Inlägg från: Tonårsmorsan |Visa alla inlägg
  • Tonårsmorsan

Min tonåring slog mig i helgen.

Sent svar från mig.
    Usch vad jobbigt när det blir så här. Jag fröstår att du älskar din son väldigt mycket men tyvärr får man alltis ta massa skit som tonårsförälder. Det här lixom tonåren till att revoltera, bryta sig loss och börja gå sin egen väg. Som förälder måste man dock sätta gränser. Att han slår dig är absolut INTE acceptabelt.

Samtidigt låter det som om du beskriver en väldigt ledsen och frustrerad 15åring som antagligen känner sig sviken av bägge sina föräldrar. Han han haft tid att bearbeta er separation? Hur mycket har ni lyssnat på honom vi ni skilde er?  

Tonåren är den tid då barn ska börja frigöra sig och bygga sitt eget liv. Som förälder blir man mer då en trygg hamn där tonåringen kan lägga till och samla kraft för att sen ge sig ut igen. Självklart måste kompisar få betyda väldigt mycket. Självklart. Er relation skulle säkert bli bättre om du lärde dig mer om hur tonåringar fungerar och en tonårings behov

USräkta mig men en hel helg i Garphyttan(!!!) med dig och din 72åriga pappa låter fullständigt urtrist! Du kan inte riktigt kräva att en 15åring ska tycka det är kul och sen sitta där och artigt konversera. Vad finns det för en 15 åring att göra i Garphyttan? Hur umgås ni? Vad gjorde ni? Varför kunde inte sonen ta med någon kompis ut dit? Om sonen bor med sin pappa klart han säger ja till dig ibland men lika klart är det att han måste kunna ändra sig. Du som mamma har en skyldighet att se till din sons behov och att sitta isolerad i Garphyttan tycker jag låter hemskt om nu inte morfar hade världens jätteplaner på att han och sonen skulle ut och fiska eller liknande?

Du överdriver också när du anklagar din son för att ljuga. Ditt exempel från när han låtsades ha gjort illa benet för att få lite uppmärksamhet från en jämnårig flicka är väl inte så farligt. Att sjukvården överreagerar och ringer dig är ju inte din sons fel.

ang skolk: har du kpoll på varför han skolkar? Är det någon lärare som är dålig så du som förälder kanske borde visa ditt stöd och ta upp det med rektor? Varför får ni föräldrar inte reda på läxor visa skolans web? eller fast läxschema? osv.

Jag blir helt kall när du skriver detta tidigare här i tråden:
    "Tyvärr inga droger, har redan testat honom för det med både kiss o blod."
    TYVÄRR inga droger! Vad då "tyvärr"? Hade du velat det?

Du har säkert en alldeles normal tonåring som känner sig sviken av bägge sina föräldrar och kanske är sviken av er bägge? Men visst är det jättetufft att vara tonårsförälder. Jag vet. Jag har flera. 

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Svar på tråden Min tonåring slog mig i helgen.