De har blivit dräktiga innan de delades på allstå. Sen är jag rätt säker på de för har bara "små" fiskar i eget kar samt gem guppy o har haft kanske 10 kullar med yngel men har endast lyckats få in tre st. Tror att de handlar om växter o så..

mina guppysar jag köpt på olika akvarieaffärer och zoo affärer äter minsan inte sina yngel. Köpte 2 slöjstjärtar och hoppades dom skulle göra jobbet men inte då.
  • Lena
    Scaniamamma skrev 2012-09-02 10:11:36 följande:

mina guppysar jag köpt på olika akvarieaffärer och zoo affärer äter minsan inte sina yngel. Köpte 2 slöjstjärtar och hoppades dom skulle göra jobbet men inte då.
    Du vet slöjstjärtar vill ha rumstempererat vatten och blir stora, skitar ner mycket och vill ha minst 150 liter?
Svar på tråden Hjälp akvariet svämmar över av yngel!!