• Anonym (nybör­jare)
    Äldre 12 Jul 13:21
    1428 visningar
    12 svar
    12
    1428

    Barnlös - infertil?

    Hej!

    Vi har inte gjort någon utredning om varför jag inte blir gravid.
    Många länder har som krav att man ska ha intyg på att man är infertil vid adoption.

    Vad är det för fysiska åkommor(?) som krävs för att man ska få stämpeln "infertil"?
    Kan man få den stämpeln om man är oförklarligt barnlös?

    Erfarenheter, någon?

  • Svar på tråden Barnlös - infertil?
  • Anonym
    Äldre 12 Jul 13:29
    #1

    Om ni inte gjort någon utredning, så kommer ni inte kunna räknas som infertila. Om utredningen visar att det finns något allvarligt fel, som gör att ni inte kan få barn, så kan man få intyg på det. T.ex. att din mans spermier är alldeles för dåliga. Eller att du har något fel. Annars så vet jag inte om du kan få intyg på att du är infertil, om man inte provat ivf? Om man inte hittar något uppenbart fel... De flesta väljer ju att utnyttja de 3 "gratisförsöken" med ivf som man har rätt till, innan man ev. går vidare med adoption. Vissa väljer ju också, om ena parten har fysiska orsaker till att man inte blir gravid, att få ägg eller sperma donerat. Detta bl.a. för att det är ett snabbare och billigare sätt att bli förälder, och även lättare anknytningsmässigt.

  • Anonym (nybör­jare) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 13:36
    #2

    Tack för ditt svar.

    Jag förstår att man inte kan få "stämpeln" om man inte gjort någon utredning. Grejen att jag har lite för mycket övervikt för att ha rätt till en utredning. Frågan är om man har rätt att kolla vad det är som är fel utan att för den skulle ha rätt att åtgärda felet, för jag antar att det är där det sitter.
    Vi kan tänka oss att adoptera utan att använda sig av alla olika typer av metoder såsom IVF.

  • Anonym (Infer­til)
    Äldre 12 Jul 18:53
    #3

    Hej TS, man behöver inte ha gjort IVF eller vara utredd för att få infertilitetsintyg. Man bör väl haft sex . Gå till en gynekolog och beskriv hur länge ni försökt. Kanske finns det någon enkel hjälp eller så får ni ett intyg och går adotionsvägen. Lycka till! 

  • Anonym (Njaa)
    Äldre 12 Jul 18:55
    #4
    Anonym skrev 2012-07-12 13:29:12 följande:
    Om ni inte gjort någon utredning, så kommer ni inte kunna räknas som infertila. Om utredningen visar att det finns något allvarligt fel, som gör att ni inte kan få barn, så kan man få intyg på det. T.ex. att din mans spermier är alldeles för dåliga. Eller att du har något fel. Annars så vet jag inte om du kan få intyg på att du är infertil, om man inte provat ivf? Om man inte hittar något uppenbart fel... De flesta väljer ju att utnyttja de 3 "gratisförsöken" med ivf som man har rätt till, innan man ev. går vidare med adoption. Vissa väljer ju också, om ena parten har fysiska orsaker till att man inte blir gravid, att få ägg eller sperma donerat. Detta bl.a. för att det är ett snabbare och billigare sätt att bli förälder, och även lättare anknytningsmässigt.
    "Har rätt till" är ju lite att ta i. På kvinnans 38 födelsedag så försvinner den där hjälpen. Då får man ingen.
  • Anonym
    Äldre 12 Jul 19:01
    #5
    Anonym skrev 2012-07-12 13:29:12 följande:
    De flesta väljer ju att utnyttja de 3 "gratisförsöken" med ivf som man har rätt till, innan man ev. går vidare med adoption. Vissa väljer ju också, om ena parten har fysiska orsaker till att man inte blir gravid, att få ägg eller sperma donerat. Detta bl.a. för att det är ett snabbare och billigare sätt att bli förälder, och även lättare anknytningsmässigt.
    Och vissa väljer att gå vidare till adoption direkt när man märker att sängvägen inte fungerar. Det gjorde vi. Inte alltid det är "sista halmstrået" som många verkar tro om man läser kommentarerna i en annan aktuell tråd...
  • Anonym (nybör­jare) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 20:47
    #6
    Anonym skrev 2012-07-12 19:01:06 följande:
    Och vissa väljer att gå vidare till adoption direkt när man märker att sängvägen inte fungerar. Det gjorde vi. Inte alltid det är "sista halmstrået" som många verkar tro om man läser kommentarerna i en annan aktuell tråd...
    Så känner jag också. Adoption är inte alls en sista utväg för mig/oss, visst fan hade det varit lättare att bli gravid hemma i sängen i all enkelhet.

    Att adoptera har aldrig känts speciellt avlägset för mig, inte ens i min ungdom innan jag visste att det skulle bli såhär som vuxen.
    Men det måste väl vara en sund inställning som  (eventuell) blivande adoptivförälder?

    Har ni barn nu? :)
  • Äldre 12 Jul 20:50
    #7

    Har du kollat NOGA hur många länder som kräver intyg om infertilitet, jag har inte uppfattningen att det är MÅNGA men kanske har jag fel..

    Detta med vikten kan dock ställa till problem även vid adoption, en del länder har krav på att man är under en viss BMI men även utredarna som föreslär att ni ska få medgivande kan ha åsikter om er vikt, i deras handledning är det lite luddigt skrivet men många anser att man inte får ha BMI över 35 och att man om man har BMI över 30 måste göra en mer djupgående läkarundersökning så att inte övervikten påverkar hälsan mer än gällande ork o smidighet. Själv levde jag på "Nutrilett" 3 mån innan läkarundersökningen o så var det klart....

    Lycka till, adoption är ett fantastiskt sätt att få barn på!

  • Anonym (nybör­jare) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 21:00
    #8
    fabbemam skrev 2012-07-12 20:50:52 följande:
    Har du kollat NOGA hur många länder som kräver intyg om infertilitet, jag har inte uppfattningen att det är MÅNGA men kanske har jag fel..

    Detta med vikten kan dock ställa till problem även vid adoption, en del länder har krav på att man är under en viss BMI men även utredarna som föreslär att ni ska få medgivande kan ha åsikter om er vikt, i deras handledning är det lite luddigt skrivet men många anser att man inte får ha BMI över 35 och att man om man har BMI över 30 måste göra en mer djupgående läkarundersökning så att inte övervikten påverkar hälsan mer än gällande ork o smidighet. Själv levde jag på "Nutrilett" 3 mån innan läkarundersökningen o så var det klart....

    Lycka till, adoption är ett fantastiskt sätt att få barn på!
    Vi är fortfarande i undersökningsfasen, men jag tyckte mig se iallafall två länder på Barnens Vänner där infertilitetsintyg krävs.

    Lyckades du behålla den vikten under hela processen?

    Tack! :)
  • Anonym
    Äldre 12 Jul 21:22
    #9
    Anonym (nybörjare) skrev 2012-07-12 20:47:15 följande:
    Så känner jag också. Adoption är inte alls en sista utväg för mig/oss, visst fan hade det varit lättare att bli gravid hemma i sängen i all enkelhet.

    Att adoptera har aldrig känts speciellt avlägset för mig, inte ens i min ungdom innan jag visste att det skulle bli såhär som vuxen.
    Men det måste väl vara en sund inställning som  (eventuell) blivande adoptivförälder?

    Har ni barn nu? :)
    Ja, vi har ett barn och kommer snart hämta syskon.
  • Äldre 12 Jul 21:50
    #10
    Anonym (nybörjare) skrev 2012-07-12 21:00:26 följande:
    Vi är fortfarande i undersökningsfasen, men jag tyckte mig se iallafall två länder på Barnens Vänner där infertilitetsintyg krävs.

    Lyckades du behålla den vikten under hela processen?

    Tack! :)
    Nja det beror på vilken process fram till medgivande ja, till barnhämtning inte riktigt, tills alla uppföljningsrapporter var klara var jag nästan tillbaks. Hade processen tagit längre tid (det gick superfort för oss när vi väl fick börja utredningen var vi hemma inom 8 mån) så hade jag kört soppa igen om fler läkarundersökningar behövts för att förnya medgivandet. Jag blev supermotiverad av att tänka vill jag ha ett barn till, JAAA och då lät jag bli den goda kakan!

    På tal om Barnens vänner så har jag för mig att många av deras länder kräver lågt BMI, kanske har du sån tur att det är samma länder som kräver lågt BMI och infertilitetsintyg!
  • Äldre 14 Jul 09:21
    #11

    Det finns många länder som inte kräver infertilitetsintyg, och vissa kräver intyg om att det är förenar med svårigheter


  • Äldre 17 Jul 00:49
    #12

    Intyg om infertilitet kräver ju en hel del mer än intyg om svårighet eller olämplighet att få egenfödda barn. Och många utlandskontakter "nöjer sig" med det sistnämnda.


Svar på tråden Barnlös - infertil?