• Linda1976

    Vi som "bantar" - Vad ska vi äta till middag idag??

    Hejhallå!

    "Vad ska vi äta till middag"-tråd finns redan, men ingen för oss som ska gå ner i vikt. Därför startar jag en nu! I denna tråden skriver vi alltså inte Mc Donald´s eller pizza . Isåfall viskar vi det ytterst diskret.

    Och precis som i originaltråden, så vill vi ha många recept på nyttig, rolig (smal)mat!

    /Linda

  • Svar på tråden Vi som "bantar" - Vad ska vi äta till middag idag??
  • Linda1976

    Jag börjar med en jättegod pastasås som jag ska göra till maken ikväll + några matlådor:

    4 dl minifraiche
    2 burkar kräftstjärtar
    ½ paket dill (fryst)
    soya
    4-6 msk hummerfond
    pressad citron
    2 hackade gula lökar
    salt&peppar

    Stek löken och häll i allt utom kräftorna. Koka upp och lägg i dem på slutet. Funkar till både pasta och ris (fullkornsvarianter förstås!)

  • Lady bug

    Bra initiativ! Jag är väldigt road av matlagning och helst då de mer hälsosamma varianterna av recept.

    Detta ska vi äta i kväll:

    Vitlökskyckling 4 port

    500 g kycklingfilé
    1 msk margarin
    8 klyftor vitlök
    0,5 dl matlagningsvin
    3 msk olivolja
    2 tsk socker (jag utesluter socker)
    1 st citron i skivor
    1 st chilipeppar, hackad
    3 kvistar färsk timjan (burk går också bra)
    salt & peppar

    Dela kycklingen en gång på längden. Stek filéerna i margarin så de får färg. Salta och peppra. Lägg kycklingen i en ugnsfast form. Pressa hälften av vitlöksklyftorna. Blanda pressad vitlök, hela vitlöksklyftor, matlagningsvin, olivolja, socker, citronskivor, chilipeppar, timjan och salt i en skål. Häll blandningen över kycklingen. Marinera kycklingen i två timmar, vänd då och då på kycklingbitarna. Stek kycklingen i 225 grader i ca 10 min tills de är genomstekta. Servera med fullkornsris.

  • Linda1976

    Å vad gott det verkar! Ska jag nog göra nästa helg när pappa+sambo kommer hit!

  • jululle

    Åhh va kul recept torka har man ju alltid. Just nu har jag en köttfärslimpa med potatis och moröttsstavar i ungnen.
    Vi är en stor familj så det blev så här.

    Bland färs 1kg ung
    1gul lök hackad
    1 dl skorpmjöl Blanda med vattnet och sväll
    2 dl vatten
    grovmalen svart peppar och salt
    1pkt bacon som jag har stekt först

    10-15 potatisar i klyftor
    3 morötter i stavar
    lägg potatis/morötter runt köttfärslimpan
    2 pkt milda mini mat
    salt svartpeppar
    Lite mjölk ½-1 dl
    sen in i ugnen 45-1 timme i 225grader

    hoppas att det smakar gott jag har inte testat detta receptet innan fick det av en kompis. ska ner och äta nu. Skriver senare om vi tyckte det var gott.

  • delfinen76

    jag skall prova nåt nytt tortillalasagne med kycklig på tors skall berätta hur det e bara 7 points

  • Lady bug

    Linda1976: Det är gott! Bara man tar bort kärnor och det där vita inne i chilin så det inte blir för starkt. Men det är min högst personliga åsikt. Lagom är bäst

    delfinen76: Tortillalasagne med kyckling lät gott! Har du något recept?

  • Emmiez

    Jag åt potatis och linssoppa idag.. *mums*

    3 morötter
    1 msk curry
    2 vitlöksklyftor
    1,5 dl gröna linser
    5 potatisar
    1 sellerisjälk
    7,5 dl vatten
    1 buljongtärning
    hackad persilja
    kryddor efter smak

    skala morötter och potatis skiva till lagom bitar..
    koka allt utom persiljan tills linser, morötter och potatis är mjuka.
    krydda efter smak.

  • idiotblondinen

    Shit vilket bra initiativ, Linda! Fattar inte att jag själv inte kommit på denna tanken, jag som suttit och suktat efter nyttiga och smala recept! Här kommer jag att läsa ofta, kan jag säga. Själv ska jag bara äta stekt kycklingfilé med fullkornspasta och sallad till. Så fantasilös är jag... Hoppas på att få inspiration här!

Svar på tråden Vi som "bantar" - Vad ska vi äta till middag idag??