• che71

    runt 40 och väntar första barnet vinter/vår 2013

    Hej!
    Är du också gravid och 40+ o väntar första barnet? Glad

    Jag är snart 41 år och jag och min sambo har försökt få barn i 2 år.
    Tyvärr har jag fått 2 missfall, första i v 6 på Nyåret 2010/11 och nu sist i Mars i v 11.
    (då hade vi redan sett ett litet pyre o hjärtat som slog på VUL i v 8)
    Hoppas så att det går vägen denna gång, i så fall blir det bebis i Mars.
    v 5+0 idag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 09:16
    Missfall konstaterat på VUL 31/7 v8+1
    MA med ca 2 veckor
    så 3:e missfallet

  • Svar på tråden runt 40 och väntar första barnet vinter/vår 2013
  • Egget13
    che71 skrev 2012-07-10 18:52:57 följande:
    Hej!
    Är du också gravid och 40+ o väntar första barnet? Glad

    Jag är snart 41 år och jag och min sambo har försökt få barn i 2 år.
    Tyvärr har jag fått 2 missfall, första i v 6 på Nyåret 2010/11 och nu sist i Mars i v 11.
    (då hade vi redan sett ett litet pyre o hjärtat som slog på VUL i v 8)
    Hoppas så att det går vägen denna gång, i så fall blir det bebis i Mars.
    v 5+0 idag
    Hej,

    Jag är 39 (fyller 40 senare i år) o väntar också första barnet (om allt går som det ska) Går idag in i v.8 (alltså 7.0) och ska på mitt första ultaljud den 23 juli på RMC i malmö. Är lite nervös för jag känner knappt av graviditeten. Kände av mer i vecka 5 och 6 men visst IBLAND stramar det till o så.. Gjorde dock ett gravtest 15/7 o de visade positivt. BF beräknas isf (enligt de uträkningar som finns på nätet) till 4 mars. När du fick missfall, blev du skrapad för att det inte växte som det skulle eller blödde du ut det? 

    Håller tummarna för dig :) 
  • che71
    Egget13 skrev 2012-07-17 18:59:54 följande:
    Hej,

    Jag är 39 (fyller 40 senare i år) o väntar också första barnet (om allt går som det ska) Går idag in i v.8 (alltså 7.0) och ska på mitt första ultaljud den 23 juli på RMC i malmö. Är lite nervös för jag känner knappt av graviditeten. Kände av mer i vecka 5 och 6 men visst IBLAND stramar det till o så.. Gjorde dock ett gravtest 15/7 o de visade positivt. BF beräknas isf (enligt de uträkningar som finns på nätet) till 4 mars. När du fick missfall, blev du skrapad för att det inte växte som det skulle eller blödde du ut det? 

    Håller tummarna för dig :) 
    Hej!
    Va kul att du hittade hit!!! Grattis till plusset!!!Skrattande

    Jag ska också göra VUL på CURA i Malmö på tisdag 24/7.
    Jag valde det som min mödravård förra gången, då vi hade tänkt göra IVF om jag inte blivit gravid då.
    Har du gjort IVF?

    Mitt första BM besök är inte förrän 19/9 då jag är i v 15+1...så sent...jag längtar!!!Glad

    Jag fick första missfallet i v 6 i samband med värsta influensan Nyåret 2010.
    Andra missfallet fick jag i v 11 nu i Mars o då hade vi ändå sett ett litet pyre på VUL i v 8 o all verkade bra, hjärtat slog, men ändå gick det inte vägen tyvärr. Då hade vi kämpat för att bli gravida över 1 år sen det första missfallet.
    Jag blödde ut allt själv, men nu sist fick jag tabletter för att dra ihop livmodern o stöta ut resterna.

    Har du haft något missfall?

    Jag är trött, sover gärna en stund mitt på dagen, har ju semester 1 vecka till som tur är.
    Annars är magen svullen, har haft som lättare mensvärk förra veckan, men inte nu....hungrig.

    Hur mår du?
  • Egget13

    Hej Skrattande

    Ja jag har gjort IVF, läs min pres. så står lite av min historik där. Jag mår jättebra, det är därför jag är orolig... som sagt jag kände mer i v.5 och 6. Mådde lite illa i lördags men i söndags o idag har jag mått jättebra o känner "ingenting". 

    Nej jag har inte haft något missfall ännu .. :) Något tröttare o viss mat som jag gillade förut tycker jag inte smakar så bra längre osv.. "Mensvärken" har gått över och det hugger inte lika mkt längre som i början.. men men det växer kanske stötvis. Vissa dagar känns det mer o andra inget o då blir man orolig.

    Jag har däremot gått till en naturläkare o fått lite tips. Jag har även gått en hormonkurs som handlar om varför man lättare få missfall när man är äldre osv.

    Sök på "Missfall med IVF samt tips" så hittar du ett tråd från "Egget" (min gamla användare) Undrar du någonting så bara hör av dig. Kan va så att den progesteronkrämen jag länkar till kan hjälpa dig!! Den har hjälpt några av mina väninnor.  Läs även länken om hormoner o östrogendominans. De flesta kvinnor i västvärlden är östrogendominanta, därför får vi missfall. Man ska ha 300 gånger så mkt Progesteron som Östrogen i kroppen. När man få missfall kan det bero på för lite progesteron i kroppen.

    Kul att du är här o hoppas du vill följas åt på resan  Hjärta 

  • che71
    Egget13 skrev 2012-07-17 21:06:02 följande:
    Hej Skrattande

    Ja jag har gjort IVF, läs min pres. så står lite av min historik där. Jag mår jättebra, det är därför jag är orolig... som sagt jag kände mer i v.5 och 6. Mådde lite illa i lördags men i söndags o idag har jag mått jättebra o känner "ingenting". 

    Nej jag har inte haft något missfall ännu .. :) Något tröttare o viss mat som jag gillade förut tycker jag inte smakar så bra längre osv.. "Mensvärken" har gått över och det hugger inte lika mkt längre som i början.. men men det växer kanske stötvis. Vissa dagar känns det mer o andra inget o då blir man orolig.

    Jag har däremot gått till en naturläkare o fått lite tips. Jag har även gått en hormonkurs som handlar om varför man lättare få missfall när man är äldre osv.

    Sök på "Missfall med IVF samt tips" så hittar du ett tråd från "Egget" (min gamla användare) Undrar du någonting så bara hör av dig. Kan va så att den progesteronkrämen jag länkar till kan hjälpa dig!! Den har hjälpt några av mina väninnor.  Läs även länken om hormoner o östrogendominans. De flesta kvinnor i västvärlden är östrogendominanta, därför får vi missfall. Man ska ha 300 gånger så mkt Progesteron som Östrogen i kroppen. När man få missfall kan det bero på för lite progesteron i kroppen.

    Kul att du är här o hoppas du vill följas åt på resan  Hjärta 
    Men varför får man inte Progesteron utskrivet av läkare efter 2 missfall kan man undra?
    Får alla som gör IVF det automatiskt?
    Jag frågade på KK efter sista missfallet om inte utredning kunde göras pga mina 2 missfall, min ålder, att vi försökt länge emellan dessutom...men nej det är först efter 3 de utreder. Trist att det ska behöva gå så långt när man inte har så mycket tid på sig!!
    varför har vi för lite progesteron i västvärlden egentligen?
  • eneleh71

    Hej på er!
    Är gärna med och följer er, trots att jag ska ha mitt första i december, hoppas att det är ok?

    Jag är 40 0ch har en bakrgrund med mf och ma, jag och min man har försökt få barn i 16 år, jag har blivit gravid men de har inte velat stanna.
    Men så plussade jag igen den 13/4 i år, vi tordes inte hoppas att det skulle kunna gå vägen denna gång heller, jag började med Progesteron vagitorier direkt, och tog dem i 7 veckor, för att hjälpa moderkakan att växa, jag har fått dem utskrivna av min läkare tidigare  också, det verkar märkligt om du inte kan få dem utskrivna med tanke på ålder osv. Jag har inte gjort IVF utan fått dem utskrivna av min läkare ändå, pga allt trassel vi haft genom åren.

    Fick en rejäl blödning i v 7 och vi trodde att det var kört även denna gång, blev sjuksriven direkt och beordrad till sängläge, blödningen avtog inom ett dygn, efetr två veckor fick jag en liten till, de upptäckte då en liten blödning utanför livmodern så jag fick medicin som skulle hjälpa kroppen att ta hand om den. Efter det har allt peppar peppar flutit på lungt och stilla och jag är fantastiskt nog i v 20 nu, gjorde RUL förra veckan så vi vet att vi väntar en liten pojkeHjärta

    Mina symptom har varit få, hade växtvärk av och till i början, brösten ömmade rejält första veckorna men har nästan inte känt av dem efter det, förrän igår, har ff lite växtvärk av och till. Det som var värst i början var tröttheten, annars har jag haft förmånden att må oförskämt bra. För bra för att tro att allt är ok, men det var det visade det sig förra veckan. Så det behöver inte vara något fel trots att man inte känner så mycket.
    Men oron den kommer och går hur mycket folk än försöker övertyga en om att allt troligtvis är som det skaFlört Jag håller tummarna för er tjejer!           

  • Egget13

    Den salvan jag har finns inte att få tag på i Sverige utan jag har beställt den på nätet. Detta efter att den har haft så positiv effekt på såna som har haft svårt att få barn på ett eller annat sätt samt varit lite äldre.

    Jag har varit hos en naturläkare o gått en hormonkurs hos hans fru och det är av henne jag fått tipset. Den här finns inte hos läkemedelsbolaget då dessa bara är intresserade av att tjäna pengar o inte bota. Den krämen jag tar är naturlig o man kan inte ta patent på naturliga saker = alltså inte tjäna några pengar därför är inte läkemedelsbolagen intresserade -  hemskt men sant.  Därför kan den inte skrivas ut av läkare på recept (för den säljs inte av ett läkebolag), den som skriver ut är oftast konstgjord o inte naturlig, man ska absolut inte använda gestagen iaf ("samma som progesteron" fast på konstgjord väg). Jag tror inte alls på läkemedelsindustrin, ta bara vaccinet som folk blev så sjuka av o gardasil ska vi inte bara prata om. Vet nån vad som kommer hända med hela nästkommande generation om alla ta det??? Forskning görs och information finns men det är bara bra saker som kommer ut o publiceras, det dåliga tystas ner i Sverige.. Nä fy för läkemedelsindustrin. Jag tar sprutor (fragmin) dagligen o är lite orolig för vad det innebär men jag måste pga min APC-resistens.. 

  • Egget13
    eneleh71 skrev 2012-07-18 09:29:13 följande:
    Hej på er!
    Är gärna med och följer er, trots att jag ska ha mitt första i december, hoppas att det är ok?

    Jag är 40 0ch har en bakrgrund med mf och ma, jag och min man har försökt få barn i 16 år, jag har blivit gravid men de har inte velat stanna.
    Men så plussade jag igen den 13/4 i år, vi tordes inte hoppas att det skulle kunna gå vägen denna gång heller, jag började med Progesteron vagitorier direkt, och tog dem i 7 veckor, för att hjälpa moderkakan att växa, jag har fått dem utskrivna av min läkare tidigare  också, det verkar märkligt om du inte kan få dem utskrivna med tanke på ålder osv. Jag har inte gjort IVF utan fått dem utskrivna av min läkare ändå, pga allt trassel vi haft genom åren.

    Fick en rejäl blödning i v 7 och vi trodde att det var kört även denna gång, blev sjuksriven direkt och beordrad till sängläge, blödningen avtog inom ett dygn, efetr två veckor fick jag en liten till, de upptäckte då en liten blödning utanför livmodern så jag fick medicin som skulle hjälpa kroppen att ta hand om den. Efter det har allt peppar peppar flutit på lungt och stilla och jag är fantastiskt nog i v 20 nu, gjorde RUL förra veckan så vi vet att vi väntar en liten pojkeHjärta

    Mina symptom har varit få, hade växtvärk av och till i början, brösten ömmade rejält första veckorna men har nästan inte känt av dem efter det, förrän igår, har ff lite växtvärk av och till. Det som var värst i början var tröttheten, annars har jag haft förmånden att må oförskämt bra. För bra för att tro att allt är ok, men det var det visade det sig förra veckan. Så det behöver inte vara något fel trots att man inte känner så mycket.
    Men oron den kommer och går hur mycket folk än försöker övertyga en om att allt troligtvis är som det skaFlört Jag håller tummarna för er tjejer!           
    Vad underbart!! Stort grattis & vad glad jag blir att du inte heller haft några direkta symtom, det ger mig hopp!. Jag har haft ungefär som du. ömmande bröst o lite hugg i  V.5+6 o sen nu v.7 i princip ingenting, man undrar om det är nåt där eller om det har dött... :(  Vad betyder RUL o VUL? jag kan inte alla begrepp Flört

    Hon som höll i hormonkursen jag gick säger att mår man mkt illa under en graviditet så är det ofta pga progesteronbrist. Hade en tjej som inte bodde så långt ifrån o låg o spydde hela tiden o de va nära hon åkte in på dropp. Hon började med progesteronkrämen o vips så försvann det succesivt. Så att du mår bra betyder nog att du har tillräckligt med progesteron i dig o det betyder att du inte kommer förlora barnet :)

    Googla gärna om progesteron o graviditet så ser ni varför det är viktigt...

    kram till er o jätterolig att följas åt, man blir lite tryggare när man har nån i samma sits att "prata" med. Jag har inte gått ut med att jag är gravid till nära o kära o tänker inte göra det förräns jag är i v. 13. Min sambo o föräldrar vet givetvis men inga fler :)
  • che71
    eneleh71 skrev 2012-07-18 09:29:13 följande:
    Hej på er!
    Är gärna med och följer er, trots att jag ska ha mitt första i december, hoppas att det är ok?

    Jag är 40 0ch har en bakrgrund med mf och ma, jag och min man har försökt få barn i 16 år, jag har blivit gravid men de har inte velat stanna.
    Men så plussade jag igen den 13/4 i år, vi tordes inte hoppas att det skulle kunna gå vägen denna gång heller, jag började med Progesteron vagitorier direkt, och tog dem i 7 veckor, för att hjälpa moderkakan att växa, jag har fått dem utskrivna av min läkare tidigare  också, det verkar märkligt om du inte kan få dem utskrivna med tanke på ålder osv. Jag har inte gjort IVF utan fått dem utskrivna av min läkare ändå, pga allt trassel vi haft genom åren.

    Fick en rejäl blödning i v 7 och vi trodde att det var kört även denna gång, blev sjuksriven direkt och beordrad till sängläge, blödningen avtog inom ett dygn, efetr två veckor fick jag en liten till, de upptäckte då en liten blödning utanför livmodern så jag fick medicin som skulle hjälpa kroppen att ta hand om den. Efter det har allt peppar peppar flutit på lungt och stilla och jag är fantastiskt nog i v 20 nu, gjorde RUL förra veckan så vi vet att vi väntar en liten pojkeHjärta

    Mina symptom har varit få, hade växtvärk av och till i början, brösten ömmade rejält första veckorna men har nästan inte känt av dem efter det, förrän igår, har ff lite växtvärk av och till. Det som var värst i början var tröttheten, annars har jag haft förmånden att må oförskämt bra. För bra för att tro att allt är ok, men det var det visade det sig förra veckan. Så det behöver inte vara något fel trots att man inte känner så mycket.
    Men oron den kommer och går hur mycket folk än försöker övertyga en om att allt troligtvis är som det skaFlört Jag håller tummarna för er tjejer!           
    Grattis!!!!Glad
    Så härligt efter alla era år av försök!
    Måste varit så himla jobbigt...gjorde de ingen utredning för 15 år sen? då hade ni ju redan försökt i 1 år?
    Tänk så länge o jag som tycker att 2 år av ÄL stickor o förväntan o längtan o 2 missfall är jobbigt.
    16 år...o ni har lyckats hålla ihop ert förhållande...det måste ha varit påfrestande.
    Hur många ma/mf har du haft?
    Så underbart att ni nu ska få en liten pojke.Nalle
    När är det BF?
    Kram o välkommen!!
  • che71

    Jag ska fråga läkaren på tisdag vid VUL angående det senaste missfallet i v 11 o om jag behöver mediciner som progesteron ?

Svar på tråden runt 40 och väntar första barnet vinter/vår 2013