Anonym skrev 2013-01-11 08:21:37 följande:
Jag har också tagit pengar från mina föräldrar i desperation kände jag då som liten. Tog pengar vid två tillfällen för att jag kände mig tvungen och mådde skit pga det. Det var skolans fel också, de tvingade oss att sälja fula julkort pga någon klassresa, dessa julkort ritade vi själva och var ju urfula. Jag lyckades ju inte sälja alls, så i ren desperation tog jag 100kr från min mor och i skolan låtsades jag som att jag sålt 10 jävla pack julkort. Mest irriterad på skolan som tvingade mig sälja fast jag inte ville och mig själv också som inte vågade säga att jag inte lyckats sälja något av de fula vita julkorten med streck på (jo så fula var de). Samma en annan gång. FY det var hemskt, jag mådde skt att jag tagit pengarna, något jag ALDRIG tidigare ens tänkt tanken eller velat göra. Var jätte ledsen. Sen kan jag nu som vuxen undra varför jag inte helt enkelt berättade till mor att jag inte lyckats sälja, hon hade ju självklart hjälpt mig och jag hade inte behövt må så dåligt över dessa pengar, men, men lätt att va efterklok!
Ja USCH skolan ställer till mycket. Jag kommer ihåg när vi skulle göra egna skoltidningar och sälja på mellanstadiet, för att tjäna pengar till en skolresa. Det fanns bara stencilapparat på den tiden, så det blev fula svaga lila stenciler. Ingen skulle ju VILJA köpa tidningen för dess egen skull, så det var rent tiggeri... jag skämdes jättemycket över att gå runt och försöka sälja dessa bland grannarna! Mina föräldrar tyckte också att det var pinsamt, så till slut köpte dom resten... Men det ska inte behöva vara så!
Det är så mycket DUMT i skolan, som lärarna TROR är pedagogiskt och bra, men som bara orsakar lidande. Dessutom mår många barn bara dåligt av de där skolresorna och oroar sig långt i förväg, så när de ska ska samla pengar till dom så är det som att gå ut i skogen och binda ris till egen rygg, som barn fick göra som bestraffning förr...