• Anonym (rådvi­ll)
    Äldre 13 Jul 15:29
    17883 visningar
    23 svar
    23
    17883

    Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????

    Jag har blivit kallad på anställningsintervju efter semester till ett arbete som jag väldigt gärna vill ha. Saken är dock att jag enbart har varit på mitt nuvarande arbete (fast anställning) sedan årsskiftet (januari 2012).

    Jag har dessutom bytt arbete relativt många gånger för att vara i min bransch. 

    Första gången förklarade jag att jag veckopendlade (vilket var helt sant). Det blev dubbel boendekostnad, dubbel el, dubbel telefon, resekostnader då jag resta hem varje helg och att min familj dessutom bodde här. Istället för dryga 2 h fick jag 10 minuters gångavstånd till arbetet. Det var det ingen som ifrågasatte. Var där i 2 år.
     
    Andra gången blev jag uppsagd 2008 mitt i finanskrisen p g a nedskärningar. Jag sa helt enkelt som det var och det godtog alla. Var där i 1 år. 
     
    Tredje gången så hade jag ett vikariat och letade med ljus och lykta efter en fast anställning. Det var det heller ingen som ifrågasatte. Var där i 1 år.

    Fjärde gången sa blev jag uppsagd p g a arbetsbrist. Vi hade köpt ett hus i maj och skulle tillträda i september. Därför blev det helt plötligt väldigt bråttom. Mitt i sommaren var det också. Vi hade inte fått lån om banken hade fått reda på att jag blivit av med jobbet. Vi kunde inte heller dra oss ur då vi hade skrivit på och betalt handpenning. Var där i 2 år. 

    Sökte bara 1 jobb och fick det och där är vi nu.

    Så kommer då drömjobbet på ett av Sveriges största företag. Jobbet kunde lika gärna ha kommit 1 år frammåt. Sanningen är helt enkelt att egentligen är det inget fel på det arbetet jag har, inte är det något fel på lönen heller. Varför jag vill byta jobb är för att detta jobbet helt plötsligt dök upp. Det är ett företag jag i åratal försökt komma in på (och jag har också varit nära tidigare), och det är precis det jag vill jobba med (vilket jag inte gör nu). Jag har egentligen inte bråttom utan det var helt enkelt för att jobbet dök upp. Jag vill helt enkelt till ett stort och välkänt företag. Företaget jag är på är väldigt litet och har dessutom sagt upp folk. Det har dålig ekonomi och känns otryggt. Sedan är det en del andra saker som jag faktiskt inte kan skriva här eller säga på en intervju. 

    Det är
    - tryggare
    - bättre utvecklingsmöjligheter
    - finns kollektivavtal
    - jag passar och trivs bättre i stora företag.

    Men jag har bara varit här i 6 månader. Hur förklarar man detta - kort och koncist - på ett vettigt sätt? Vad är godtagbart?

    Hoppas någon vänlig skäl tar sig tid att svara.               

             

  • Svar på tråden Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:34
    #3

    Frågan kommer - med all sannolikhet - att komma på anställningsintervjuen. Det gör den alltid.

    Problemet är ju att jag bara har varit här 6 månader på en fast anställning. Hade varit en annan sak om arbetet hade varit i vart fall i 2 år!

    Jag kan ju tas som en "ombytlig typ".   

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:37
    #5

    Jag menar alltså för den tilltänkte arbetsgivaren?

    Hur förklarar man att man vill lämna ett arbete för nästa arbetsgivare som man bara har haft 6 månader?

    Den nuvarande arbetsgivaren är inga problem.   

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 15:44
    #8

    Nu är jag för öppen. Hoppas ingen kan identifiera mig.

    Jag kan helt enkelt inte sitta och säga att vår VD ljuger för allt och alla och att jag inte riktigt känner mig trygg på detta företaget. Jag har dessutom en viktigt nyckelfunktion och blir förd bakom ljuset hela tiden. De hade en konsult här på min funktion innan jag började. När konsultfirman efter 6 månader märkte hur det var här ville de inte ta detta ansvaret utan sade upp konsultavtalet.

    Nu har vi en annan konsult som varit här lika länge som jag. Nu när denna har märkt hur det är är (hon blir förd bakom ljuset och får inte den information hon behöver för att kunna utföra sitt jobb) så har även detta konsultbolag sagt upp arbetet.

    Det är svårt att förklara hur det är här, men det är ett litet entreprenördrivet företag med 15 anställda där man struntar fullkomligt i att följa lagar och regler. Går inte att jämföra med ett stort och etablerat företag.

    Men sanningen är också att det är mitt drömjobb och att jag vill till ett stort och etablerat företag.

    Man ska hålla sig så nära sanningen om man ljuger. Men det går helt enkelt inte att sitta och säga att jag vill byta jobb för att VD ljuder och jag blir förd bakom ljuset.

    Precis som någon skrev ska man akta sig för att smutskasta arbetsgivaren.                

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 20:56
    #14
    Grande Rock skrev 2012-07-13 18:13:18 följande:
    Men vad är det du inte fattar? om du skall förklara för din nya arbetsgivare varför du vill byta jobb skall du väl inte prata om att ditt gamla jobb, du skall prata om att jobbet du sökt är lite av ett drömjobb för dig. Det enda man skall nämna om tidigare och nuvarande jobb är vilka funktioner man haft.

    Du har helt rätt. Dock ska man vara - medveten - om att frågan varför man vill lämna sitt nuvarande Alltid arbete kommer. 99 gånger av 100. Hade jag också frågat om ni hade sökt jobb där jag jobbar. Man går ju TILL något inte FRÅN något. Klart arbetsgivaren vill veta när det bara har gått 6 månader. Ju längre man har varit ju lättare är det att förklara. På min nuvarande arbetsplats tackade de faktiskt nej till en kille som hade haft 10 olika jobb på 10 år. Det är inte fel att ha haft ett flertal olika arbeten bara man inte har varit för kort tid på varje arbete - vilket är min ömma punkt. Företaget är ett av Sveriges största och alla här vet vilket om jag hade sagt namnet. Självklart ska man fokusera på det arbete man söker och varför man vill ha det, men man kan ju inte bara svara att "det ska vi inte prata om" om frågan kommer. Senast häromdagen läste jag andras CV. Jag ser ändå att det inte är ovanligt att folk byter jobb relativt ofta, om än inte lika ofta som jag. Om någon av er har anställt folk / haft anställningsintervjuer - hur skulle ni reagerat på mina jobbyten och förklaringar?
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 21:05
    #15

    Varför det blev som det blev skrev jag i ingressen. Då jag blev uppsagd mitt i sommaren och vi hade skrivit på för hus som vi skulle tillträda satt jag helt enkelt i en situation då jag egentligen inte hade något val. Tror det är ytterst få i den situationen som hade vågat tacka nej även om det inte var drömjobbet. Min tanke var att ta detta arbetet och sedan leta i lugn och ro efter drömjobbet. Nu sitter jag ju i en helt annan sits med fast jobb. Nu behöver jag inte ha bråttom (tvärtom är det bara bra om tiden går så det blir längre tid i CV). Jag var ytterst tveksam när jag tackade ja till detta arbetet, sedan har det faktiskt blivit bättre än väntat. Lönen är helt OK. Nu råkade mitt drömjobb dyka upp redan efter 6 månader.

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 21:10
    #18

    Det ni skriver är dessutom helt sant! Det ÄR verkligen mitt drömjobb och en helt annan sak än det jag arbetar med idag. Dessutom vill jag tillbaka till ett stort företag. Innan jag tog detta arbetet hade jag alltid varit inom större organisationer.

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 13 Jul 21:20
    #20
    kajzawargh skrev 2012-07-13 21:11:19 följande:
    Ja du har ju bra förklaringar till de tidigare jobben, det är ju bara det senaste som inte är lika uppenbart och just där tycker jag att du säga att du inte hade en tanke på att söka jobb förrän du av en ren händelse såg annonsen för detta jobb. Tryck på att det har alltid varit en dröm att arbeta för företaget därför att bla bla bla. Du kunde på förhand inte veta att denna tjänst skulle utannonseras när du fick ditt nuvarande.  

    Du har en poäng i detta fallet är det inte helt uppenbart. I de tidigare fallen har förklaringarna varit objektiva, sådana som hade godtagits av de flesta.
  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 8 Aug 11:46
    #21

    Tack för alla svar ! Jag sitter nu och läser igenom dem på nytt då jag håller på att förbereda mig för anställningsintervjuen imorgon. Det ligger mycket i det ni skriver. Självklart ska fokus ligga på nästa arbete, men man måste ändå tänka igenom vad man ska säga när frågan varför man vill byta arbete kommer. För att det gör den alltid.

  • Anonym (rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 9 Aug 19:02
    #23

    Nu har jag varit på intervjuen och MAGKÄNSLAN är bra! Jag lyckades förklara varför jag ville byta jobb efter så kort tid på ett bra sätt. Tog en del av åsikterna härifrån.

    Intervjuen varade i 2 timmar. Fokus låg huvudsakligen på 3 saker.

    1. Varför har du sökt det här arbetet?
    2. Varför vill du lämna ditt nuvarande arbete efter så kort tid?
    3. Min personlighet, hur jag var som person och hur jag såg på samarbete, lagarbete vs arbeta ensam.

    Avdelningschefen lade inte mycket fokus på mina tidigare meriter och erfarenheter. Tvärtom sa han att han redan hade utläst ur CV att jag hade de meriter som behövdes för att klara av jobbet och att han inte såg något tvivel i detta.

    Vikten låg kring min personlighet vilket var minst lika viktigt som mina meriter. Nu håller jag bara tummarna att han går vidare med mig. Han ska ju träffa flera personer till.         

Svar på tråden Hur förklara att jag redan vill byta jobb efter 6 månader????